auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz S-Klasse: rammel in wielophanging

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: W126-500 SE

Beste mensen,

als ik met mijn W126 500 SE uit 1983 (hard) rem, dan hoor ik (linksvoor??) een flinke tik. Ik heb alle kogels nagekeken en zie nergens speling. Er is geen overmatige lagerspeling op de wielen en de stuurspeling is anderhalve centimeter (gemeten op de buitenkant van het stuurwiel).
Weet iemand wat het kan zijn?

Geplaatst door

migil (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de fusee kogel heeft toch geen speling -- torsie baar boven en arm nazien

een stang die vanaf u onderste arm naar ophangingbrug achter gaat is een soort kogel gewricht( achterkant plaatje met 3boutjes) zal dit ver oorzaken vermoed ik (caster regeling)

willy9 0
badge

15 jaar

Dank Willy.
Hoe controleer ik die stang?
Ik zie hem zitten (loopt van de fusee schuin naar achteren naar een soort subframe), maar als ik er aan trek voel ik weinig speling.
Of moet ik dat controleren met de wielen van de grond? Of demonteren en dan bekijken?

migil 0

15 jaar

die stang bedoel ik

ja dat is geen gemakkelijke controle - met een lange stang of baar op een brug proberen te zien of er speling op zit wiel v/d grond of licht grond contact en beetje zoeken ( daar het onderdeel niet goed koop is) of op platen zoals op de autocontrole
de bovenarm en rubbers torsie baar heeft u nagezien -- de fusee kogel onder ook goed nazien

willy9 0
badge

15 jaar

Ik heb met een koevoet nogmaals alle kogels gecontroleerd. Die kogel aan de remreactiestang die u bedoelt daarvan is de stofhoes kapot dus die ga ik vervangen.
Verder zag ik dat de onderste fuseekogel toch speling heeft (ongeveer 1 mm). Is dus teveel, ga ik vervangen.
Maar helaas aan de andere kant bleek (R) de stofhoes van de fuseekogel kapot.

Conclusie: beiden onderste fuseekogels moet ik vervangen en die kogel aan de remreactiestang die u bedoelt, dus de stang van de fusee schuin naar achteren de chassisbalk.
De onderstefuseekogels zitten van bovenaf geperst in de fusee. Eruit halen (slaan) is niet zo moeilijk.

Is er een truuk om de fuseekogels er fatsoenlijk in te persen zonder het tabeind of de kogel te beschadigen?

migil 0

15 jaar

fuseekogel worden er in geperst met een speciale pers eenheid ( een dunwandige pers bus word over het tapend gezet)optie ; ga met de losse (zuiver gemaakte fuseearm ) naar een dealer en laat er de kogels daar inpersen kan toch nooit veel kosten op een 1/4 à1/2u is hetmakkelijk gedaan ; want op een ander manier is het geen gemakkelijk karwei (zonder die dunne persbus of grote schuin afgeslepen grote potsleutel met kans op kwetsen stofhoes bij eventueel in kloppen

willy9 0
badge

15 jaar

OPGELOST

Het heeft even geduurd, maar heb de complete fusees eronderuit gehaald. Naar de MB-dealer gebracht en die hebben de fuseekogels erin geperst (goedkoop was het niet). Dus dat is geregeld. Ik zag toen ik bezig was dat de schijven er ook niet best uitzagen en die heb ik ook maar vervangen.

De kogel aan die reactiestang (voor de castorafstelling) heb ik ook vervangen. Geen leuk werk, want dat kleine subframe moet je loshalen en die zit met 2 bouten in een chassisbalk. Mercedes gebruikt daar een strip voor waar een moer opgelast zit. Maar je raadt het al, die is na 25 jaar natuurlijk weggerot en de moer breekt af van de strip. De strip heb je dan in je handen en de moer zit nog in de balk. Je komt er met een steek- of ringsleutel niet bij. Dus: bout zover mogelijk wegslijpen en in de chassisbalk duwen, nieuwe strip monteren en alles weer vastzetten.

Auto wordt vandaag uitgelijnd en is dan weer 100%!

Willy9 , dank voor je hulp

migil 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.