close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz A-Klasse: Stuur lijkt vast te zitten in middenstand

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: A160-automaat

Bij deze Mercedes A-160 aut van mijn vrouw, lijkt het dat 5 cm links en rechts van de middenstand de stuur fiks afgeremd wordt. In de stad valt daarmee te leven. Op de snelweg is het uitermate irritant en vermoeiend. Je moet er constant bij blijven als je niet in de vangrail wil terechtkomen. Ik ben echt niet van plan om met deze auto op vakantie tegaan.
Ik heb al meer dan 50 auto's in mijn leven gehad. Nog nooit zo iets doms meegemaakt en dan nog van Mercedes. Ik denk dat het met de elandproef te maken heeft om de koersvastheid te "verbeteren".
De auto is extra uitgelijnd. Daar mankeerde niets aan.
De dealer zegt dat het zo hoort. In overleg met de importeur werd er een duitstalig text uit de computer getoverd dat aangeeft dat het sturen soms "heckig" kan zijn. Hetzelfde text zegt dat het een parameter is echter niet in te stellen.
Ik mocht natuurlijk niet een kopie meenemen van de text.
Heeft iemand gelijksoortige ervaringen en mogelijk een oplossing?
Voorlopig geen Mecedes meer voor mij tenzij...

Geplaatst door

FvdL (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wielewn voor en achter gewisseld?

Lijkt me weinig zinvol omdat de auto dit vanaf hagelnieuw gedaan heeft.
Nu heeft ie 12.000 km op de teller en het is nog steeds exact hetzelfde.

FvdL 0

13 jaar

Ik denk toch dat de banden van invloed kunnen zijn. er zijn nog steeds mensen die de wielen onderling wisselen. Omdat de voorbanden op de kanten schuin slijten en de achterbanden vlak krijg je dan een gelijksoortig effect. Net als velgen met brede banden.

Probeer eens een proefrit te maken met exact dezelfde auto? Als die hetzelfde is, kun je alleen nog wat expirementeren met hogere bandenspanning (voor) of een ander merk banden.

Ook een wijziging van de sporing van de voorwielen kan van invloed zijn. Die wijziging moet wel binnen de voorgeschreven marge blijven.

Het effect dat het stuur lijkt afgeremd te worden rond de middenstand zit erin vanaf de eerste kilometer. Ik merkte het gelijk op toen wij de auto hagelnieuw bij de dealer ophaalden. Er was nog geen halve gram van de banden versleten. Binnen de eerste 100 km, is de uitlijning gecontroleerd. er mankeerde niets aan.

Het effect treedt ook abrupt op. Bij ongeveer 6 cm of meer vanaf de middenstand reageert ie normaal. Direct als je de zone van + en - 5 cm rond de middenstand binnenkomt, wordt het stuur abrupt afgeremd.
Wat ik nog wil doen is de auto aan de voorkant optillen, de banden eraf en gaan sturen met lopende motor en met diverse "snelheden". Ik ben er van overtuigd dat het effect nog steeds aanwezig zal zijn.

Wat ik denk is het volgende. De stuurbekrachting is elektrisch. Vroeger, toen we nog galvanometers hadden moest de ingang kortgesloten worden om de draaispoel af te remmen om zo beschadiging van de meter tijdens transport te voorkomen.
Hetzelfde syteem wordt gebruikt bij de ruitenwissermotor om de wisserbladen ineens te laten stoppen op de juiste plaats.
Ik denk nu dat de stuurbekrachtigingsmotor ook op deze manier afgeremd wordt rond de middenstand. Vandaar het abrupt inkomen van het afremeffect.
Maar ja, hoe vindt je uit hoe en waar dat allemaal zit...? Met een beetje pech gaat het via een of andere boordcomputer.

FvdL 0

13 jaar

dat is toch garantie of zie ik dat verkeerd

jan5047 0
badge

13 jaar

Ik denk dat het de software is. Maar vooral de banden. Mijn zwager heeft michelin voorom laten leggen. ook een iets lagere bandenspanning kan tot verschil leiden.

als er meerdere klachten zijn of komen zal men de software wel gaan aanpassen denk ik.

Bij de alfa 164QV bepaalde de stuuruitslag de stijfheid van de schokdempers. Ik meen gelezen te hebben dat na de Elandproef Mercedes een soortgelijk systeem ook op de A klasse heeft toegepast.

Hallo Jan5047
De dealer zegt dat het zo hoort. In overleg met de importeur werd er een duitstalig text uit de computer getoverd dat aangeeft dat het sturen soms "heckig" kan zijn. Detzelfde text zegt dat het een parameter is, echter niet in te stellen ?!?
Ik mocht natuurlijk niet een kopie meenemen van de text.

Wat ik nog wil doen is de auto aan de voorkant optillen, de banden eraf en gaan sturen met lopende motor en met diverse "snelheden". Ik ben er van overtuigd dat het effect nog steeds aanwezig zal zijn.
Als deze test gedaan is, kom ik er verder op terug tenzij iemand iets weet.

bedankt voor de reacties.

FvdL 0

13 jaar

Het optillen van de auto aan de voorkant en de voorwielen laten draaien met meer dan 20 km/uur ging dus niet omdat de veiligheidsystemem van deze (eland-)mercedes dit niet toelieten. En onder de 20 km/uur treedt het effect niet op. Helaas pindakaas.
De auto heeft nu zo'n 12.000 km gereden en het effect is wat minder geworden maar op de snelweg rijden is nog steeds doodvermoeiend. Dan rij ik nog liever met mijn Volvo S80 uit 2000 met 440.000 km op de teller. Strak rijden en toch gehoorzaam als een schoothondje.
Als vervanger van mijn Volvo heb ik wel eens aan de B-mercedes gedacht. Maar die heeft dezelfde stuurhuis en onhebbelijkheid als de A-type (dit weet ik van een mercedes monteur). En dus wordt het ABSOLUUT ZEKER geen opvolger van mijn Volvo.
't Is niet anders.
En als er verder niemand een helder licht voor mij heeft, dan kan de moderator dit onderwerp wel sluiten.

FvdL 0

12 jaar

Precies de reden waarom ik vroeg of de banden voor en achter verwisseld waren. Door het sturen slijten voorbanden een beetje bol (aan de kanten slijt het rubber snel) de achterbanden slijten vlak en als je die daarna voorom legt heb je er last van. Bij veel nieuwe banden heb je het zelfde effect een beetje. Ik pleit daarom voor een ander soort banden, en niet voor een ander merk auto. Daar komt nog bij dat alle autofabrikanten op gezette tijden het zelfde soort (hardheid) banden monteert op gelijkwaardige auto's. Als de mogelijkheid er is kies dan voor comfort banden.

Beste Cor van Jaarsveld,
de auto heeft nu spiksplinter nieuwe banden - winterbanden Michelin Alpine.
Het effect in het stuur in onveranderd aanwezig.

FvdL 0

12 jaar

Beste Cor van Jaarsveld,
ik wil graag aan toevoegen/herhalen dat de auto helemaal niet zwaar stuurt, heel licht zelfs.
Het effect treedt alleen op bij een kleine stuuruitslag van vijf centimeter links tot vijf centimeter rechts van het minden.
Beneden de 20 km/uur treedt het effect helemaal niet op.
't Is net een rem op het stuur dat boven de 20 km/uur plotseling ingeschakeld wordt bij het betreden van de zone rond het middenstand.

FvdL 0

12 jaar

ik heb het niet over zwaar sturen maar over het moment waarop de band opdracht krijgt een andere richting te gaan dan waarheen deze uit zichzelf naar toe wilt rollen.

Het sturen van een auto gebeurt niet door de wielen in de bestemde richting te draaien, maar door het gewicht aan de voorzijde naar links op rechts te verplaatsen!!!!! een prettige en zelfs noodzakelijke bijkomstigheid is dat de banden ook in de goede richting geplaatst worden waardoor de wielen kunnen blijven draaien..
De wielstanden, voornamelijk de caster(askanteling en de K.P.I. (dwarshellingshoek van de fusee zorgen daarvoor.

Beste Cor van Jaarsveld (professional!),
Je blijft hammeren op de (stand van de) banden. Het heeft er niets mee te maken. Uitlijning heeft plaatsgevonden binnen 2000 km, en nu nieuwe winterbanden. Allemaal geen verschil.
Het inkomen van het remeffect gebeurt OOK bij het TERUGDRAAIEN van het stuurwiel NAAR de middenstand en wel zo'n 5 centimeters voordat het stuurwiel de middenstand bereikt heeft..
In mijn leven heb ik meer dan 40 verschillende auto's gereden van minstens 30 verschillende merken en typen. In totaal meer dan 2.000.000 kilometers op alle mogelijke ondergronden van beton en asfalt tot dirttracks. Ik weet donders goed hoe een auto hoort te sturen. En ik ben ook op de hoogte van de invloeden van de wiel hoekstanden.
Het is een door Mercedes bewust aangebrachte software die het probleem vormt, gebruik makend van de mogelijkheden van de elektrische stuurbekrachtiging. Dit vanwege de beruchte elandproef.
Een andere rede zou heel goed kunnen zijn dat de auto TE LICHT stuurt en Mercedes zou vreemde wielstanden moeten introduceren om dit te corrigeren; dan maar een software correctie om een mechanisch tekortkoming te verdoezelen (?)
Zoals ik eerder aangegeven heb, weet Mercedes ook van het probleem. Een Mercedes monteur die ik onlangs sprak beaamde dat hij ook geen A of B type zou kopen vanwege dit probleem.
Dus, als je geen andere ideen hebt om dit probleem op te lossen, kunnen we beter deze discussie afsluiten.
Met vriendelijke groeten.

FvdL 0

12 jaar

Voor het eerst maakt u nu melding van het ook zwaar terugdraaien naar de middenstand. De oorzaak daarvan kan eigenlijk alleen maar in het stuurhuis zitten. na allles nog eens goed doorgelezen te hebben vooral dat het beneden de 30 km niet optreedt doet me concluderen dat de bekrachtiging niet fijntjes is. Heeft u wel een met een vergelijkbare A-160 gereden??? Als die hetzelfde gedrag vertoont? kunt u gelijk hebben. Als het gedrag bij die andere A-160 anders is. (Dus, geen plotselinge overgang van zwaar naar licht of andersom.) kunt u waarschijnlijk alsnog aanspraak maken op garantie. Het euvel is dan incidenteel.

Mijn (ook zeer technische en kritische) zwager heeft een nieuwe A-170 automaat, Tot nu toe wist hij echt niet waar ik over sprak, zijn auto stuurt als een zonnetje.zegt hij.

Voor de goede orde. In mijn lange loopbaan heb ik verschillende keren meegemaakt dat goede monteurs soms echt niet de klacht van een klant konden vertalen in een technische tekortkoming. Met als gevolg dat men dan dacht dat de klant zeurde. Later bleek soms dat de klant een euvel beter en dus eerder opmerkte dan de monteur. Daar kunt u ook mee te maken hebben.

Als alle Mercedes A-160 hetzelfde euvel hebben, kan ik me niet voorstellen dat Mercedes niet naarstig op zoek is naar een oplossing voor het probleem. Dan komt het neer op constructieve wijzigingen aan het bekrachtigingssysteem. Maar de oplossing ervan zal dan nog wel even op zich laten wachten.

http://www.google.nl/search?q=-%09http%3...

misschien heeft u hier wat aan?

Auto zou wel electrische stuurbekrachtiging hebben en daar is het normaal.
Renault heeft dat ook bij de electrische stuurbekrachtiging.
Misschien kunnen deze bij Mercedes ander instellen qua gevoeligheid.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Beste cotech en anderen,

dankjulliewel voor jullie reactie.

De auto heeft nu zo'n 13.000 km achter de wielen en het effect is een minder geworden maar nog steeds aanwezig. Het schijnt wel een parameter te zijn maar..... niet instelbaar - volgens Mercedes dan.

Ik denk dat het weinig zin heeft om met deze draad nog verder te gaan.

Met vriendelijke groeten.

FvdL 0

12 jaar

Er zijn maar weinig electrische stuurbekrachtigingssystemen die rond de middenstand niet plakkerig aanvoelen. Niet elke verandering is een verbetering..... Wij zetten de auto´s meestal op 1mm uitspoor en daarmee worden de auto´s wat rustiger in het stuur op de snelweg. Maar het lijkt mij toch vooral een producteigenschap waar u (en uw vrouw?) niet mee kunnen leven? Gezien de info van de monteur over een B-klasse lijkt het mij wel duidelijk.

Pivavar 80

12 jaar

Deze Mercedes A 160 is nu 6 jaar oud met 70.000 km op de teller.
Het stuurgedrag op de snelweg is nog steeds niet zoals ik het graag zou willen hebben; maar blijkbaar is het systeem ingelopen (rare term voor een elektrisch systeem) want ik merk er nu veel minder van.

FvdL 0

8 jaar

Ik heb/had een probleem met een niet werkende stuurbekrachtigingspomp, zie bij mijn topic (servopomp blijft draaien). Er bleek bij uitlezing een foutcode door (defecte?) stuurhoeksensor. Bij wielstand in het midden /stand 0/ draait de electrische stuurpomp niet, bij verandering hoek (links of rechts) wordt deze servopomp onmiddellijk ingeschakeld. Een probleem met de stuurhoeksensor (uit te lezen) kan dus de oorzaak zijn van je probleem. Notabene, steeds bij draaiende motor (waarvoor blauwe draad dient op servopomp en leidt naar alternator die pomp enkel stroom geeft bij draaiende motor).

Ludo D. 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.