Mercedes-Benz Vito 2003: startmotor draait niet rond

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 611.980, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 75

Hallo


Ik ben Manfred en bezit een mercedes vito van 2003 ( versie 1998 tot 2003 )
sinds kort wil deze niet meer starten , dus als ik de sleutel op contact zet gaan de lampjes gewoon branden draai ik de sleutel nog een slag door dan gebeurdt er niks .

De lampjes worden ook niet zwakker helemaal niks gebeurt er

wat heb ik gedaan :
ik heb het contactslot doorgemeten deze reageerd zoals het hoort

verder geprobeerd de startmoter aansturing te overbruggen (dus gelijk 12v rechtstreeks op het relais van de startmoter gezet dan doet hij het wel .

nu heb ik gekeken vanaf de startmoter of de stuurdraad spanning krijgt als ik het contactslot draai en start .

tot mijn grote verbazing heb ik daar dan tijdens het starten gewoon stroom

dus lijkt mij van het contactslot tot de startmotor niks aan de hand en bij overbruggen start hij ook gewoon, dus de startmoter zelf lijkt mij ook in orde


wie o wie heeft de gouden tip voor mij

Geplaatst door

greumel (85)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

12v onbelast is goed blijft hij ook op 12v als je start met draad aangesloten ?
Stekkertje wel goed ?

kaleido 1 5570
badge vip badge

3 maanden

ga ik testen heb tot nu toe gewoon testlampje gebruikt en die brandt van 6 tot 24 v dus morgen eens de multimeter erbij pakken

greumel 85

3 maanden

Het kan zijn dat de draad "tussen contactslot en het kleine stekkertje op de startmotor"wel spanning doorlaat (12 V), maar geen stroom. Belast het maar eens met een 10Watt lampje (dus tussen die draad en massa) en start maar eens. Als die lamp gaat branden is het in orde, in het geval dat de lamp niet brandt is die draad ergens in de kabelboom gebroken of doorgeschuurd.

Zoiets testen met een LED-testlamp is altijd riskant, omdat zo'n testlamp alleen een onbelaste spanning aantoont, niet dat de draad ook de benodigde stroom levert (terwijl je dat laatste denkt te meten).

Heino4267 545

3 maanden

Als een draad ergens is gebroken of doorgeschuurd meet je ook geen spanning aan het einde van de draad...een draad die wel spanning doorlaat maar geen stroom bestaat niet.

Hans4040 1035
badge vip badge

3 maanden

Daarom meten wat er gebeurt bij een overgangsweerstand beschadiging zal de spanning wegvallen bij belasting en het amperage stijgen.

kaleido 1 5570
badge vip badge

3 maanden

Hallo,lijkt een probleem met de startblokkering, heb je geprobeerd met de reservesleutel?

Groet Jan227

Jan227 30
badge

3 maanden

ja al geprobeerd en contact gehad met specialist op dat gebied als de startblokering defect is zou hij dat moeten aangeven op display

greumel 85

3 maanden

ga in elk geval nog eens meten alleen ff kijken wanneer want we zijn ook nog bruiloft van zoon aan het voorbereiden die trouwt achter 10 dagen

greumel 85

3 maanden

nou vandaag gemeten met multimeter en die zakt terug naar 8 v

dus denk dat de stuurkabel ergens een breuk heeft en daardoor het probleem ontstaat

greumel 85

3 maanden

Precies kan zelfs in de verbinding van kabel met stekkertje zijn , heb je ook voor het stekkertje gemeten.

kaleido 1 5570
badge vip badge

3 maanden

ik heb een nieuwe kabel getrokken van startmotor naar startrelais dit dacht ik dat de oplossing was
maar bleek gedeeltelijke oplossing gisteren draaide de startmotor gewoon rond maar sprong nde bus niet aan net alsof hij geen diesel kreeg ?
dus op naar volgend probleem :(

greumel 85

3 maanden

Hallo, uitlezen lijkt me hier een goed idee. Groet Jan227

Jan227 30
badge

3 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.