Mercedes-Benz A 200: Startmotor gaat niet rond

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Voor enkele weken terug had ik problemen met het starten. De startmotor ging prima rond, maar de motor wilde steeds minder vaak aanslaan. Auto uit laten lezen. Daar kwam enigszins uit naar voren dat de nokkenassensor mogelijk niet goed zou zijn. Deze is vervangen en de motor startte toen probleemloos.
Vrijwel direct daarna kwam het voor dat bij het draaien van het contactslot in de startstand, ik alleen een klik (en soms niet eens) hoorde (wellicht de brandstofpomp) en er verder niets gebeurde. Binnen twee dagen lukte het helemaal niet meer om de startmotor te laten draaien.
Auto opnieuw laten uitlezen maar er komt alleen uit dat de startmotor tijdens het starten geen stroom krijgt.
Na handmatig meten blijkt dat de schakeling van de versnellingshendel goed is, zo ook het contactslot zelf en ook de remlichtschakelaar goed is. Heeft iemand misschien een oplossing hiervoor?

hvanalphen

Geplaatst door hvanalphen (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz A-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hvanalphen (0), 6 jaar geleden

Ik denk dat ik daar nog aan moet toevoegen dat we beide sleutels hebben geprobeerd. Tijdens het uitlezen werd ook aangegeven dat beiden identiek zijn.

Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Huub

douwewe (0), 6 jaar geleden

Mogelijk dat de stuurstroom niet goed het start relais aan stuurt .
Even de spanning meten op de startmotor tijdens de start poging.
Of een andere optie is
Als op de accu de spanning goed is wil het nog niet zeggen dat dit ook bij de start motor goed is.
Dus ook even de spanning meten op de startmotor.die dit ook tijdens een start poging .
Mogelijk kakt dan de voltage gewoon in

hvanalphen (0), 6 jaar geleden

Beste Douwe,

Dank je wel voor je advies.
De auto staat nu bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in auto-elektronica. Gistermiddag kwam die specialist er niet uit.
Ik zal dit advies uitgeprint maandagmorgen a.s. even aan hem doorgeven.

Als het werkt, kom ik er graag op terug.

Voor nu een fijn weekend,
Huub

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

Wat je kunt proberen is rechtstreeks vanaf de plus op de accu een draad op de kleine aansluiting op de startmotor houden (bestaand draadje er even afhalen).
PAS OP! de motor kan gaan draaien.
Als de startmotor dan wel draaid, ligt het aan,mogelijk, startslot of bedrading.

hvanalphen (0), 6 jaar geleden

Dank je wel Hans,

ik voeg dit ook even toe voor de technicus. Ik hoop dat hij er iets aan heeft.

groet,
Huub

willy9 (0) PRO, 6 jaar geleden

Zie op zekering -relais blad dat bij zekeringen houder zit, bij batterij vloer bijrijder, waarop ook de relais staan ;deze relais houder zit achter de voetplaat bijrijder rechts ,dan relais M(starter) eens vervangen 3de onderste rechts .Ook zekering 21 nazien 30amp aan batterij of deze niet kapot is.
mvg

hvanalphen (0), 6 jaar geleden

Beste Willy9,

Hartelijk dank voor je advies. Ik zal dit ook doorgeven.
Ik had zelf eerst begrepen dat het relais voor de starter op een andere plaats zou zitten dan bij de accubak, namelijk onder de vloerbedekking van het handschoenenkastje. Maar wellicht weet de specialist dat wel.

Ik meld het zodra de fout is gevonden en de auto weer start.

Vriendelijke groet,

Huub

willy9 (0) PRO, 6 jaar geleden

hvanalphen @
het blad van de zekeringen en relais op zit bij de accu.
klopt ---startrelais zit onder de vloerbedekking van het handschoenenkastje
mvg

hvanalphen (0), 6 jaar geleden

Beste Willy9,

De specialist gaf mij vanmorgen aan daar al aan het zoeken te zijn.
Het bedoelde start relais krijgt zelf geen stroom. Onder de zekeringkast zou ook een computer? zitten. Die wil hij nu eerst gaan nakijken.
Hartelijk dank voor de adviezen.

Vriendelijke groet,

Huub

hvanalphen (0), 6 jaar geleden

Beste medeleden,

Vanmiddag was de auto klaar. Het probleem is uiteindelijk gevonden in een slecht contact in de eerder door Willy9 aangegeven zekering 21, van 30 amp.

De zekering zelf was goed maar op de een of andere manier werd het doorgeven van de stroom daar in de contacten van de zekering onderbroken.

Allemaal hartelijk dank voor jullie meedenken en Willy9 in het bijzonder.

m.vr.gr.

Huub

willy9 (0) PRO, 6 jaar geleden

hvanalphen @
Fijn dat het opgelost is en nog vele km met de A
bedankt voor de feedback
mvg

hvanalphen (0), 6 jaar geleden

Graag gedaan!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.