Mercedes-Benz Sprinter: Sprinter 318CDI gaat op noodloop

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: OM642

Bij deze auto komt het voor dat de motor op noodloop gaat. Uitgelezen met StarDiagnose geeft aan: P2089 Abgasgegendrucksensor en P????(zoek ik nog op) Ladedruksteller meldet fehler.
De storing kan zo 2 weken wegblijven en dan weer 2 keer kort achter elkaar. Meestal treedt het probleem op als er bv de snelweg opgereden wordt, dus als er vermogen gevraagd wordt. Buiten het op storing gaan is er niets te merken tijdens het rijden.
Ik heb gecontroleerd of de motorkabelboom beschadigd, maar niets te zien. Ik heb de sensor die bij foutcode P2089 bedoeld wordt al vernieuwd, maar dit zonder resultaat. Heeft iemand dit al eerder bij hand gehad? Het is lastig met deze storing verder te komen, aangezien het zo onregelmatig voorkomt.

JagerAutomotive.nl

Geplaatst door JagerAutomotive.nl (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

De tweede foutcode is P2510.

Ik vermoed dat het probleem in de turbo zit, maar dat is moeilijk te zeggen bij zo'n incidenteel probleem.

future (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb dezelfde probleem met een R-Klasse en ik heb de tubbo vervangen t'"heeft niet geholpen.
ik heb turbodruk sensor ook vervangen ook niet geholpen mischien een kleine lekje in de hoge druk gedelte!!!!
maar waar??????
Ik krijg ook dezelfde code 2510/1
GR Nasser.

future (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb nog een tip voor je je moet nog even je aanzuig motortje bij de inlaat controleren
het zit onder de brandstoffilter.
laat me weten .
Succes nasser.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor de tip, ik weet alleen niet of dat het bij een Sprinter hetzelfde is.

ReneFcG (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit probleem heb ik ook gehad met een 318cdi, we hebben de sensor vervangen maar dit had geen resultaat. De kabelboom tussen cdi en sensor nagemeten, dit leek in orde. Wanneer je echter de bedrading belast gaat nameten met verbruiker viel het lampje herhaaldelijk uit of ging zwakker branden. Oplossing was voor ons het vervangen van de bedrading tussen sensor en cdi regeleenheid.

M,v,g René

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

Welke sensor heb je vervangen dan? Die bij P2089 hoort? Had je toen ook een foutcode mbt de turbodruksteller?

maarten123 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo Jarno lees dit eens.
Is helaas wel duits anders in vertaalsite vertalen...

- Motor geht in Notlauf oder hat ungenügende Leistung -

Geldigheid Typ 906 mit OM642

Klacht
Motor geht in Notlauf oder hat ungenügende Leistung
Fehlercode P2510, P2359 oder P2616 im Steuergerät CDI gespeichert
Oorzaak
Abgasturbolader kann durch Materialablösungen des Auspuffkrümmers beschädigt oder kurzfristig in der Funktion beeinträchtigt sein.
Oplossing

1. Funktionsprüfung Ladedrucksteller (Y77/1)

Nach Zündung „Ein“ muss der Ladedrucksteller (Y77/1) an die obere Position fahren. Wenn dabei Fehler P2510 abgelegt wird, Abgasturbolader erneuern.

2. Ausgebauten Abgasturbolader auf lose Metallteile prüfen.
Bei Beanstandungen beide Auspuffkrümmer erneuern

3. Auspuffkrümmer im eingebauten Zustand prüfen, auf
•äußere / innere Beschädigung (mit Endoskop ausleuchten)
•Klangprüfung mit Gummihammer (Klappergeräusche)
Bei Beanstandungen beide Auspuffkrümmer erneuern.

ER KUNNEN LOSSE METAALDELEN VAN HET UITLAATSPRUITSTUK AANWEZIG ZIJN.
Ik heb deze code ook ooit meegemaakt alleen toen was dus de turbo wel defect....en niet het spruitstuk..
Gr Maarten

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

Maarten, bedankt voor je reactie!
Dit TIPS-dokument is specifiek voor een 906 dus? Heb je dit in de praktijk al eens meegemaakt? Was er toen aan de turbo iets te zien(uitlaatzijde)?

De klacht treedt niet regelmatig op, sosm 2 keer achter elkaar en dan weer 2 weken niet. Kan dat ook bij bovenstaande oorzaak?

maarten123 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoi Jarno,Nee dat het spruitstuk defect is heb ik nog nooit meegemaakt,maar dat de steller niet goed funtioneerd wel dit heb ik bij 3 sprinter 906 met OM642 motor meegemaakt,tevens heb we afgelopen week ook een vito met V6 gehad met dezelfde storing daarop turbo eraf geen losse delen in uitlaatzijde nieuwe turbo geplaatst en daarna geen storing mbt turbo gekregen terwijl hij eerst na ongeveerr 15km op storing ging.
Gr Maarten

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is weer ff geleden, maar ik heb een ander voertuig gehad met dezelfde klacht en foutcodes. Deze auto zat nog in de verlengde dealergarantie en heb ik dus doorgestuurd. Bij dit voertuig is de turbo vernieuwd en de klacht is opgelost, adh van het TIPS-dokument idd. Ik weet nu dus ook wat te doen met bovenstaand voertuig. Bedankt voor het meedenken tot nu toe!

Hans4040 (290) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.