auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz W601 210: Remproblemen.

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: M102-945

Zolang als ik mijn bus al heb, zijn er problemen met de remmen, ook nadat alles 1 1/2 jaar geleden vervangen is. Het volgende doet zich voor; regelmatig moet ik de remmen afstellen maar na verloop van tijd moet ik de handrem steeds verder aantrekken om nog wat te merken. Ook het normale remmen gaat steeds achteruit. Als de handrem weer wat aangespannen is, gaat het een tijdje goed, en dan komt de klad er weer in.
Opvallend, de remvloeistof zakt niet!

Geplaatst door

Bosso (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als eerste stel je je handrem helemaal slap,dan stel je je achterremmen af dan paar keer remmen en als laatste stel je je handrem af,en als je deze remmen handmatig moet afstellen dus is nog niet uitgerust met zelfstelinrinchting,is het normaal dat na verloop van tijd je rempedaal wat dieper moet intrappen totdat ze weer zijn afgesteld,zo werkte dat vroeger nu eenmaal,tenminste deze heeft achter toch trommels????

@Robby; ik heb inderdaad nog trommels van achteren, maar bij mijn weten zijn het zelfstellers.
Morgen (woensdag) gaat mijn bus bij een maat op de brug, en gaan we met jullie instructies aan de slag. Ik laat jullie weten hoe het afloopt.

Bosso.

Bosso 0

13 jaar

Dus geen zelfstellende remmen! Alle wzh. zijn uitgevoerd zoals jullie het beschreven hadden, en nu maar zien dat het wel langere tijd goed gaat.
En gelijk maar een stel nieuw banden op de achterwielen laten zetten, dat was ook wel een beetje nodig.
Bosso.

Bosso 0

13 jaar

Hartelijk dank voor de tips! Het heeft werkelijk geholpen.
Inmiddels zijn er alweer 2500km. gereden waarvan 850km. met een flinke caravan aan de staart, en alle remmen functioneren nog altijd naar behoren.
Wel werd de motor loeiheet, dus nu zoek nog een oliekoeler voor een M102 motor.

Groeten Bosso.

Bosso 0

13 jaar

Je motor werd loeiheet bij het trekken van een caravan.
Werd de watertemperatuur te hoog of de olietemperatuur?
Bij het zwaar belasten van de motor (ervan uitgaande dat de inspuiting goed afgesteld is) is nagenoeg altijd het probleem dat de warmte onvoldoende getransporteert wordt naar de radiateur. Met andere woorden, de waterpomp draait niet snel genoeg en wel omdat men dan in een te hoge versnelling rijdt. De motor maakt dan te weinig toeren. Niet leuk voor de warmte huishouding en ook niet leuk voor de motor zelf die onnodig sneller slijt.
Bij het trekken van een caravan, vooral het Nieuwe rijden VERGETEN.
Bij een te late inspuiting wordt de warmte van de verbranding onvoldoende omgezet in arbeid en moet er (veel) meer warmte afgevoerd worden.
Last but not least, een oliekoeler kan nooit kwaad tenzij onder normale omstandigheden de olietemperatuur niet meer boven de 80 graden komt. Het condensvocht wordt dan niet meer uitgedampt met alle gevolgen van dien.

FvdL 0

13 jaar

@ FvdL; met het grootste deel van uw advies kan ik goed leven, behalve de inspuiting. Mijn bus is van 1983, en ik moet me gewoon realiseren da'k met 70er jaren techniek op pad ben. Dus ouderwetse carburateur en ook nog eens op LPG (extra warmte). In dit geval waren we met 3 inzittenden incl volledige wandel uitrustingen en dan die caravan van 1300kg.
We hebben de temperatuur kunnen regelen door de achter verwarming wijd op te zetten, dan met de voorverwarming bij regelen. en als het dan nog te gek werd, beide blowers in de hoogste stand.
Daarbij moet ik vermelden dat het afgelopen vrijdag sowiezo al behoorlijk warm was, en we erg veel file's hadden in Duitsland. De terugweg hebben we zondags 's nachts gedaan. Lekker koel buiten, en geen last van file's. Dat scheelde dan ook aanzienlijk.

