Mercedes-Benz 310: sprinter 310 demper vervangen multiriem

Brandstof: Diesel, Motorcode: 5 cil

Omdat de riem nogal trilt bij laag toerental wil ik de demper vervangen van de multiriem (de aandruk rol en de riem zijn al vervangen) nu kon het onderste boutje niet voldoende teruguit zodat de demper los kwam hij kwam tegen de poeli moet nu deze poeli los en dan ook de radiator en de koelvin of is er een truc.
mijn universeel garage wilde alles gaan loshalen maar ik had eerst even advies nodig.

b.v.d. Hans

hansdd

Geplaatst door hansdd (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

ja inderdaad dat boutje kan er zo niet uit dan moet de poulie van de pomp los,maar ik geloof toch niet dat de radiator eruit moet, die plastic kap losmaken dan daartussen met inbusbout of bout 13 de visco losmaken dan plastic kap met visco(koelvin) tezamen eruit pakken tenminste zo gaat dat bij de meeste mercedesen

hansdd (0), 14 jaar geleden

Bedank voor je snelle reactie gaan we proberen.

Hans

Roger10 (0), 14 jaar geleden

[quote=robby10030]ja inderdaad dat boutje kan er zo niet uit dan moet de poulie van de pomp los,maar ik geloof toch niet dat de radiator eruit moet, die plastic kap losmaken dan daartussen met inbusbout of bout 13 de visco losmaken dan plastic kap met visco(koelvin) tezamen eruit pakken tenminste zo gaat dat bij de meeste mercedesen[/quote]
En als de visco gedemonteerd is zorgen dat deze verticaal weggezet wordt ,ofna deze terug gemonteerd geworden is voldoende lang wachten (een uur of 12) vooraleer de motor gestart word of je kan ook nog een nieuwe visco monteren!

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dat is nieuw voor mij pas een nieuwe gekocht ligt gewoon plat in een doos en staat niks bij van 12 uur wachten

Roger10 (0), 14 jaar geleden

[quote=robby10030]dat is nieuw voor mij pas een nieuwe gekocht ligt gewoon plat in een doos en staat niks bij van 12 uur wachten[/quote]
Dat van 12h wachten is misschien een beetje overdreven,maar dan gaat het zeker niet fout,monteer je deze als hij plat gelegen heeft en laat je onmiddelijk de motor draaien dan is deze gegarandeerd stuk ,maar dat merk je pas als deze effectief moet werken!

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

hoe weet jij dat of is dit en opzichzelf ontstaan verhaal??als jij zo'n ding plat legt kan er niks gebeuren dat is gewoon een dichte pot heb ik nog nooit van gehoord heb er toch regelmatig vervangen op de sloop liggen ze allemaal op een bult je pakt er een voelt of hij wrijving heeft zet hem erop en klaar is ie.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

we hebben het hier wel over een vico koppeling van het koelsysteem (radiatorfan) en niet de vico koppeling van de anndrijving zoals bij sommige auto's

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Installeren nieuwe visco koppeling
U dient eerst de oude visco koppeling te verwijderen. U heeft hiervoor een steeksleutel 32 nodig die niet al te dik is en een hamer. N.B. Kijk uit dat u niet de radiator beschadigt. DISCLAIMER: Deze beschrijving is slechts ter ondersteuning en er kunnen geen rechten aan ontleend worden. Zet de sleutel 32 op de moer van de visco koppeling en geef met de hamer een klap op de sleutel, let op: MET DE KLOK MEE.
Als het goed is kunt u nu de moer met de klok mee (dus tegenover gesteld aan normale losdraai richting) losdraaien.
Bij de laatste slagen van de moer moet u de fan goed vasthouden, anders valt hij eraf en kan hij evt. de radiator beschadigden.
Zodra de viscokoppeling en de fan los zijn, kan je deze verwijderen.
Nu moet de fan overgezet worden naar de nieuwe visco koppeling. Dat gebeurt door de vier schroefjes los te draaien.
Vervolgens monteer je de fan op de nieuwe visco koppeling. Nu draai je de visco koppeling (met de gemonteerde fan) weer op de motor, waarbij je tegen de klok in draait. Als laatste draai je met de sleutel 32 de moer goed vast. N.B. Je hoeft de moer niet erg hard vast te draaien.
Klaar !

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

roger 10---ik hoor niks meer van je,ik zou dit toch wel willen weten als je namenlijk een visco koppeling vervangt leg je deze toch gewoon plat op de werkbank op een paar todden

Roger10 (0), 14 jaar geleden

Het heeft te maken met de viscoolie die in dat apparaat zit,bij het bedrijf waar ik werk worden in het magazijn de koppelingen rechtopgeplaatst,dit is vermeld op de verpakking, en bij werkzaamheden worden deze dingen altijd rechtop gezet.De olie die in een viscofan zit is namelijk dezelfde olie als in een viscokoppeling van een aandrijving en heeft dezelfde functie ,bij een bepaalde temperatuur een beperkte tot starre verbinding maken!

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

moet die niet rechtop gezet worden om beschadiging aan het apparaat te voorkomen of eventuele lekkage te voorkomen??,ik heb hier nog nooit van gehoord zal dit toch eens nader uitpluizen,die olie die erin zit kan nergens heen zodra je de auto start wordt dit toch mee rond genomen die stroopachtige pasta.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.