close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz A-Klasse: stoterende a160 w168

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi de a klasse van mijn vriendin loopt af en toe erg onregelmatig. Soms wel en soms weken niet. De luchtmassameter is gereviseerd(op de boordcomputer) nieuwe labdasonde, nieuwe bobine, nieuwe bougie's. Het lijkt er op alsof de motor af en toe is de verkeerde mode opstart en een verkeerd mengsel aanmaakt. De otor pruttelt en slaat af op lage toeren. Boven de circa 2000 toeren loopt de motor goed. Het is een ramp om te rijden als de auto er last van heeft. De auto is meerdere malen bij de garage geweest daar kwam de foutcode van een kapotte labda sensor uit, dee is vervangen foutcode gweist, nu lijkt het alsof er toch weer fouten optreden, iemand eeen idee in welk richting we dit meoten zoeken?

Geplaatst door

harmen4143 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit er ook een egr klep op of is dat alleen bij diesels?

harmen4143 0

11 jaar

Oh ja als je pompend gas geeft pakt de motor redelijk goed op, vanaf wat hogere toerntallen.

harmen4143 0

11 jaar

Is de auto al eens uitgelezen met een goede diagnosecomp? Wat belangrijk is, zijn de lambda- en CO-waardes op moment van storing. Weet je zeker dat de lmm goed gerepareerd is?

De auto is meerdere malen uitgelezen, gaf inderdaad een storing op de lambda sensor, die was gewist en werkte weer prima. De lmm is goed gerepareerd, bij erkend bureau, er is een potmeter geplaatst om de stroom af te regelen die door de luchtmeet electrodes gaat, als je die ik noem ze maar electrodes vervangt is dit nodig. de procedure is dan foutcodes wissen, auto uitlezen op te rijk of arm mengsel en met de potmeter afreglen op goede stand. De potmeter regelt de stroom door de "electrodes" waarmee deze op een bepaalde temp. worden gehouden, die koelt dat af naarmate er meer lucht langsgaat en daar wordt het mengsel op afgesteld. De bougies heb ik er ook even uit gehad die waren roetig, dus een te rijk mengsel? Bougies schoongemaakt en potmeter bijgesteld en het gaat goed. Omdat ik de auto niet kan uitlezen weet ik alleen niet of deze nu te rijk of arm staat.
Het probleem is dat elke garage waar ik vraag de handeling te verichten dit niet begrijpt en zegt computer is kapot. Ik zat te kijken voor zo'n usb obd ding om het zelf uit te lezen dan kan ik de auto goed afstellen. Is er voor een w168 speciale apperatuur nodig of is er iemand in de buurt van maersfoort waar je zoeits tegen vergoeding kan laten doen?

harmen4143 0

11 jaar

De lamda sensor heb ik trouwens ook vervangen.

harmen4143 0

11 jaar

Als je de auto op die manier wilt gaan afstellen, heb je alleen een apk-garage nodig waar je de auto op de 4-gastester kan aansluiten.

Blijft nu nog steeds de foutcode op de lambda-sonde terug komen? Zijn er geen extra foutcodes moment van storing?

De 4 gassentest is een goeie dat ga ik nog even proberen. Dat is volgens mij al wel gebeurd maar toen was labda sensor stuk, die heb ik vervangen ga even kijken wat er nu uitkomt.

harmen4143 0

11 jaar

Zo'n obd2 uitlees unit gehaald, maar helaas niet voor een 98'er a klasse, op mijn 2001 werkt het prima. Weet iemand een garage in het midden van het land die het oude type kan uitlezen en waar ik bij kan zijn om de ptometer op mijn lmm af te regellen?

harmen4143 0

11 jaar

heb bij de a160 w168 2 weerstanden van 1k paralel gezet (500ohm)
op de warme flinterdunne weerstand plaats die altijd doorbrand en 1 1k ik schat 2watt weerstand op de voorste plaats gezet van de luchtmassa meter toen draaide hij weer regelmatig en reageerde god op ht gas rijden moeten we nog testen .
we hadden nog draad naar het luchtfilter gelegd om te experimenteren met andere waardes in serie met de 500 ohm zie de foto maar voor als nog lijkt me dat niet nodig. dus de draadjes aan elkaar gedraait. word vervolgd.
uitlezen gaf verder geen veranderingen wel de lambda vervangen die melding verdween wel. maar moesten ook de weerstanden erin zetten om regelmaat te krijgen, hoop dat anderen niet meer zo hoeven zoeken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.