Bosso 0

13 jaar

Hallo Bosso, OK, echter, wat ik schreef over de inspuiting (diesel) geldt EVENZEER voor het ontstekingstijdstip bij een benzine en/of LPG motor. Wat je gedaan hebt om thuis te kunnen komen geeft aan dat het inderdaad om de watertemperatuur ging. Een oliekoeler zou je in deze niet kunnen helpen. Als het ontstekingstijdstip goed afgesteld is (ik ben van 1950 dus de oude technieken ken ik ook uitstekend!) en de watertemperatuur blijft te hoog gaan ondanks dat je de motor goed op toeren houdt, dan is een schoonmaak van het watercircuit noodzakelijk (motor en radiateur). Elke autoshop heeft wel zulk schoonmaakmiddel van RADWELL. Doet wonderen. wel na gebruik, heel goed doorspoelen met schoonwater. De handleiding goed volgen. Daarna alleen goede koelmiddel gebruiken. LET OP: mocht jou radiateur echt slecht zijn, dan zal ie mogelijk gaan lekken. Beter dan dan wanneer je bijvoorbeeld in Zwitserland zit.
Ik herriner me, nu we het over hebben, dat ik ooit een probleem gehad heb met de waterpomp. Dat was zo'n pomp met een waaier van messing geperst op de pompas. De waaier was losgekomen van de as en draaide niet meer goed mee. Dit geldt niet voor een pompwaaier van gietijzer. Als je toch gaat schoonmaken is het zinvol om dan ook even naar de waterpomp te kijken.
Terugkomend op het ontstekingstijdstip. Als deze statisch goed ingesteld is, even de slang van de vervroegingsdoos aan de carburateur losnemen en daar aan zuigen. Je moet het binnenwerk van de doos zien draaien om de as heen. Zo niet, dan dan is het membraan van de vervroegingsdoos defect of het mechanism zit vast. Daarna, dezelfde slang weer aan de carburateur aanbrengen en aan de vervroegingsdoos losnemen en daar aan zuigen met de gasklep ietsje open. Je moet kunnen merken dat het gaatje in de carburateur open is. t'Is maar een heel klein gaatje. Als alles goed zit, dan het ontstekingstijdstip ook dynamisch controleren met een stroboscoop, eerst met de slang van de vervroegingsdoos losgenomen en de motor stationnair draaiend, dan met de slang weer aangebracht. Bij ietsje gas geven, moet het ontstekingstijdstip meteen vroeger gaan staan en bij plotseling flink gas geven, moet het ontstekingstijdstip weer terugvallen naar de statische afstelling. Doet ie die allemaal niet, dan moet je het gaatje in de carburateur nakijken op vuil. Het is een klein gaatje dat uitkomt precies bij de gasklep in gesloten toestand.
Het zit zo: bij stationnair, geldt de statische ontstekingstijdstip. Bij normaal rijden wordt het vaccuum na de gasklep gebruikt om het ontstekingstijdstip flink te vervroegen omdat je een schralere mengsel hebt die langzamer verbrandt. Bij flink belasten geldt het omgekeerd, je hebt een rijkere mengsel die sneller verbrandt.
Zo dit was weer een heel verhaal.
Ik hoor het wel hoe het gegaan is.

FvdL 0

13 jaar

Beste FvdL Sorry voor de late reactie, maar er waren hier wat PC problemen. (Opgelost). Wat de onsteking betreft, deze is in mei helemaal nagekeken, gecorigeerd, en voor LPG gebruik afgesteld door Dynojet in Goes. De waterpomp lijkt het ook prima te doen, dus die laat ik lekker met rust.
Maar... jouw idee om het koelsysteem te reinigen, daar kan ik mee verder. Reiniging en koelvloeistof heb ik al in huis gehaald. Nu nog een goeie rit om alles schoon te draaien, spoelen en weer vullen.
Eind januari heb ik nog een flinke rit naar Beieren te doen, daarna kan ik jullie vertellen of het e.e.a. verbeterd is.

