Mercedes-Benz A-Klasse: Richtingaanwijzer/ruitensproeierschakelaar

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1700cc

De schakelaar voor de ruitenwisser aan het stuur hapert.Soms werkt het wissersysteem wel en soms niet. Ik denk dat inwendig contacten geoxideerd zijn. Nu wil ik proberen met contactreiniger het systeem weer in orde te krijgen.
Hoe kom ik bij het schakelmechanisme? Moet ik het stuur verwijderen? Zo ja loop ik niet de kans dat de airbag afgaat als ik het stuur los maak. Is voor deze operatie speciaal gereedschap nodig?

Vrgr. Frank

frank1623

Geplaatst door frank1623 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz A-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

willy9 (0) PRO, 9 jaar geleden

schakelaar kapot vervangen

gr batterij afkoppelen -stuur verwijderen ja torx sleutel

frank1623 (0), 9 jaar geleden

Beste willy9, bedankt voor je advies. Ik begrijp dat de accu losgekoppeld moet worden. Het stuur verwijderen wordt wat ingewikkelder want eerst moeten de wielen precies in lijn rechtuit worden opgesteld? en er zouden wat palletjes uit kunnen vallen en 2 boutjes mogen wel los maar niet uitgedraaid worden? Althans dat las ik in andere fora. Klopt dat?
In ieder geval kan ik het waarderen dat je de moeite hebt genomen om te reageren en advies te geven.
Vriendelijke groet,
Frank

Ado (0), 9 jaar geleden

Frank,

Schakelaar vervangen is enige oplossing,er zijn 3 geloof ik draadjes en een van gaat altijd kapot van,en als gevolg dat bij sommige profs met ruiten wissers is,bij sommige knipperlichten of de ruitensproeier zelf....

Battery ontkopelen wegens gevaar airco ontploffing en daarvoor zeker code van radio testen anders na vervanging schakelaar andere problemen.

Tijdens stuur verwijderen wielen ongeveer op midden(dat gaat toch nooit op 100% juist staan),aan de tor sleutel beste even een verleng buis gebruiken voor meer kracht te kunnen hebben(niet vergeten achteraf de boutje opnieuw borgen met een borg loctait.

Aan de stuuras zit er al markeringen dus enkel goed opletten hoe dat die staat voor demontage.

De stuurhoeksenzor moet jij ook eruithalen(voor da jij tot de schakelaar komt) dus moet met een borg tooltje borgen zodat die niet kan verdraaid worden,anders moet jij achteraf naar Merc. dealer om te initialiseren....(jij zal die gaatje zien onderaan links op de sensor)

Heb zo een vervangen op een C-Klasse en is beste te doen indien jij die boven genoemde maatregelen volgt.

Mvg Adis

frank1623 (0), 9 jaar geleden

Adis erg bedankt voor je advies. Morgen ga ik naar een Doe Het Zelf Garage en dan zal ik proberen jouw advies en dat van Wily 9 in de praktijk toe te passen. Ik zal de resultaten laten weten/

Vriendelijke groet, Frank

Gisteren heb ik de nieuwe combischakelaar ingebouwd. Alles is goed verlopen o.a. dankzij de goede adviezen van Willy 9 en Adis. De stuurbout zat inderdaad behoorlijk vast maar hebben 'm zonder luchtsleutel en met spierkracht los gekregen. Bij de nieuwe schakelaar zat een hulptooltje van rood plastic en heb deze in het gat op ongev. 7uur vastgezet. De bijgeleverde instructietekening begrijp ik nog steeds niet.
De Mercedes dealer in Hoorn vroeg voor de klus tussen de 500 en 600 euro. Dank zij jullie raadgevingen heeft de reparatie mij "slechts" 150 euro gekost en minder dan 2 uur werk. Dank jullie wel.

Vriendelijke groet,
Frank

P.s. Schandalig eigenlijk dat een combistuurschakelaar al bij 55.000 km. kapot is. Zoiets had ik nooit verwacht van een prijzige auto van een z.g. kwaliteitsmerk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.