Mercedes-Benz S-Klasse: Remsysteem W126 met ABS ---> Matige remmen

Brandstof: Benzine, Motorcode: 5 liter

Hallo,

ik vond de remwerking van mijn w126 500 se uit 1983 (met ABS zonder ASR) matig. Ik heb ook een W123 280 TE en die remt veel beter.
De blokken en klauwen voor zagen er ook niet te best uit, dus de voorklauwen heb ik laten reviseren en de blokken vervangen, evenals de remslangen voor. Om alles uit te sluiten heb ik de hoofdremcilinder ook laten reviseren.
Braaf alles weer gemonteerd en uiteraard nieuwe DOT4 remvloeistof erin gedaan. Op de traditionele manier ontlucht, dus vullen met vloeistof en toen rechtsachter, linksachter, rechtsvoor en linksvoor ontlucht. (Met slangetje, potje met vloeistof en helper in de auto)

Maar..... hij remt nog steeds even matig. Als ik echt heeel hard trap remt hij wel maar vrij beroerd. Als ik stil sta en ik trap hard op de rem, laat het pedaal los, dan hoor ik 3 seconden later een plopje uit de bekrachtiger.

Vraag1: heb ik hem misschien niet goed ontlucht? Er zit ABS op, moet ik daar nog rekening mee houden wat het ontluchten betreft?
Vraag2: Zou het een probleem in de bekrachtiger/vacuumslang/terugklapventiel zijn?

migil

Geplaatst door migil (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

rem leeg pompen bij een stilstaande motor.
rem intrappen en dan starten. de rem moet nu zakken. dan is de bekrachtiger goed.

rij je en ga je pompend remmen en remt wel beter dan is hij niet goed ontlucht.
maar zo te horen denk ik aan de bekrachtiger. dit omdat je geluid hoord/hoorde uit de bekrachtiger.

migil (0), 15 jaar geleden

Hallo. Ik heb het gisteren eens geprobeerd. Bij stilstaande motor is de rem eigenlijk al leeg, ik pomp een keer of 10 maar hij voelt even hard.
Als ik dan start met de voet op de rem, voel ik wel dat het rempedaal een beetje zakt.
Ik heb voor de test met niet-draaiende motor die moer op de bekrachtiger eens losgedraaid, en toen hoorde ik een sis. Dus de terugslagklep lijkt het ook wel te doen.

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

je kunt het vergelijken met de andere mercedes. maar zoals ik het hoor ben ik bang dat de bekrachtiger weinig bekrachtigt.
dit kan ook zijn dat de onderdruk te laag is. je zal dan wel eerst last hebben gehad van pompend remmen waarna de rem steeds stugger werdt. dan zit er wel onderdruk in maar niet wat het moet zijn. als je het ergens mee kunt meten dan moet dit 0.3bar zijn.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

ABS-pomp is nauwelijks via de gangbare methode te ontluchten. Ga hiervoor evcen naar een garage, die hebben hier een pulserende ontluchter voor. Ook is het bij sommige merken mogelijk via een tester tijdens het ontluchten de abs-klepjes in de pomp te laten trillen, waardoor deze zichzelf helpen ontluchten.

Blijf hier niet mee aantobben, maar vraag even hulp van een specialist.

Groeten Marcel

migil (0), 15 jaar geleden

De auto bleek valse lucht te zuigen tussen bekrachtiger en hoofdremcilinder. De juiste pakking ertussen gedaan en de remwerking was al aanmerkelijk beter! Nu kan ik hem ook "leegpompen" bij stilstaande motor. Voor het ontluchten zal ik naar een garage gaan.

migil (0), 15 jaar geleden

Ben vandaag naar de Mercedes garage gegaan en daar hebben ze hem onder druk ontlucht.
En nu is het stukken beter!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.