M.vr.gr. Bosso.

Bosso 0

13 jaar

Tja, PC hebben vaak nog veel meer nukken dan auto's met carburateurs :-) . Als je toch je koelsysteem gaat reinigen, dan kun je net zo goed je waterpomp even losnemen NA het reinigen. Zo kun je ook veel beter je koel systeem spoelen. Wel zo belangrijk na het reinigen. Het reinigen gebeurt met een sterk alkalisch middel die goed met kraanwater uitgespoeld moet worden.
Het controleren van de waterpomp waaier kun je nl. onmogelijk van buitenaf doen en het lijken dat ie het goed doet zegt helaas helemaal niets. En, zoals je zelf zegt, 't is niet meer zo'n jong beestje meer. En sinds 1983 mag ie wel eens goed bekeken worden. Mocht je besluiten de waterpomp te vervangen, dan NIET aan de pomp draaien voordat ie van binen even nat gemaakt is. Ga je er (met de hand) aan draaien, dan heb je een goede kans dat de koolring afdichting meteen ernstig beschadigd is.
Trouwens ook je thermostaat even open maken. Als je motor op temperatuur komt, gaat de naald keurig in ene keer naar zijn normaal temperatuur? Als, na het koud starten, bij het op temperatuur komen van de motor, de naald van je temperatuurmeter een (klein) overshoot heeft en even later relatief snel naar zijn normale positie terugkomt, dan MOET je de thermostaat vervangen. Die blijft nl. dan een beetje hangen en dan duurt het niet lang meer voordat die vast gaat zitten. Persoonlijk zou ik hem meteen vervangen. 't Kost niet veel en het risico bij niet vervangen is te groot.
Ook al je slangen checken ;-)
Bij het reinigen, niet vergeten je kachel helemaal op heet zetten zodat die mee gereinigd en daarna uitgespoeld wordt.
En, herhaling...: LET OP: mocht jou radiateur en/of kachel slecht zijn, dan zal ie mogelijk gaan lekken. Beter nu dan wanneer je bijvoorbeeld in Beieren zit.
Ik klink een beetje als een betweterige leraar, maar ik zou het voor jou zonde vinden als je onderweg problemen krijgt in plaats van te kunnen genieten van 't ouwe beestje.
3 jaar geleden heb ik een DAF 1300 vrachtauto uit 1985 gekocht met 37.000 km op de teller. Je mag raden wat ik allemaal gedaan om zekerheid te hebben over zijn betrouwbaarheid. Nu geef ik er niets om om volbeladen 700 km achter elkaar te gaan rijden.
Succes. ik ben benieuwd hoevel roest en andere troep uit je koelsysteem komt. Ik hoor wel van je.

FvdL 0

13 jaar

Om kort te zijn; er kwam een dus hoop troep uit! Nu een week geleden heb ik na het voorgeschreven aantal bedrijfuren het koelsysteem doorgespoeld tot er niets meer uitkwam. Daarna gevuld met 8(!) liter koelvloeistof, en wat denkt u? De thermometer blijft zo'n 10gr. lager staan. Ook als ik op de rijksweg eens flink aan het gas hang. Nou is het op het moment niet zo warm meer, wat ook wel scheelt, maar dan nog.
Nu op naar het volgende project (topic?), de inbouw van een oliekoeler. Maar daar heb ik nog even de tijd voor.

Groeten Bosso.

Bosso 0

13 jaar

Mooi, probleem opgelost dus.
Bedankt voor de feedback en tot het volgende probleem, maar start daarvoor dan een nieuw topic.

mvg,
moderator.

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 601 of stel zelf een nieuwe vraag.