auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz Sprinter: Sprinter 216CDI 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 216CDI

Mijn probleem : Start-relais werkt niet bij omdraaien v.contact-sleutel Relais vern. wel spanning op relais[86]ook bij omdr v. sleutel op[87] als ik massa maak op[85]start hij normaal aan [85] zit kabeltje welke naar MM [computer] gaat je zou dus zeggen hij moet massa maken vanuit de computer Computer is OK getest weet iemand hier raad op ??? buiten ,n massa schakelaartje ertussen plaatsen !

Geplaatst door

hathie (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Breuk in kabel vnaf computer nar relais voor massa?, rotte connector/smerige contacten?
Als de computer wel een masa geeft bij het starten en op het relais geen massa komt is de kabel rot/connector probleem.
Zeker als je handmatig een massa legt daar.

Of het output circuit van de computer is toch beschadigt, en kan de schakelstroom niet leveren.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Jammer genoeg niet Cor nieuwe bedrading! deze massa moet hij volgens mij verkrijgen via,n andere aansluiting??Lees probleem nogmaals! computer krijgt geen Massa! op aansluiting 85 v.relais naar comp.komt geen Massa [niets]

hathie 0
badge

17 jaar

Het lijkt mij dat er op die massa aansluiting van het relais gewoon permanent massa hoort te staan. En dat die draad die daarvandaan naar het MM gaat ook gewoon een harde massa hoort te zijn.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Ja Sytze zo is dat bijna bij elk Relais ,maar dit is volgens Schema OK

hathie 0
badge

17 jaar

Ik zal er morgen es ff in duiken......

sytze 0
badge

17 jaar

Ik kan je momenteel niet helpen aan een schema van dze auto, zowel autodata als autotools hebben um niet in het bestand staan.

Maar ik ben er heilig van overtuigd dat er geen massasturing vanuit het mm naar het startrelais gaat. Ik denk namelijk dat het andersom hoort te zijn, en dat er iets aan de hand is met een massa aansluiting onder de motorkap. Jij denkt toch ook zelf niet dat er zowel een geschakelde plus vanaf het contactslot als een geschakelde min vanuit het mm komt?! Dat wil mij tenminste niet aan.
Misschien weet paul michiel (MB lelystad) er meer over te vertellen....

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Heb inmiddels contact met een mb man gehad voor iets anders en hem dit en-passant voorgelegd. Meteen vertelde hij dat de relais een kwaaltje is van deze dingen. Of nieuw monteren of standaard doorverbinden en klaar ben je!

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Sytze toch bedankt ! maar Relais,s heb ik er al meerdere aan gehad en met massa aan de vi/gn kabel werkt alles Zelf heb ik de schema,s wel en alles is volgens schema n.m. rt/bl van relais nr86 naar stekker 3 nr 30 v.MM hierop zit de spanning [dusvanaf MM ] verder vi/gn v.Relais nr 85 naar stekker 3 nr 43 vMM hier moet Massa opkomen tijdens de Startstand!! dus wel degelijk spanning stand 2 v.C-slot en Massa vanuit het MM in Start-stand

hathie 0
badge

17 jaar

Had gister toevallig een mb dealer aan de lijn en die zei me dat het een kwaaltje was en er 2 opties waren: nieuwe relais of even permanent doorverbinden.

sytze 0
badge

17 jaar

Sytze specificeer dit doorverbinden eens BVB Dank

hathie 0
badge

17 jaar

Relais overbruggen of doorverbinden, en dan de schakelende contacten natuurlijk, anders creeer je alleen kortsluiting.

Duidelijk?

sytze 0
badge

17 jaar

30 en 87 doorverbinden en pootjes 85 en 86 verwijderen.

paulmichiel 0
badge

17 jaar

Kijk! Nooit hoor je um, maar als ie nodig is verschijnt ie ten tonele..........

sytze 0
badge

17 jaar

Als je 30-87 wilt doorverbinden dan zou ik 85 en 86 gewoon wel aan het relais laten zitten anders
krijg je verm. een andere foutmelding.

Is het foutgeheugen al uitgelezen?
Oiram

Zal er ,n massa schak. tussen maken [ben het zoeken moe en voor mij blijft enkel MM over] heb ik tevens anti-diefstal!!! Bedankt allemaal ! P.S. als iemand nog ,n helder moment krijgt [of ikzelf] laten horen?? Gr Hathie

hathie 0
badge

17 jaar

Volgens mij:
86 (+ komt uit MM ECU)
85 (- komt ook uit MM ECU)

Als je 85 aan de massa legt dan start hij maar slaat hij dan ook aan?
Oiram

Aan universeel : Ja dan start en loopt hij normaal Heb intussen bij andere 216 gemeten maar daar komt ook geen massa op 85 en toch slaat relais in bij omdraaien v.d sleutel in stand 2 wat de mijne dus niet doet? dus ander Relais niets Het kan toch niet zijn dat ik 3 kapotte relais heb?

hathie 0
badge

17 jaar

Bij deze mercedes word 86 inderdaad + geschakeld als je de contactsleutel draait.(86 krijgt +)

Normaal zou (als 85 al aan de massa zit) het relais inschakelen.(30 aan 87)
Alleen bij deze mercedes word 85 ook nog eens geschakelt van uit de MM.
De MM kan dus zelf ook nog eens het relais in/uitschakelen.
Dit relais word dus dubbel gecommandeerd. (85 en 86)

85 zit volgens mij op pen 43 van de MM.
Daar moet massa op komen.(voordat het relais in kan schakelen).
Desnoods op de MM meten.
Als je er + op meet, kan dat je eigen + van 86 zijn.(door het relais heen)

Als je geen massa krijgt op 43 kan dat ook veroorzaakt worden omdat de MM dit
nog niet wil(storing of startblok ed)

Is de auto al uitgelezen?



Oiram

Sorry maar dat is niets nieuws, staat ook in bovenstaande vragen op85 v.Relais en op 43 MM geen massa ! Relais aan Zek.kast werkt ook[schakelt uit na,n paar sec.] De vraag is waarvandaan moet die Massa komen???

hathie 0
badge

17 jaar

Die massa komt er niet op TUSSEN 43MM en 85relais.
Maar UIT de MM(volgens het schema wat ik heb).
Dat weet je verm. wel maar ik zeg het nog maar een keer.
En als de massa niet uit de MM komt dan zijn er verschillende mogelijkheden:
Wil de MM er geen massa op zetten.(startblok ed)
Of MM defect(eind trap).
Of massa's MM contr.


Een ding snap ik niet jij zegt "Heb intussen bij andere 216 gemeten maar daar komt ook geen massa op 85 en toch slaat relais in bij omdraaien v.d sleutel in stand 2 "???

Oiram

Oiram Op nr 43 v.MM [waar massa op moet komen ] komt niets! MM heb ik laten testen zou goed zijn?? IK zou niet weten hoe massa te verkrijgen op startblok alles volgens schema massa op MM is OK op zekkast stekker 3 is massa of ingeb.stuurapp.motorstart moet defect zijn dit wil ik nog proberen? Laat weten als U nog iets weet waar ik niet aan heb gedacht. Gr .

hathie 0
badge

17 jaar

Oiram ben er intussen achter dat bij die andere 216 op MM toch massa komt en wel in Startstand wat ook zo hoort !maar hoe komt daar massa op in ieder geval niet vanaf Cont-slot??P.S. intussen nieuw MM geprob.maar geen Massa

hathie 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.