Als ik de motor start hoor ik gedurende ca 1 seconde een snerpend geluid (lijkt een beetje op een slippende V-snaar)
Ik heb gehoord dat dit de pomp van de stuurbekrachtging kan zijn.
Wie weet of dit inderdaad zo is en of er iets aan gedaan moet worden? Of is de polysnaar versleten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Maar het filtertje en de olie van de stuurbekrachtigingspomp nog steeds niet vernieuwd.
Onderop bij het stuurhuis aansluitingen los halen, bak eronder en leeg laten lopen. Desnoods in meerdere keren uitvoeren. Tot de olie mooi rood(schoon) blijft.
Ontluchten dmv de motor laten lopen en langzaam het stuur naar beide uiterste standen.
Bekijk de hevel van de spanrol op speling. Spanrol gaat door een versleten lager van de gaffel uit lijn van de riem staan wat vreemd gepiep geeft. Wordt steeds erger, vervangen is niet zo heel veel werk.
Paul
Bedankt voor de reactie.
Ik zal er komend weekend eens naar kijken. Wel vreemd dat je het alleen bij het starten even hoort. Stuurbekrachtigingspomp kan het dus niet zijn? Ik neem liever geen risico met de stuurbekrachtiging, deze kan niet plotseling uitvallen?
Mijn vrouw rijdt ook in deze auto dus het moet wel vertrouwd zijn.
20 jaar
Stuurbekrachtiging resevoir bevat onderin een filterje, vernieuw deze samen met de olie(dit is lastiger omdat er geen echt aftap punt is)kijk vervolgens na zeker ervan te zijn dat alle lucht uit het systeem is of het geluid weg is!
Bedankt, ik zal het bekijken. Als ik er niet uitkom vraag ik weer.
20 jaar
Ik heb de snaar ontspannen en de spanrol gecontroleerd op speling. Geen merkbare speling geconstateerd. Het profiel van de polysnaar zit wel vol met scheurtjes. Moet deze worden vervangen?
Om de hoeveel km moet er een nieuwe snaar op?
Ik heb het reservoir van de stuurbekrachtiging opengemaakt. Er zat bijna geen olie meer in. Ik heb het reservoir bijgevuld met ATF olie. Nieuw filter en nieuwe olie heb ik nog niet gedaan. (waar moet ik de olie laten weglopen?) Ik heb gehoord dat het ook de vucuumpomp kan zijn. Iemand hier ervaring mee?
20 jaar
Je moet de gaffel waar de spanrol aan vast zit controleren op speling.
Kleine scheurtjes in de multisnaar betekent: deze vernieuwen.
Als je de gaffel hebt ontspannen om de snaar te kunnen verwijderen, kun je deze controleren(moet stroef op en neer gaan zonder zijwaardse beweging) tevens de spamrol met de hand een slinger geven, rolt deze hard door (bij geluid al helemaal)deze ook vernieuwen. De levensduur van de multisnaar is 60.000 km.
En met bijgevulde olie is er nog steeds hetzelfde geluid?
Na de opmerking van Paul heb ik de snaar nogmaals ontspannen en ook de gaffel op speling gecontroleerd, ik kan geen merkbare speling constateren. Vervolgens de motor gestart zonder snaar en heel even laten lopen ca 2 seconden en daarna weer uitgezet. Dan hoor je het geluid ook. Zou het dan toch de vacuumpomp zijn? De meeste verhalen die je leest over de vacuumpomp gaan over olielekkage, bij mijn pomp is geen olie te zien. De snaar ga ik in ieder geval ook vervangen. Bedankt zover.
20 jaar
Heb de vacuumpomp vervangen, het geluid is er nog steeds wat kan dat zijn? Het geluid is er alleen bij het starten.
19 jaar
Dat moet ik inderdaad nog doen. De olie van de stuur- bekrachtiging blijft wel mooi op pijl. De pomp zweet wel iets olie door, maar ik heb op dit forum gelezen, dat dat geen kwaad kan. Staat er een bepaalde termijn voor het verversen van de olie en het vervangen van het filter? Wat het geluid betreft, ik ben er bijna zeker van dat dit van de startmotor komt. Ik heb n.l. de motor tijdens het rijden uitgezet en weer gestart door in de derde versnelling de koppeling op telaten komen. De motor start dan zonder bijgeluiden. Ik ben pas zeker als ik de startmotor heb gedemonteerd. Iemand ervaring met startmotoren.
De olie ga ik ook vervangen zoals je hebt aangegeven.
Plurkje bedankt voor je reactie.
19 jaar
bij 60.000 km als ik me niet vergis.
En bij een startmotor kan het zo zijn dat het rondsel ingegrepen op de starterkrans blijft, die vervolgens als het ware de startmotor aandrijft. Wat dus ook een magnetisch veld creeerd.
Haal toch gewoon een andere op de sloop. Tenzij je iemand kent die de jouwe proffesioneel kan reviseren.
Succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar