Hallo, ik ben onlangs in frankrijk op vakantie geweest, flink rondgetoerd, heb 4.5dkm. in 10 dgn. gereden. Het was dagelijks 36 á 40 graden, op de snelweg bleef de temp op 90 graden staan maar in de stad en in de file liep hij al gauw tegen de 100 grade en zelfs tot erboven, nl 110 tot 115 graden maar net niet 120 graden. Ik geschrokken natuurlijk, in de file kan je weinig doen, toen heb ik maar de interieur-verwarming op vol warm gezet en de temp meter daalde gelijk naar de 100 graden en bleef erna weer stijgen, toen zette ik de aanjager op de hoogste stand, dit hielp wel effe want na een poosje kon ik een parking op rijden en liet de motor afkoelen.Later op de terug weg in belgie bij Antwerpen werd de voorruit ineens nat van de koelvloeistof, ik gelijk op een P-gestopt. Wat bleek was dat de fitting in de radiateur voor de overloop naar de expansie-tankje was losgeschoten. Ik heb deze toen met een ijzerdraadje vastgemaakt aan de dikke radiateur-slangetje en de dop van de expansie-tankje half los gedraaid en rustig naar NED. gekomen,naar huis dus.Wat kun je eigenlijk tegen zulke extreme temp doen? Ik kom mensen tegen die de thermostaat eraf halen, maar de motor wordt dan niet warmer dan 60 graden, is dus niet goed. En een klein gaatje in de thermostaat inboren, is dat wel goed? En dat de motor 115 graden werd is dit normaal?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat een nieuwe radiateur wonderen doet .
Het lijkt er op dat de huidige wat dicht geslibd is.
Samen met een nieuwe thermostaat moet dat voldoende zijn , lijkt me.
Komt de ventilator wel op tijd bij? Anders kan je ook de thermosensor vervangen die de ventilator aanstuurd.
mvg,
Hans.
Radiator zal wel goed zijn gezien de normale temperatuur op de snelweg. Thermostaat dus ook. Ik denk dat de viscokoppeling van de ventilator versleten is. Of een kleine koude plek op de radiator ter hoogte van de ventilatorkern.
Hoor je de ventilator goed meedraaien? Moet echt zeer stevig blazen. Laat de motor stationair draaien totdat hij rond de 100 graden is. Dan even 2500 toeren laten draaien, ventilator moet gaan loeien en de temp moet teruglopen. Indien niet voel even aan de radiator of deze egaal warm is. INdien ja vervang de viscokoppeling dan maar. Temp mag stationair eigenljk nooit boven de 100 graden komen want bij deze temperatuur is er het minste slip in de viscokoppeling.
SUcces,
Paul
Onze benz heeft een magneet die in komt als de thermokoppel wordt aan gestuurd dus hij draaid doen moet het volledige toerental mee van de motor.
En bij onze benz bleef de tempratuur op de snelweg ook zo`n 90 graden maar in de stad werd hij zo`n 115 graden.
Toen hebben mijn vader en ik hem stationaire laten lopen thuis en naar een poosje ging de temp. naar de 115 graden de fan sprong aan en toen spoot de koelvloistof uit het bakje.
en wat bleek de radiateur bleef hand warm dus die was dicht geslipt naar 16 jaar dienst.
Radiateur vervangen en het probleem was opgelost.
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
Heren alvast bedankt voor jullie reacties.Hans ik denk dat jouw verhaal het dichts bij zit,wat Paul beweert is ook waar en van de astra rijder klopt ook het verhaal.Kijk bij de wagen van mij is alles goed, na koude start loopt de temp binne tien min tegen de 60 graden en erna tegen de 90 graden, komt hij boven de 90 of 95 graden dan hoor je een zwaar aangezogen geluid uit het vooronder komen, dus de koelvin werkt ook goed. Wat er in frankrijk gebeurde was ook erg warm tegen de 40 graden en stilstand. Ik ben gaan schrappen aan de binnen-kant van de expansie-tankje en wat denk je, roestkleurige slib, net wat Hans vermoedde.Maar de koelvloeistof is wel mooi groen van kleur, maar kijk je heel goed dan zie je een laagje slib op drijven, ik denk dat er wat slib in de radiateur-kanalen zitten, maar net niet te veel voor circulatie-probleem.Kan ik misschien met een of ander middeltje in het koelsysteem gooien en na een paar dagen het systeem doorspoelen? Wat raden jullie mij aan?MVG.
Als de visco goed werkt vervang dan die radiator maar. Is inmiddels wel 16 jaar jong -:)) Meer oorzaken kan jouw probleem niet worden. Bij flinke belasting mag de temp 100 graden worden, bij deze temperatuur is de thermostaat immers geheel open.
Je kunt eerst nog een radiatorcleaner gebruiken om het koelsysteem te reinigen.
Helpt dit niet , dan kan je altijd nog een nieuwe radiator plaatsen.
Radiatorcleaner is te koop bij de betere autoshop.
Succes,
Hans.
He jongens bedankt voor jullie goede reacties, ik zal wat Hans zegt een cleaner in de radiateur ingooien en na een dagje weer uitspoelen.Wat Paul zegt is ook waar de radiateur is net zo oud als de wagen nl. 16 jaar. Als het middek niet helpt dan maar een nieuwe radiateur met een nwe thermostaat. Wordt vervolgd.
Ja, ik heb de radiateur-cleaner erin gegooid en een paar dagen mee gereden en daarna de koelvloeistof ververst.De kleur van de oude koelmiddel was gewoon normaal, alleen een beetje lichter,mij was verteld dat de cleaner een chemisch goedje is en dat de slib hierin zou oplossen. Ik moet eerlijk zeggen de temp.meter blijft exact onder de 100 graden. Zeg maar bij stilstaand komt hij tegen de 90 en 95 en dan begint de fan harder te loeien en zakt de temp tot 90 graden. Ik zou zeggen het is goed zo, toch!
weer een probleem opgelost, succes!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar