Net als vorig jaar heb ik ook deze winter (dat is het inmiddels) weer last van een behoorlijke stank van onverbrande diesel in het interieur. Het gekke is dat dit zich dus alleen bij koud weer voordoet (voor mijn gevoel zo bij temperaturen onder een graad of twee boven nul).
Zodra de motor is gestart komt de stank via de kachel in het interieur. Bij het rijden verdwijnt het weer maar bij stilstand is het meteen weer terug. Recirulatie aan en de stank is ook weg.
Het verbruik is ook wat hoger dan anders dus er zal toch wel ergens een lekje zitten. Voor de rest functioneert alles echter prima. Koude start is goed en de auto lijkt zijn normale vermogen gewoon te leveren.
Er zijn ook geen storingen uit te lezen (hoewel dat bij warmer weer is gechecked). Wordt het weer warmer buiten dan is het probleem (de stank dus) weer weg.
Wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
tja zou wel eens een lekke retourleiding kunnen zijn
webasto die in werking is vanaf +/- 5°c
Vandaag wat verder gezocht en het blijkt bij de hogedruk pomp voor op het blok te zitten. Die lekt ongeveer een druppel per seconde. Moeilijk te zien waaruit maar in de buurt van de aanvoerleiding van de brandstof zo te zien. Wel gek dat dit alleen met koud weer is. Wellicht dat bij koud weer de boel dusdanig krimpt dat het gaat lekken?
Wie heeft zoiets wel eens eerder gezien. Hoop niet dat de pomp zelf het begeven heeft want dat wordt een dure grap!
15 jaar
die zitten inderdaad met kleine rubbertjes er in
zou mogelijk zijn dat er met de kou een klein haarscheurtje in het rubber zit dat dan gaat lekken
15 jaar
OK helder daar ga ik naar kijken maar hoe krijg ik die twee brandstofleidingen van de pomp. Er zit een soort afdekplaatje over de beide aansluitingen heen. Haal ik dat weg dan kan ik beide aansluitnippels wel draaien maar nog niet loskrijgen. Is dit een kwestie van eruit trekken, o-ringen vervangen en weer aansluiten?
15 jaar
ja helemaal correctplaatje verwijderen en er inderdaad uittrekken.gaat vrij stroef ivm het rubbertje maar zou niet goed zijn als dat niet zo was anders zou het wel eerder gaan lekken.
terug er in zetten gaat makkelijker want dan duw je hem met nieuwe rubber er in en draai je hem samen met het plaatje en schroefje terug er in.
peace of cake als je het weet en gedaan hebt
15 jaar
Ga morgen even die nieuwe o-ringen halen en monteren. Kijken of dat het is. Op de pomp zitten ook nog drie afdekplaatjes die ieder met 4 boutjes vastzitten. Komen daar in de praktijk ook nog lekkages bij voor? Kan mij voorstellen dat daar een pakking tussenzit die mogelijkerwijs ooit eens gaat lekken. Als ik toch bezig ben is het wellicht slim om die ook te vervangen?
15 jaar
tja verstandig die ringetjes kosten bijna niks en zitten er waarschijnlijk al een tijdje er in dus de kans dat een ander gaat lekken is aanwezig
15 jaar
Het probleem is verholpen! Zoals door Ster aangegeven de aansluitnippels verwijderd en de o-ringen die er zaten waren helemaal verhard. Kon nauwelijks nog een o-ring worden genoemd. Oude er af nieuwe erop en de boel is weer dieseldicht!
14 jaar
Mooi zo...bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar