Het probleem is als volgt:
Met koude motor is er niets aan de hand, de motor doet perfect normaal zijn werk zonder schokken.
De automaat schokt evenwel even bij het vertrekken en bij het opschakelen naar 2de, maar 3de en 4de verlopen al veel zachter.
Zodra de motor echter goed warm is (na ongeveer 30min, of sneller als er harder gereden werd) begint de motor precies in te houden en dus te schokken tussen de 1200 en 3000 toeren ongeveer. Dit geschok is waarneembaar bij constant 50-70-90-120 e.d. te rijden, maar ook bij het accelereren en het uitbollen (de toerenteller blijft precies hangen, zakt dan plots een stuk en blijft weer hangen, dit is ook duidelijk te voelen).
Ook tijdens het rijden beweegt de toerenteller lichtjes op en af.
Bij volgas en kickdown echter is er totaal geen geschok meer waar te nemen, ook al het vermogen lijkt nog aanwezig te zijn. Ook zie ik in de spiegel volledig geen roetuitstoot of iets dergerlijks.
De automaat schakelt dan al iets beter, maar naar mijn mening nog altijd niet zoals het hoort. Bij het wegrijden durft hij soms een grote schok te geven, net als bij het opschakelen naar 2de. Ook bij heel rustig rijden aan 50-60-70 schakelt hij soms met een licht schokje op naar 4de en 5de.
Nu weet ik niet of dit normaal is, maar als een automaat van BMW zachter schakelt dan de zogezegd steengoede automaten van Mercedes dan klopt er volgens mij toch iets niet meer...
In de garage hebben ze tot nu toe al zowat alle updates erop gezet die er zijn, hebben ze meermaals de sturing van de motor en de versnellingsbak gereset en zijn ze als laatste tot conclusie gekomen dat de motor intern vervuild is van het rustig rijden (wat niet gebeurt zodra de motor warm is).
Hun oplossing:
Enkele keren een dieseladditief gebruiken, bij premiummerken tanken en goed doorzetten overal.
Nu zijn we reeds meer dan 4500km verder waarvan 1 reis van 3500km (lange stukken aan hoge snelheid dus), is er reeds 3x een additief toegevoegd en nog lijken de problemen niet weg te zijn...
De auto heeft overigens nog maar 33.360 km.
Alvorens wéér bij de garage te gaan aankloppen, wou ik graag eens jullie meningen horen!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De bak gaat vreemd schakelen als er in cdi een storing zit de bak hoort niet te schokken onder geen enkele omstandigheid. Ik vraag me af of er storingmeldingen zijn opgeslagen. wat veel voorkomt is de luchtmassameter die geeft GEEN storing aan maar valt tijdens rijden wel weg geeft een verkeerde (een vervangende )waarde weer en is te meten tijdens proefrijden met D.A.S of andere diagnose apparatuur.
wat ook voorkomt zijn de verstuivers, raildruksensor, en mengregelventiel die druk in de common rail stoort, hier is een test voor M.B.V D.A.S
Kleine update betreffende dit...
De motor schokt ondertussen totaal niet meer, blijkbaar hebben die additieven dan tóch geholpen!
De automaat schakelt perfect als hij koud is, maar zodra je voor de eerste keer stopt en opnieuw vertrekt wilt hij wel eens met een grote schok vertrekken en opschakelen naar 2de.
Zodra hij warm is komt het al veel minder voor, maar ik vind dat hij bij het schakelen nog altijd een klein (na)schokje geeft...
Volgens de garage was het destijds normaal, ze hebben al meermaals de olie vervangen van de versnellingsbak, eerst zat er lucht in, dan te weinig, dan te veel en allemaal met geen resultaat ondertussen.
Ook de sturing is dus al eens vervangen geweest en meermaals gereset, blijft hetzelfde doen...
Nu is het dus "normaal" volgens hun.
Best raar dan dat een S210 220 CDI niet schokt tijdens het schakelen...
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar