auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz C-Klasse: rammel c-klasse combi

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 200 cdi

Hallo,

Ik heb een vervekende rammel in mijn auto.
Het komt duidelijk van achteren.
Het gaat om een c-klasse combi w203 bouwjaar 2001 312000km
Ik ben bij de dealer geweest en deze kon ook niet echt de directe boosdoener vinden, wel konden ze zien dat de schokbreker rechtsachter minder werkt dan de linker.
Nu is de rammel duidelijk te horen op een klinkerweg, maar ik kan zo niets vinden onder de auto. Het is net of er iets los zit maar ik niets ontdekken.
Voordat ik de schokbrekers ga vervangen zou ik graag willen weten of iemand hier ervaring mee heeft, misschien ligt de oorzaak wel ergens anders.

Bij voorbaat dank,

Tienus

Geplaatst door

snijders10 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ligt er niks los te rammelen bij het reservewiel onder de klep?
losse krik of wielsleutel?

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Hallo Hans,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb alles binnen in de auto al nagekeken dus ook het reservewiel. Ik dacht eerst dat het de bak was waarin een boodschappenkratje inpast de boosdoener was maar ook zonder de bak was de rammel er nog steeds.
Ik heb de binnen bekleding achter vrijwel allemaal losgehad maar kon ook daar niets ontdekken.
Ik denk dat ik eerst maar eens nieuwe schokdempers ga monteren al kan ik me haast niet voorstellen dat het daar wegkomt.
Ik hou jullie wel op de hoogte.

Mvg,

Tienus

snijders10 0

17 jaar

Hallo Tienus

ik denk dat het de reactie armenwel eens kunnen zijn daar zijn wel vaker problemen mee bij de w203 heb zelf een 270cdi uit 2001 met 155000 km die doet het ook wel iets.

dit bedoel ik
http://cgi.ebay.de/QUERLENKER-REP-SATZ-M...

groeten gert jan

misschien zijn het de stabilisator rubbers wel bij normaal inveren merk je niets maar bij schudden van links naar rechts moet je op de brug voelen aan de stang dan voel je de kleinste speling

succes Marcel.

spanbandje 0
badge

17 jaar

Hallo Gert Jan en Marcel,

Ik ga aankomend weekend de door jullie genoemde punten nakijken.
Ik ben zelf niet voorzien van een brug en heb tot nu toe dan ook alleen kunnen kijken door de auto op te krikken, maar dat is niet de juiste situatie waarin de rammel zig voordoet. Ik zal dan ook de auto op bokken rijden.
Denken jullie niet dat dit bij de schokdemper vandaan kan komen?
Ik merk het zoms wel eens op een klinkerweg dat de achterkant een heel klein beetje begint te "zoeken".
Ik houd jullie op de hoogte.

groeten,

Tienus

snijders10 0

17 jaar

Hallo,

Is het een gerammel-gepiep of een geklop?

In geval het een geklop betreft: Kan het probleem gesimuleerd worden indien beide achterwielen gelijktijdig in-of uitveren, of hoor je het enkel indien de achterwielen niet samen in- of uitveren. Hiermee bedoel ik recht of schuin een borduurke op- of afrijden?
Indien het enkel hoorbaar is bij dat "schuin" gevalletje, dan zou het wel eens een verbindingsstangetje van de torsiebar kunnen zijn.
Indien het geen rol speel tussen het "shuine of het rechte" gevalletje, dan kan er inderdaad ergens een draagarm de boosdoener zijn.

In het geval het een gerammel-gepiep betreft: Controleer zeker eens de afstelling van het kofferslot. Deze kan voor enorm veel herrie zorgen. In dit geval volstaat het om de kofferklep wat meer spankracht te geven door de slotvanger iets meer voorwaarts af te stellen. (onlangs meegemaakt)

Alvast succes ermee!

Met vriendelijke groet,
Thomas.

amg55 0
badge

17 jaar

Hallo,

Ik kom net onder de auto vandaan en hb al jullie punten nagelopen.
Ik heb de reactiearmen allemaal nagelopen maar kan daar geen speling ontdekken.
En het kan het reserve wiel ook niet zijn want daar heb ik al eens zonder mee gereden en toen was de rammel er ook.
Ik heb wel speling ontdekt aan de stabilisator rubbers, ik kan namelijk de de stang heen en weer bewegen in de rubbers, dus niet op en neer. Ik weet niet hoe dit er normaal uit moet zien maar denk dat er totaal geen speling op mag zitten? Marcel graag je reactie hierop. Aan de uiteinden loopt ook een stangetje naar boven die zitten dus aan de stabilisator stang daar zit aan een kant ook speling. Moet ik nu de hele stang plu de stangetjes naar boven vervangen?
Thomas bedoel je dit met het verbindingstangete met de torsiebar?
De auto maakt het geluid niet bij het tegelijk inveren, het is alleen hoorbaar bij zommige drempels en klinkerwegen. Het ligt ook niet aan de achterklep , heb dat al eens nagekeken.
Nu ik alle bekleding en resevewiel er toch uit heb liggen neem ik de auto morgen zo mee naar het werk, misschien kan ik het dan duidelijker horen.
Iemand nog een tip welke schokdemper ik moet monteren? Ik neem aan gewoon de originele, zitten rond de €130,00 per stuk meen ik?

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten Tienus

snijders10 0

17 jaar

Hallo,

Het is mogelijk dat je de torsiebar axiaal (van links naar rechts) kunt bewegen in z'n rubbers voor zowel de voor- als achteras. Je mag die in geen geval radiaal (van boven naar onder) kunnen bewegen. In dit geval moeten de rubbers van de betreffende torsiebar vervangen worden.

Wat die reactiestangetjes betreft. Hiermee bedoel ik inderdaad de verbindingsstukjes die de torsiebar met de draagarm verbind. Hier mag zeker in geen geval speling te detecteren vallen. Zo ja, stangetjes vervangen, zijn appart van de torsiebar te bestellen.

De beste methode om dergelijke spelingen te detecteren is door deze te controleren op een 4-paalsbrug of op een smeerput. In tegenstelling tot een 2-paalsbrug bestaat hier de mogelijkheid dat door het afhangen van de wielen de betreffende reactiestang of rubber getorst wordt, waardoor z'n eventuele speling teniet gedaan wordt.

Met vriendelijke groet,
Thomas.

amg55 0
badge

17 jaar

Hallo Thomas,

Ik heb de auto op bokken gereden en zo de speling gekontroleerd.
Heb je enig ide wat dat gaat kosten?
En kan ik niet meteen de rubbers vervangen, daar zit namelijk alleen axiaal speleing in maar begrijp uit jouwn reatie dat dat nog niet eens zo erg is? De verbindingsstangetjes kunnen alle twee axiaal bewegen maar dat is net of dit zo hoort, of mag dit in geen geval?
Ik neem aan dat je de stangen en rubbers gewoon op een bok kunt vervangen ivm voorspanning?

Groeten,

Tienus

snijders10 0

17 jaar

Hallo allemaal,

Ik heb daarnet de schokbrekers achter vervangen en lijkt hiermee het probleem opgelost (na een korte proefrit)
Ga volgende week op vakantie en zal er dan wel achter komen of het probleem echt verholpen is.
Een ieder bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Tienus

snijders10 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.