::) bij veel mercedes 5 cilinder diesels tot 1995 is het probleem dat de klepstoters niet genoeg oliedruk kijgen en dus gaan tikken. vaak wordt als eerste de stotoers vervangen. dit blijkt echter niet de oorzaak. een oliekanaal in de koppakking is doorgeslagen nar het distributiehuis. dit zie je dus niet maar resulteerd wel in oliedrukverlies.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit geldt overigens ook voor de 4 cilinder (OM601) en 6 cilinder (OM603)
Ervaring heeft geleerd dat de originele koppakking tussen de 200000 en 250000 km de geest geeft, tikkende stoters geeft het eerste signaal echter later gaat ook de kettingspanner rammelen en in het ergste geval slaat het oliekanaal door naar de verbrandingskamer met als gevolg slecht lopen en veel rookontwikkeling.
Vaak is vlakken niet eens nodig mits de motor niet te heet is geweest.
Vervanging van de stoters kan overigens geen kwaad als toch de kop eraf is.
dit verschijnsel komt inderdaad vaker voor maar je kunt
het ook heel mooi zien aan de oliedruk-meter in het dashboard
die gaat dan dus op en neer .
hallo
veel aan de info op deze site gehad. ik rij een vito 110d uit 97
en met 140000 nette kilometers op de teler twee weken geleden plotseling tikkende kleppen ###$%^^^&*&**( wat??? nu. naar de dealer. antwoord kan van alles wezen? want wat was er aan de hand. met een koude motor, geen last maar op bedrijfs temp begon het tikken. bij een rustig binnendoor rit hield het weer op. bij de dealer zeiden ze, als het de pakking is moet hij ook roken. op internet zoeken en deze site gevonden. was nog aan het wijfelen wat te gaan ondernemen(klepstoters vervangen of meteen de kop eraf.vandaag gebeurde het plotseling veel rook.... shit hadden ze toch gelijk. koppaking. word vervolgd....
20 jaar
De koppakking slaat door vanuit de verbrandingskamer naar het olie kanaal, met als gevolg lucht in het olikanaal naar alle verbruikers in de kop. tikkende klepstoters, rammelende distributie.
Ook te veel olie in het carter kan dit tikken veroorzaken. De olie gaat dan n.l. schuimen, ook weer LUCHT in de olie.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 601 of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar