Mercedes-Benz 601 1981: Fusee speling Mercedes 207d w601 81

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 616 934

Beste mensen.
Ik heb een Mercedes Benz 207d w601 uit 1981.
Deze zou ik willen keuren voor de apk.
Helaas heb ik ontdekt dat er iets meer als 1 mm axiale speling op de fusee zit.
Deze zijn 30.000 km geleden al eens vervangen.
Deze speling kan geen enkel kwaad maar is teveel voor de apk zonder dat ik een andere maat kan aantonen.

De enige gegevens die ik kan vinden zijn dat ze nieuw tot 0.1 kunnen gaan.
Ik hoop dat er een vakman tussen zit die me kan helpen met gegevens of oplossingen zodat ik kan aantonen dat dit heel normaal is / of een simpele oplossing om de speling terug te brengen.
Ik zou er enorm mee geholpen zijn.
Alvast bedankt.
Gr
Martin

Martin22

Geplaatst door Martin22 (55) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 601? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (980) PRO, 2 jaar geleden

Dit is een fusee met verticale pen , boven een bus en onder een bus met aan de onderkant een taatslager.
Speling boven of onder max 1mm plus fabriekstolerantei samen ook niet meer als 1mm radiaal max 1mm
Als ze na 30000 alweer zover zijn is de reparatie de vorige keer niet goed uitgevoerd lijkt mij , je vervangt de bussen en de pen , bussen zijn te klein en dienen geruimd te worden tot de pen er net doorheen glijd , moet gesmeerd worden en gaat zo zeker langer dan 30000 mee , heb er zat gedaan.

kaleido 1 (980) PRO, 2 jaar geleden

Ik neem aan dat je met een meetklokje op de as met de pen tegen de fusee en het wiel op de rem gemeten hebt ?

    Hoi kaleido
    Bedankt voor de reactie.
    Ik heb de auto onder de vooras opgekrikt en met een voelermaat de speling onderin gemeten .
    Het gaat hier alleen om de axiale speling.
    Waarschijnlijk is deze de vorige keer niet juist afgesteld.
    Het lijkt me een hels karwei om deze zonder fatsoenlijke pers te vervangen of juist op te vullen.of gaat het toch fatsoenlijk als de as vuist goed is warm gestookt.?
    Gr
    Martin - Martin22 (55), 2 jaar geleden

kaleido 1 (980) PRO, 2 jaar geleden

Gaat dus alleen om de opwaartse speling , deze stel je af met shims.
Misschien denk je nu wat geknutsel wat ik schrijf , maar haal een schim van zeg een halve milimeter of iets dikker , zaag die doormidden en schuif de beide helften onder het lager , leg een lasje op de zaagsnede zodat de helften aan elkaar blijven , vaak zit er een rand in het fuseelichaam gesleten , schim blijft er dan prima in zitten , flink wat het erin en klaar .

    Hoi kaleido
    Bedankt voor deze oplossing als redmiddel is deze prima.
    Het is alleen maar voor de apk.de auto stuurd heel licht en rijd goed.
    Hartelijk bedankt.
    Gr
    Martin - Martin22 (55), 2 jaar geleden

kaleido 1 (980) PRO, 2 jaar geleden

Dat verekte woordenboek shim en vet, maar dat had ze zelf denk ik al wel in de gaten ha ha . Succes.

Martin22 (55), 2 jaar geleden

Hoi kaleido.
Ik ben bijna klaar met lassen nadat alles is gedaan waaronder de fusee kan ik wegens brandgevaar pas gaan bitakken.
Ik heb op internet shims gezocht maar helaas zonder resultaat .het enige wat er was is dat er bij enige complete reparatie sets er een paar bij zitten.
Kan daar ook niet uithalen of ze een aparte vorm hebben.
Maar zou ik niet gewoon een ring passend kunnen maken ? Of kan ik dan het lager niet meer smeren.
Gr
Marc

check

Beste antwoord, geplaatst door kaleido 1 (980) PRO, 2 jaar geleden

Shim Is niets anders dan een plat plaatje in verschillende diktes , als je iets kunt vinden/maken met de maat van de shim ben je er .

Martin22 (55), 2 jaar geleden

Hoi kaleido.
Hartelijk bedankt dan kan ik het simpel oplossen.
Gr
Marc

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 601 of stel zelf een nieuwe vraag.