Mercedes-Benz 408: ratelend geluid bij proberen te starten.

Bouwjaar: 1974, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 3500

Hallo ik heb een mercedes 408 met industrie motor erin. De lange slag motor. Het starten gaat via een 24 volt startrelais. Na een 6 maanden stilstand wilde ik deze weer gaan starten. Ik hoorde alleen een ratelend geluid. Geen beweging in te krijgen. het ratelend geluid kwam van het relais af.Kan het zijn dat de startmotor vastzit, of is er 1 accu misschien te zwak ( erzitten 2 accus van 12 volt in). of kunnen de cilinders vastzitten. wat kan ik doen.
Alvast bedankt

lieshout

Geplaatst door lieshout (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 408? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

kaleido 1 (1785) PRO, 8 jaar geleden

Eerst de accu s maar eens opladen , spanning lijkt te laag.

lieshout (0), 8 jaar geleden

accu's opgeladen en weer opnieuw geprobeerd maar startrelais blijft ratelend geluid maken.

kaleido 1 (1785) PRO, 8 jaar geleden

Hoeveel spanning staat er op de dikke plus van de startmotor ?

lieshout (0), 8 jaar geleden

met een drukke agenda ben ik er nog niet aan toe gekomen. Zal zaterdag wel verder kijken . Ik laat het weten.

jan5047 (0) PRO, 8 jaar geleden

het is puur de accu spanning tenminste er komt geen voldoende op de startmotor, meten is weten

lieshout (0), 8 jaar geleden

Hallo Kaleido 1 ,

Op de dikke plus die rechtstreeks vanaf de accu naar de startmotor zit 12,8 volt op . Dit lijkt me genoeg. Kan het ook de startmotor zelf zijn. Kan die vast gaan zitten na een bepaalde tijd? Ik heb het zelf nog nooit gehoord , wel dat de tandwielen tegen elkaar komen en daardoor de startmotor geblokkeerd wordt. Er zit ook nog een dunne plus , deze zal wel van het relais af komen.

lieshout (0), 8 jaar geleden

Sorry dit verhaal is ook voor jan 5047 bedoeld

kaleido 1 (1785) PRO, 8 jaar geleden

Je schrijft dat er een 24v startrelais op zit , dan is 12v toch te weinig ?
Is de startmotor 12 of 24v
Hoe zitten de accu s gekoppeld ? 24v is zodanig geschakeld dat er een plus en min van beide accu s is gekoppeld , dus 1 min aan chassis dan de plus van deze accu aan de min van de andere accu , dan hou je de plus over voor 24v.
Is de rest van de auto 12v of 24v.

lieshout (0), 8 jaar geleden

Ik weet niet of je bovenstaand kunt openen, maar dit is een foto van het startrelais. ! grote vergissing die ik maak is dat deze 24 volt zou zijn. Op de voorkant staat namelijk 12 volt. ! accu is aangesloten op dit relais . En de andere accu gaat de plus naar de startmotor.

lieshout (0), 8 jaar geleden

1accu zit aan dit startrelais en 1 accu gaat met plus naar startmotor en de min aan chassis

kaleido 1 (1785) PRO, 8 jaar geleden

Relais is 12v , de plus van de andere accu zit alleen op dit relais en loopt dan door naar de startmotor via de andere aansluiting op dit relais ?
Waar zit de massa van deze accu aangesloten ?
Startmotor 12v of 24v belangrijk om te weten ivm de schakeling.

lieshout (0), 8 jaar geleden

De startmotor is 24 volt. Het start relais zorgt ervoor dat de spanning omgezet wordt naar 24 volt. 1 massa ( nul ) zit aan relais, en 1 zit aan chassis. ik heb een tekeningetje toegevoegd

lieshout (0), 8 jaar geleden

Er is een manier om het 1 voor 1 na te meten . Weet jij hoe ik dit het beste kan doen? Hoe kan ik het beste zien waar er evt. een dip zit. Of het nu toch de accu's zijn of dat het relais defect is of misschien de start motor. Dit laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.

kaleido 1 (1785) PRO, 8 jaar geleden

Heb je wat los gehad en verkeerd aangesloten , want ik begrijp de opmerking niet de dunne draad gaat naar de startmotor , heeft de startmotor ook nog weer een relais ?
Op deze manier komt er geen 24v op je startmotor volgens mij.

