Mercedes-Benz 280: schakelen

Bouwjaar: 1977, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2800 6 cilinder

Mijn w123 van 1977 280 E automaat schakelt vooral tijdens de 1e schakeling met een te ruwe schok of bonk, het lijkt op termijn misschien wel schade te berokkenen.
Bij een eerdere W116 280 van 1974 ging dat schakelen heel glad en soepel.
Graag zou ik dat willen verbeteren, kan iemand mij tips geven waarmee het te verebeteren is.
Bij voorbaat dank voor het meedenken.

janvanvliet

Geplaatst door janvanvliet (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

afstelling stang of kabel modulatiedruk nazien (indien aanwezig ) --- vacumdoosje aan versnellingsbak links nazien op dichtheid en leiding naar inlaatcolleteur drukken nazien

janvanvliet (0), 14 jaar geleden

Willy9,
Reuze bedankt voor de snelle beantwoording, helaas ben ik beperkt kenner op het gebied van automaten, daarom wellicht twee domme vragen:
-afstelling stang, daarmee bedoel je de stang dwars over het kleppendeksel heen? Moet deze misschien langer of korter?
-leiding naar inlaatcolleteur drukken nazien, deze zin snap ik niet helemaal, bovendien weet ik niet wat de inlaatcolleteur is.
Als je daar nog even wat over zou willen vertellen ben ik je dankbaar en kan ik e.e.a controleren en misschien verbeteren.
Bij voorbaat dank voor de moeite,
Groeten
Jan

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

neen de stang die aan de rechterkant van het kleppendeksel en dan naar beneden aan de bak komt moet spelings vrij aan haken aan de hefboom waaraan ook de stang die over kleppenksel gaat aan vast zit ---inlaat kanalen(collecteur) waarop luchtfilter komt staat ergens een pijpje +/- 4 mm waar op een rubber slang met een plastiek leiding zit die links zijkant bak aan een onderdruk potje ( zwart of transpanrand van kleur) komt word door onderdruk motor -of de leiding er niet af ligt of onderdrukpotje niet defect is --- de drukken worden met 2 manometers aangesloten aan de bak al rijden met een bepaalt toerental en versnellingstand en belasting gemeten ------- anders best dealer opzoeken

janvanvliet (0), 14 jaar geleden

Willy9
Nogmaals bedankt, ik heb na flink zoeken ondekt dat de inlaatcollecteur het inlaatspruikstuk is (ik had echt geen idee), de luchtleiding van het inlaatspruitstuk gaat inderdaad met een plastic leiding naar een "onderdrukpotje", dit is een in de bak geschroefde metalen bus met een wit kapje. Dat kapje draait los - zit los en lekt lucht. Dat heb ik geconstateerd door aan deze luchtleiding te zuigen boven bij het spruitstuk, hier kan ik lucht blijven aanzuigen. Door de twee uiteinden van het inwendig en rondlopend veertje samen te knijpen kan het witte kapje eraf. Ik zie in het kapje het gaatje waardoor vacuum lucht wordt gezogen en er is een metalen strip die in het drukpotje steekt, verder niets, geen rubbertje, membraampje of een andere afsluiting. Ik denk dus dat het onderdrukpotje defect is. Ik heb er een foto van gemaakt, maar die ik hier helaas niet bijvoegen, ik had hem graag naar je gemaild, zodat je had kunnen bevestigen dat het het betreffende onderdeel is.Als je dat voor mij zou willen doen zou ik graag je mailadres hebben.
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Groet Jan

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

dit onderdeel is juist ---u zult daar inderdaad geen membraam of rubber zien --- de o- ring op het potje is die nog goed - wit kapje en o- ring zijn apart te vervangen --- maar het potje zelf kan ook defect zijn - dit regel de modulatiedruk - dat metalen stripje kunt u er uithalen (beetje) en dient als sleuteltje waarmede de modultiedruk kunt verhogen (rechts draaien of verlagen links draaien) 1 toer is +/- in of uit 1/2kg meer of minder --- bij demontage potje en als u het moest vervangen zit een stifje in kunt u uittrekken wel opletten dat u de eerst de afstand meet zodat het bij overzetten dezelfde afstand heeft en moet u misschien geen druk aanpassing doen-- anders heb u problemen met de drukken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.