auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 200D: start niet meer.... (help)

Bouwjaar: 1976

Hallo mijn eerste berichtje en gelijk een groot probleem.
Goed mee gereden op een zonnige morgen vorige week wou ik hem starten en toen starte hij niet.

Gloei kaarsen zijn vervangen (was een stuk)en werken prima. Er zit geen lucht in de leidingen. Hij krijgt prima brandstof door het filter maar de auto doet hij compleet niet meer. Ik ben een bang dat alleen de brandsofpomp overblijft? er zit een rood dopje met ohl erop en als ik die erafdraai zier ik geen ohl... maar ik kan in het onderhoudsboekje niet vinden wat voor ohl erin moet.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groeten,
Justin Bodewitz

Geplaatst door

dupl-u-16979-5dd14939655fe+bootje (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedankt voor de snelle reacties!
Motor draait prima rond. De zugstarter komt bij uittrekken in bedrijfsstand (althans hij doet niets anders dan normaal).
Moet de olie helemaal tot het randje?
Ik heb er aan ook aan gedacht een van de 4 leidingen los te draaien ga ik morgen direct doen.
Kleppen zou kunnen ga ik morgen meten.
Vooralsnog bedankt!

In die brandstofpomp moet gewone motorolie in.

flow 0

19 jaar

draaid de motor wel rond

flow 0

19 jaar

Komt de mechanische stophevel (bediend door de Zugstarter) wel goed in de juiste stand? Bij uittrekken moet hij in de bedrijfsstand gaan. Draai desnoods de verstuiverleiding even los en kijk of er diesel uitkomt bij het starten.

Staan de kleppen goed? Is de OM615 motor heel gevoelig voor.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Paul, die gevoeligheid wat bedoel je daarmee dat hij slecht start als ze niet goed staan of dat ze vaak gesteld moeten worden?

Beide, als de kleppen te strak staan dan slaat hij moeilijk aan vooral bij koude buitentemperaturen. Elke 15000 km speling controleren cq bijstellen. Je merkt na stellen weer dat de motor toch mooier loopt.

Tevens is een OM615 vanaf nieuw al een trage starter vooral als de motoren wat ouder worden. Een 9 volts startmotor helpt maar is natuurlijk niet de manier. (motor gaat sneller rond).

Met goede compressie, gloeistiften, klepspeling juist en niet te dikke olie (10W40 halfsyntheet is een prima olie voor deze motor) moet hij gewoon vlot kunnen aanslaan ookal is het min 10 graden.

Olie moet geloof ik tot de niveauschroef aan de zijkant van de pomp (weet ik niet zeker, is al weer even terug dat ik een 200D met vacuumregelateur had) Ik weet wel dat ik hem even door liet lopen om de oude olie vermengd met diesel te verversen.

Groeten,

Paul

paulmichiel 0
badge

19 jaar

De opmerking van de zugstarter zet me aan het denken, wat namelijk wel zo is dat de auto een paar sec doorstart na ik de knop losgelaten heb. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Bekijk de gangbaarheid van de kabel. Koppel desnoods de stophendel los om te testen en zet hem handmatig in de rijstand.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Oke vandaag aan het werk geweest. klep stelling is oke binnen de norm van onderhoudsboek. Zugstarter ook prima.
Heb vertuziverleiding log gedraaid en er komt een paar druppeltjes uit bij het starten. Hoe hard spuit dit normaal??

net mercedes gebeld en het is wel duidelijk dat dit harder hoort te spuiten, ik moet dus brandstofpomp uit elkaar halen. heeft iemand tips? naar garage brengen is geen optie nieuwe pomp kost 1200 euri en dan moet hij er ook nog ingezet worden. de auto was 3000 dus dat is ie niet waard.

En als je hem met de hand oppompt (zit geloof ik nog een handpomp op) en dan start terwijl iemand anders pompt?

Grof en fijnfilter schoon? Tank schoon?

Pomp lijkt mij zeer sterk, deze Bosch lijnpompen zijn zo goed als onverwoestbaar.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Ja michiel heeft gelijk deze pompen gaan vrijwel nooit stuk. Gewoon met de hand pompen en iemand anders laten starten. na een keer of drie moet hij aanslaan,MVG.

mr-moh 0
badge

19 jaar

Ik heb mij vandaag de pleuris gepompt en de accu is leeg gestart.Helaas niets werkt....zou het kunnen dat hij verstopt is? ik kan niets anders bedenken. Na de laatste filter de slang los geschroefd en gepompt toe kwam er genoeg peut uit. Maar als je de verstuiver leiding loskoppelt vlak voor de verstuivers dan komer er maar een paar druppeltjes uit.
Het is iig goed om te horen dat die pomp waarschijnlijk goed is wat ik had als een erg dure uitgavenpost voorzien!

Blijft de mechanische stophandle niet verkeerd staan?? Kijk er nog eens naar!! Alles losmaken opdat je geen kabel er aan vast heb zitten, beweeg hem eens met de hand. Zie ook de opmerking van Paul michiel.

Rene

Mussotje 0
badge

19 jaar

Kleppen die zo vast staan dat je start problemen krijgt zal geleidelijk aan ontstaan, kun je dus al overslaan.
Startkabel controle is zinvol maar indien dit de veroorzaker is ben ik wel benieuwd waarom juist nu en zo plotseling dit is ontstaan.
Als de wartels van verstuiverleiding 2 a 3 slagen opgelost is moet tijdens het starten de brandstof er al uitspuiten, vergeet niet dat die brandstofpomp de druk ver boven de 100bar pompt.
Wat ook mogelijk is: dat het fijnfilter zo vervuild is dat er niets meer doorkomt. Bij oude auto's is het advies ook altijd: om niet de tank tot aan z'n reserve leeg te rijden, zodat het neergedaalde vuil gewoon op de bodem blijft liggen!
Helaas zijn er nog meer mogelijkheden. Zoals ik onlangs zelf heb mogen ervaren. Bij mijn (OM617)motor was de borgmoer van de spritzverstelleras los gelopen en het spietje uitgeslagen met als gevolg dat ik ook kon starten wat ik wou, de pomp werd gewoon niet aan gedreven. Pomp verwijdert, en het draaien van deze as gecontroleerd. Je kunt ook kijken of tijdens doorstarten je de oliedrukmeter opziet lopen (naar ongeveer het eerste streepje = goed)

plurkje 0
badge

19 jaar

Hoi allemaal,
de auto doet het weer! anwb man gebeld die heeft een halve bus ethanol door de luchtinlaat gespoten toen ik aan het starten was.
uiteindelijk is het gelukt. Ik moest een busje met spul door de diesel doen om de leidingen schoon te maken. Auto loopt weer prima. Bedankt voor alle reacties.
Groeten,
justin

1 keer in de zoveel tijd een liter benzine in een volle tank diesel heeft een verglijkbaar effect = goedkoper

plurkje 0
badge

19 jaar

oke bedank voor de tip!

Is het niet beter om een keer de tank eruit te halen en goed schoon te maken.

flow 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.