lieshout (0), 8 jaar geleden

Ik heb niks los gehad. Ik ben begonnen zoals ik hem een half jaar geleden weg heb gezet.
Op de start motor zit ook een relais . Deze slaat de hefboom om van het rondsel aan in de startmotor.
Volgens mij is die andere draad ervoor om 24 volt vanaf het startrelais naar de startmotor te brengen.??? want ik weet zeker dat de startmotor 24 volt is, en dat deze 24 volt van de startrelais afkomt Dit relais zet tijdens het starten de 12 volt intern om naar 24 volt en bij los laten startknop gaat relais weer terug naar 12 volt , omdat verder binnen in de cabine 12 volt is.

kaleido 1 (1785) PRO, 8 jaar geleden

Als je start komt er dan ook 24v op de startmotor , dit kan er alleen komen als er tijdelijk een serieschakeling gemaakt wordt met de 2e accu .

willy9 (0) PRO, 8 jaar geleden

`
lieshout @ geef uw email adres eens dan krijgt u ook de tekening van aan sluiting

Batterij Relais (Omschakel)
BOSCH 0 333 300 003

Merk BOSCH
Artikelnr. 0 333 300 003
Lengte 124mm
Breedte 110mm
Hoogte 160mm
high-end schakelaar
Combischakelaar met herhaald starten blokkade
Stroomsterkte 75A
Min.12V
2-polig
T.b.v. accuhoofdschakelaar
Metalen huis
Temperatuur van 30°C
Tot temperatuur 100°C
EAN: 3165142178868
Vol

Highway (140) PRO, 8 jaar geleden

famlieshout@live.nl

@Willie9 simpel te achterhalen. ja op de naam staan en dan klik op Email.

lieshout (0), 8 jaar geleden

Beste Kaleido,

Als er geen 24 volt op startmotor komt dan zou het toch 1 van de accu's kunnen zijn. Maar als er wel 24 volt opkomt wat kan er dan fout zijn ? Helaas kan ik dit zaterdag pas weer gaan proberen, dus ik laat je dit wel weer weten.
Bedankt voor alle informatie tot nu toe.

groet

lieshout (0), 8 jaar geleden

Ik heb nog eens een poging gedaan om te starten . Begonnen met 2 splinternieuwe accu's van beide 75 Ah.. Het ratelend geluid in het relais blijft. Ik heb gemeten Op beide accu's staat 12 Volt. Bij starten zakt 1 accu terug naar 5,8 volt. Dit is de accu die rechtstreeks aan het start relais zit. Op de dikke + van de startmotor blijft maar 12 volt staan en er komt dus geen 24 volt.
Kan het relais defect zijn, en hoe kan ik dit het makkelijkste testen.

kaleido 1 (1785) PRO, 8 jaar geleden

Er is 1 accu alleen voor het starten , deze staat los van de rest ?
De andere accu , daar werkt het complete voertuig op en .
De accu die bijgeschakeld wordt tijdens het starten wordt in serie geschakeld met de andere accu om zo 24 volt te krijgen op je startmotor.
Relais te testen de uitgaande kabel naar de startmotor los nemen en meten als het relais bediend wordt of er 24v op de uitgaande kant komt.
Als het goed is loopt allen deze kabel naar de startmotor .

lieshout (0), 8 jaar geleden

hallo kaleido
Moet de kabel perse los. Ik heb gemeten als de kabel vast zit aan startmotor dan staat hier 12,6 volt op , en komt er geen 24 volt. Dit wegzakken van 12,8 naar 5,8 volt is wel heel erg veel ..toch?

kaleido 1 (1785) PRO, 8 jaar geleden

Dat klopt , zakt ver weg , daarom ook even meten met de kabel los.

check

Beste antwoord, geplaatst door lieshout (0), 8 jaar geleden

Kabel los gehad . gemeten en getest maar nog steeds hetzelfde geluid. Weer alle bedrading nagelopen, en nou ben ik een stuk in een kabelboom tegen gekomen wat niet goed zit. Alles weer gefatsoeneerd en nou doet hij het goed.
Toch iets met bekabeling geweest kaleido bedankt voor het meedenken.

kaleido 1 (1785) PRO, 8 jaar geleden

mooi dat ie het weer doet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 408 of stel zelf een nieuwe vraag.