Mercedes-Benz S-Klasse: Ratelend geluid bij optrekken/schakelfouten automaat/vibraties

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320 CDI

Hallo allemaal,

Mijn 2e Mercedes S Klasse (61000 km, nog in garantie) en weer problemen, ik wordt er moedeloos van.

Tijdens optrekken is een licht ratelend geluid hoorbaar onderin, lijkt een beetje op heel licht pingelen van een benzinemotor maar het betreft hier een diesel. Soms gaat bij fors gasgeven het licht ratelen over in een duidelijk zwaar ratelen maar niet altijd.

Regelmatig schakelfouten zoals niet opschakelen, slecht c.q bokkerig terugschakelen vaak ook zonder reden terugschakelen wanneer je het niet verwacht. Bij gas loslaten en weer licht gas bijgeven zwabbert de toerenteller een beetje heen en weer en pakt de transmissie met een schok(je) op, vaak is een vibratie voelbaar en hoorbaar alsof je over een geribbelde streep rijdt. Hoe forser geaccelereerd wordt en hoe harder gereden wordt hoe minder de klachten worden, de klachten verdwijnen dan. Bij gelijkmatig rijden het gas loslaten, toerenteller tot minimum terug laten lopen en weer licht gas bijgeven en de klachten treden het duidelijkst op.

Dealer heeft software geupdated en de schakelmomenten ingesteld/afgesteld zegt hij. Voorts heeft hij hitteschilden gecontroleerd en waar nodig vaster gezet zegt hij. Licht ratelend geluid hoort bij de motorkarakteristiek zegt de dealer. Ik ken zulke verhalen zo langzamerhand wel en geloof het allemaal niet zo.

Herkent iemand mijn klachten? Wat moet ik doen?

Ik hoop van harte op tips en oplossingen.

Gr.

lechim

Geplaatst door lechim (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Bart449 (0) PRO, 16 jaar geleden

Misschien komt het ratelen in de motor wel van de lagerschalen van de krukas. Komt meestal voor na het vervangen van de motorolie...
En betreffende het schakelgedrag, is er misschien wat mis met de koppelomvormer van de boîte. Ofwel met de boîte zelf...
MVG

lechim (0), 16 jaar geleden

Hartelijk dank voor joue reactie Bart449,

Het ratelen treedt totaal niet op wanneer ik gas geef in de N of P stand, als de motor vrij draait. De olie is niet recent ververst. Stel het zijn de lagerschalen van de krukas, wat is dan de prognose? Gaat de motor stuk of eerder stuk? Voor jouw informatie, de frequentie van het ratelen is volgens mij veel lager dan de frequentie van het ronddraaien van de krukas. Ik heb het gevoel dat het ratelen met de gasstromen in de uitlaat/roetfilter te maken hebben omdat het ratelen met het gaspedaal meegaat, dus zwaarder ratelen bij meer gasgeven en minder zwaar bij minder gasgeven. Wat hier weer tegen spreekt is dat de intensiteit van het ratelen bij dezelfde mate van accelereren wisselt per keer. Er is geen lek in de uitlaat zegt de dealer. Een andere mogelijkheid is misschien dat het ratelen uit de bak komt en meegaat met het vermogen dat de motor aan de bak afgeeft.

Wil jij mij nog zeggen wat de boite is, wat de functie is? Stel het is de boite, moet deze dan vervangen worden normaal gesproken? Zou een automatenspecialist kunnen aantonen wat het euvel is? Welke specialist is aan te bevelen?

Gr.

Highway (125) PRO, 16 jaar geleden

Er zijn genoeg automaat specialisten gebruik hiervoor google. Je auto valt nog onder de garantie?
Ga dan naar de dealer (niet te vreden met je huidige dan een andere) als je naar een automaatspecialist gaat nemen ze het waarschijnlijk toch niet aan.

Bart449 (0) PRO, 16 jaar geleden

Binnenbrengen bij officiële dealer. (Goede dealer) Waar gaat de auto binnen voor onderhoud en herstellingen? Bij officiële dealer, of bij Jan om de hoek... Moet achter gezocht worden. Of de wagen nog onder waarborg is of niet.
MVG

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.