Beste mensen,
Bij mijn oude Benz 280S uit 1983 lekte de achterste krukaskeerring heel erg.
Bij de dealer een nieuwe keerring gehaald (is een soort van vierkant koord).
Na veel werk, waaronder het verwijderen van de uitlaat, versnellingsbak en diverse steunen eindelijk bij de achterzijde van de motor gekomen.
Wat blijkt is dat de motor er uit moest en de onderzijde van het blok er af ander kan de oude keerring niet verwijderd en de nieuwe niet geplaatst worden.
Zo gezegd zo gedaan, alle lagerkappen los en netjes gemerkt, keerring vervangen en alles weer gemonteerd.
Vandaag getracht om de motor te starten maar alles staat "vast"
Via een sleutel 27 op de krukaspoelie te zetten en hiermee de motor te draaien liep op een fiasco uit.
Alleen wanneer er een pijp van 2 meter gebruikt word op sleutel 27 krijg ik de motor gedraaid.
De startmotor is niet sterk genoeg om hem te draaien.
Wij weet wat er mis gegaan zou kunnen zijn met het vervangen.
Nu na een hoop kosten (huur garage plus materiaalben ik zo'n beetje ten einde raad en zo langzamerhand uitgeput van het werk (ben de jongste ook niet meer).
Wie weet raad om deze oude Benz weer goed lopend te krijgen.
Al vast bedankt Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt de lagerkappen netjes gemerkt, dus dit zou niet de oorzaak moeten en kunnen zijn, maar ik vrees met grote vreze dat er toch een lagerkap is verwisseld.Heb dit zelfde eens meegemaakt in mijn hobby-tijd met een oude tractor.Ga dus niet door met een grote pijp om de motor te tornen, maar ga dit eerst goed checken. Kost een hoop tijd, maar lijkt mij de enige logische verklaring.
Succes
Beste Jan Geuze en Alcar,
Bedankt voor de tip maar de lagerkappen waren keurig vooraf genummerd en in exact de zelfde volgorde weer gemonteerd.
Helaas moest de motor wel uitgebouwd worden omdat aan de achterzijde van de krukas een vaste poelie zit(een geheel met de krukas).
Door de constructie van het chassis kon de onderzijde van het blok slechts 3 cm zakken waardoor er niet bij de lagerkappen is te komen.
pas na het uitbouwen kon het ondergedeelte verwijderd worden en de lagerkappen gelost worden waardoor de krukas aan de achterzijde iets zakte en hjet keerringkoord verwijderd/geplaatst kon worden.
Het materiaal van het koord is een soort van asbest lijkt wel.
Het oude koord zat gelijk met de "zitting", het nieuwe koord stak er c.a. 2 mm boven uit.
Het oude koord was doordrenkt van olie de nieuwe stug en stroef.
Zou het kunnen zijn dat bv. na 24 uur het koord vanzelf doordrenkt raakt van de olie en de krukas als het ware gaat "zetten" in de keerring??
Groetjes Johan
21 jaar
Bij een Renault is mij eens gebeurd dat er tussen de tandenkrans van het vliegwiel een pasbus was terecht gekomen wat draaien van de motor verhinderde.
Misschien een suggestie ?
vr gr
Marco
bij een bezine motor moet je goed op de ketingspanner letten
deze gaat alleen maar uit en niet in, draai die los dan moet de motor draaien
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar