auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 280: Knallen bij afremmen op de motor

Bouwjaar: 1968, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 E

Hallo.
Mijn Mercedes W108 uit '68 knalt bij afremmen op de motor flink in de uitlaat.
Veel dingen zijn al gecontroleerd.De ontsteking staat goed ± 4 graden.
De contacthoek rond de 40. Het toerental in neutraal 800 toeren.
Dit is dus allemaal goed en volgens de specs.
Echter, de vacuumvervroeging bij 1500 toeren klopt niet, dit moet zijn tussen de 12 en 19 graden en dat haalt ie niet (het is slecht te zien, maar denk zo rond de 5 graden).
Wellicht zit het probleem hier in, ik vraag me alleen af als de vervroeging zo afwijkt moet dat toch ook merkbaar zijn bij normaal rijden?
Het probleem doet zich voor op LPG, moet eens kijken hoe het is als ie op benzine staat.
Hebben jullie nog andere ideeën waar het aan zou kunnen liggen?
De vacuumvervroeging is bij te stellen door het hefboompje wat aan het membraam vastzit te verstellen.
Dit lijkt eenvoudig maar is het denk ik niet, kan daar moeilijk bij.
Dus voor dat ik daar aan begin hoor ik graag jullie opmerkingen.
Bedankt.
Rini.

Geplaatst door

Opel GT (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou toch eerst eens kijken wat hij op benzine doet,dat weet je tenminste waar je het probleem moet zoeken..loopt hij op benzine wel goed,zou ik eens even langs een gasboer rijden..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Heb het zojuist even geprobeerd en op benzine is het ook zo. Het lijkt iets minder te zijn dan op gas maar niet noemenswaardig (denk dat het ook wel normaal is dat het op gas iets makkelijker optreed).

Opel GT 0

15 jaar

denk eerder dat een van je veertjes in je ontsteking onderaan in je ontsteking los is.het bijstellen is niet nodig is af fabriek ingesteld.bij 3000 toeren moet de vervroeging 36 graden zijn.probeer anders even een geleende en kijk wat er gebeurt.neem wel dezelfde onsteking met dezelfde nummer (dacht iets van 0 231 116 048of 050)succes

tinuske 0

15 jaar

heb je je kleppen al eens gesteld

Bijna goed, nr. is 0 231 116 051.
Volgens de Haynes manual bij 3000 toeren 30 graden zonder vacuum. Kleppen zijn overlaatst gesteld, inlaat 0.1, uitlaat 0.2mm.
Als ik aan de vacuumleiding zuig zit er wel beweging in de contactpunten.
Zoals ik in mijn eerste bericht schreef klopt de waarde van de vacuumvervroeging niet bij 1500 toeren, geef ik echter meer gas dan verloopt ie ineens wel.
Het lijkt dus ofdat er een zwaar punt inzit
Maar ik zal hem binnenkort er eens afhalen. Eens kijken hoe het er van binnen uitziet en gelijk eens mooi schoonmaken.
Blijft het probleem dan kan ik altijd zoiets overwegen.
http://www.dbdepot.de/content/content_4_...

Bedankt voor het meedenken.

Opel GT 0

15 jaar

Nog een kleine toegift. Als ik door trek naar 60 mijl per uur en hem daarna laat uitrollen hoor ik vanaf 60 tot 40mijl niets, daaronder begint het knallen. Vanaf een mijl of 15 per uur stopt het weer grotendeels.

Opel GT 0

15 jaar

dan vermoed ik dat het in je vervroeging zit dat gaat met gewichtjes en veertjes als deze niet soepel lopen blijven ze wat hangen deze dien je ook regelmatig (bij onderhoud) op de pinnetjes te voorzien met een druppeltje olie

Bedankt voor je antwoord. Ga zoals ik eerder aangaf er hem toch eens afhalen en eens openmaken. Blaat het niet, dan schaapt het niet.
Jullie horen ervan hoe het afloopt.
Nogmaals bedankt!

Opel GT 0

15 jaar

effe alles goed aftekenen

Vandaag eindelijk eens tijd gehad om de stroomverdeler uit elkaar te halen.
Het is eerste wat me opviel was dat de contactpunten loszaten (had het blijkbaar destijds bij het afstellen over het hoofd gezien).
De contacpunten zitten op een vast asje waar een borgring op hoort te zitten. Die zat er dus niet. Zo konden de contactpunten vrij over het asje bewegen met als gevolg dat soms de punten niet goed tegenover elkaar zaten, en dat er soms wel 0.3mm ruimte tussen zat (wat klopt volgens de specs), maar soms ook bijna niets.
Eenmaal helemaal uit elkaar bleek inderdaad dat één van de veertjes van de gewichtjes gebroken was.
Nieuwe veertjes laten maken en de contacpunten geborgd en het probleem was opgelost. De onsteking even op het gehoor afgesteld en draait eigenlijk al vrij goed.
Morgen even om nieuwe contactpunten, rotor en kap en dan alles even afstellen met de strobo.
In ieder geval zijn de knallen verleden tijd.
Bedankt voor jullie inbreng.
Groeten Rini.

Opel GT 0

15 jaar

Nou, contactpunten zitten erin, contacthoek op 39 graden, ontsteking op een graad of 4 na BDP.
Precies volgens specs dus. Auto draait netjes, trekt lekkerder door ook in het hogere toerengebied.
Alleen zo nu en dan toch weer kleine plofjes in de uitlaat, maar stukken minder dan eerst en ook niet constant.
Is misschien toch iets waar je niet helemaal onderuit kan bij rijden op LPG.
Dat onsteekt nu eenmaal gemakkelijker dan benzine, of denk ik nu te simpel?
Is het raadzaam hem zo te laten staan of mag de ontsteking voor LPG iets later staan?
Bedankt.
Rini.

Opel GT 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.