hoi, ik heb een probleempje met mijn w124
deze wagen schokte erg bij het wegrijden en aangezien ik daar een hekel aan heb, heb ik dadelijk de koppeling vervangen alsook de rubber aan de cardan direkt achter versnellingsbak.
de koppeling leek niet erg versleten maar glimde erg
er waren ook geen sporen van olie te bemerken
net na de vernieuwing leek alles ok maar nu begint hij terug te stoten, wel in mindere mate maar toch
heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer je motorsteunen en van de bak.
Heb je die wagen al lang?
De mijne is net dezelfde, heb hem destijds nieuw gekocht en hij rijdt prima,maar
als men hem niet kent kan het ook zijn dat hij schokt bij het veranderen van
versnelling, dat is de zogenaamde "Bonanza" ziekte.
De eerste 124 300 D hadden dat heel hard, als je wat kort was met je koppeling,
wat ik altijd ben, had je wel eens de kans dat hij bokte als een paard, vandaar de
bonanza ziekte, was trouwens gekend bij Mercedes.
Het model daarop, die met de ronde lichten heeft er geen last van, rij er regelmatig
mee.
Dat bonanza effect is heel bekend, let op volgende dingen, motorsteunen, versnellingsbaksteun, hardyschijven , dempertje op je brandstofpomp als deze dingen in orde zijn en je koppeling is nieuw kun je er eigenlijk niks aan verbeteren verder helaas.
Kan het niet ook de ontluchting van de koppeling zijn? Ik heb de cylinders vervangen en het ontluchten was erg lastig en is dus nog niet helemaal gelukt. Nu schokt hij ook af en toe ookal laat ik de koppeling heel voorzichtig opkomen. Dat is dan dus gewoon de cylinder die door de lucht in de leiding niet geleidelijk maar in een keer koppelt.
Ik ga nu proberen te ontluchten via het remsysteem: slangetje van remonluchting naar ontluchting onderste cylinder en voorzichtig pompen.
18 jaar
hallo Hakka,
k heb hetzelfde probleem, was het beter na ontluchten?
vrgr.Peter
17 jaar
Om heel eerlijk te zijn: ik ben er nog steeds mee bezig...
Heb geprobeerd te ontluchten op de 'normale' manier: kameraad onder de auto, pompen met de koppeling en op de bodem houden, ontluchtingsnippel klein beetje open en vloeistof (en lucht) af laten lopen, pedaal op de bodem houden, nippel dicht en weer pompen etc.
Dat bleek niet helemaal te werken, nog steeds komt de koppeling af en toe heel bruusk op. Dus met die methode via de rem-ontluchting geprobeerd, maar ook dat gaf niet het gewenste effect. Probleem was dat als je de ontluchting opendraait, er lucht en vloeistof tussen het schroefdraad door kan sijpelen op de een of andere manier.
Toen de cylinder weer eronderuit gehaald en vervangen door een werkende gebruikte, op de 'gewone manier' ontlucht en het is nu wel beter maar nog steeds niet helemaal opgelost... Cylinder is goed, dus het moet de lucht wel zijn. Ik was nog van plan om het op een iets andere manier te proberen, slangetje van de ontluchting naar potje met remvloeistof, nippel open en gewoon gaan pompen (snel)hopelijk krijg ik dan zo de luchtbel naar buiten getransporteerd. Zoniet dan weet ik het niet meer...
17 jaar
Ik heb een mb truck gehad en die had tzelfde systeem van 2 cilinders, en ontluchten is erg moeilijk, keb er toen ook lang mee lopen hannisen.
Met een slangetje in een potje is inderdaad het beste, er een goede hoeveelheid doorheen pompen, toen was het goed.
Ik zal bij de dealer ook een bonanza setje bestellen vanwege de te zachte rubbers van deze mercedessen.
17 jaar
Wat is een bonanza setje? Waar moet dat geplaatst worden ?
Ik vraag me ook af hoe men in de garage ontlucht. Vacuum of zo?
17 jaar
Denk niet dat het uberhaupt iets met lucht te maken heeft, zelf altyd olie gewoon door laten lopen nippel aandraaien en het werkt altyd, denk dat je koppeling/drukgroep gewoon kapot is
Ik heb er een nieuwe sachs koppeling/drukgroep ingezet, en t gasmechanisme wat strakker gesteld, het was iets minder hierna, nog niet weg. Alle mountings zijn goed.
Ik vermoed toch lucht, het systeem laat zich soms lastig ontluchten.
Ik heb bij de dealer eens gezien dat ze onder druk de vloeistof erdoor jassen, ze schroeven een kap met slang eraan op het reservoir, en een slang aan de ontluchtnippel in potje.
Bonanza kit is een wat zwaarder uitgevoerd dempertje aan de inj.pomp.
17 jaar
Ik heb er een nieuwe sachs koppeling/drukgroep ingezet, en t gasmechanisme wat strakker gesteld, het was iets minder hierna, nog niet weg. Alle mountings zijn goed.
Ik vermoed toch lucht, het systeem laat zich soms lastig ontluchten.
Ik heb bij de dealer eens gezien dat ze onder druk de vloeistof erdoor jassen, ze schroeven een kap met slang eraan op het reservoir, en een slang aan de ontluchtnippel in potje.
Bonanza kit is een wat zwaarder uitgevoerd dempertje aan de inj.pomp.
17 jaar
Had ik ook al gedacht dat de injectiepomp mee dader zou kunnen zijn want enkele
jaren geleden op de technische controle, in Ned. de Apk dus was hij op het randje
om goedgekeurd te worden voor de uitlaatgassen.
Sindsdien draai ik de regeling op de pomp 3 toeren terug, draai hem dus de nek om, ~~~ op de controle dan alles ok, maar dan merk je wel een verschil in die Bonanza.
hallo Charles,
Wat bedoel jemet 3 toeren terug draaien.
De motor loopt 500 toeren/min. stationair, dan maakt 3 toeren niet veel uit??
Praat je over een benzine motor?
17 jaar
Neen Peter, het gaat om identiek dezelfde wagen als die van jou, bouwjaar en al, de kleur kan enig verschil maken.
Ik heb het over de brandstofregeling bovenop de injectiepomp, dat heeft niets te maken met stationair draaien.
Na de controle draai ik hem natuurlijk terug.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar