close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz C-Klasse: Terugkerende foutcode's

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: c180 compressor 271.946

Collega's,

wij zijn al een tijdje bezig met een c180 compressor met de volgende dtc's:

P2058 O2 regeling
P2029 Zelfadaptatie mengselsamenstelling
P201C Zelfadaptatie mengselsamenstelling

Code's uitgelezen met de Snap-on Modis.

Wat hebben al het een en ander geprobeerd maar zitten ff op een dood spoor.

De bekende slangen onder de luchtfilterbak en naast de compressor zijn vernieuwd.
Alle overige slangen,leidingen,enz met de rookmachine gecontroleerd.
Beide lambdasonde's uitgewisseld met goed werkende exemplaren en tegen beter weten in de sonde voor de katalysator vervangen voor een nieuw origineel exemplaar.
Luchtmassameter uitgewisseld met een goed werkend exemplaar.
Gasklephuis gereinigd.
Meerdere malen de adaptatiewaarden ge-reset.

Het co percentage is zowel stationair als bij 2500 rpm ruim boven de 3 %.
Wat wel opvalt is dat op het moment dat ik de adaptatiewaarden van de gasklep reset de 4-gas test ongeveer een halve minuut goed is daarna loopt het co percentage weer snel op.
Aan het rijden van de auto is totaal niets te merken.

Alvast bedankt voor jullie meedenken,

grt Dennis.

Geplaatst door

anoniem-1573996169 (0)

al 24 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zag je zelfde vraag bij AMT garage forum, maar daar staan ten minste meetwaardes bij.
Wat opvalt is dat de 2e lambda sonde een veel te laag signaal geeft - die zou ook 1 volt moeten geven net als de 1e sonde.
4-gas meting bevestigd dat nog eens - O2 is 0,0, maar dat is in tegenspraak met het signaal van de 2e lambdasonde.

Ik weet niet of Mercedes het bij deze motor al doet, maar tegenwoordig wordt het mengsel ook bijgeregeld a.d.h.v. het signaal van de achterste lambadsonde. In Amerika onder de OBD2-regels is dat zelfs verplicht. VAG doet het al wel sinds ongeveer 2002.

oldford 0
badge

10 jaar

Klopt ik had de waarde's er vanmorgen op verzoek bij gezet,ik zal ze hier ook plaatsen.
Of het mengsel ook word bijgeregeld adhv sonde 2 weet ik ook niet zeker dat zou ik uit moeten zoeken.
Feit is wel dat de achterste sonde is uitgewisseld met een exemplaar uit een goed lopende auto wat geen enkel verschil maakte.


Reset van de gasklep heb ik zowel bij koude als bij warme motor gedaan,in beide gevallen gaat het dan even goed.

Zojuist een 4-gas meting gedaan en daarbij de volgende waarde's genoteerd.



Stationair: 2500 rpm:

CO: 3.55% 3.90%

CO2: 12.8% 12.6%

HC: 379 ppm 220 ppm

O2: 0.02% 0.00%

Lambda: 0.89 0.88



Korte termijn fueltrim 2.3%

Lange termijn fueltrim 7.8%

Fuel trim's zijn stationair bekeken.

Stationair varieert sensor 1 van 0.99 naar 1.08 v Sensor 2 gaat van 0.17 naar 0.22 v

Tja, als de 2e sonde echt goed is, dan zit er een probleem in de bedrading of de mogelijk zelfs de ecu.
Een lek in de kat is uitgesloten gezien de waarde van O2 (0%) bij de 4-gas meting.
Fuel trim bij 2500 rpm gecombineerd met lambda signalen zou verder kunnen helpen.

oldford 0
badge

10 jaar

Fuel trim's en lambdawaarde's bij 2500 rpm:

Korte termijn 26.6%
Lange termijn 7.8%

Sensor 1 varieert van 1.09 tot 1.96 v sensor 2 van 0.330 tot 0.390 v

Zo te zien is sensor 1 een breedband sonde. Daar zegt het voltage mij niet zo veel.
Met EOBD kun je een "equivalence factor" uitlezen, dat werkt als het lambda getal op de 4-gas meter.

Iets overtuigt de ecu er hier van dat het mengsel veel te arm is, anders zou de korte termijn trim geen 26% zijn.
En ook hier geeft de achterste sensor een veel te lage waarde af.

oldford 0
badge

10 jaar

Sensor 1 is idd een breedband sonde,ik lees in mijn tester de "gelijkwaardigheidsverhouding" die verloopt van 0.889 tot 0.906.

Zijn die laatste waardes bij stationair uitgelezen? Want dan klopt dat aardig met de werkelijkheid. Zo ja, wat zijn ze op toeren?
Bij 2500 rpm is de variatie veel groter (van iets meer dan 1 volt tot bijna 2 volt).

De kans dat er ook op achterste sonde wordt geregeld is bij een breedband sensor vrij groot.
Wat gebeurt er als je de achterste sonde los haalt, dan de leerwaardes (fuel trims) wist en nog een keer test?
Leerwaardes horen automatisch gewist te worden als je de foutcodes wist in EOBD, of er nu foutcodes zijn of niet.

oldford 0
badge

10 jaar

Ook bij 2500 rpm is de variatie niet zo groot,0.885 tot 0.930.

Na het loshalen van de achterste sonde en het resetten van de adaptatiewaarde's heb ik deze data genoteerd.

Stationair: 2500 rpm:

korte termijn: 0.0% 25.8%
Lange termijn: 7.8% 7.8%
Sonde 1: 1.498 v 0.885 tot 0.915
sonde 2: 0.435 v 0.435
Gelijkwaardigheidsverhouding: 0.897 tot 0.905 0.896 tot 0.911

Toeval of niet? De lange termijn fuel trim is zowel vóór als ná het resetten exact gelijk, namelijk 7,8%.
Heb je gecontroleerd of deze 0 was na het resetten? Zo niet, probeer het dan eens met de accu loshalen.

oldford 0
badge

10 jaar

Lange termijn fuel trim blijft op 7,8% staan,accupolen loshalen hadden we al geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Waar lees je mee uit? Mercedes specifiek of EOBD?
Is er bij Mercedes specifiek geen commando om de fuel trim terug te stellen?

oldford 0
badge

10 jaar

Met de Snap-on Modis,zowel merkspecifiek als eobd. Met de officiele Mercedes tester (ben de naam ff kwijt) is ook alles ge-reset wat er te re-setten valt maar ook daarmee hetzelfde resultaat,ongeveer een minuut gaat het goed daarna gaat het co weer omhoog.

Brandstofdruk is die wel goed toevallig pas geleden het brandstoffilter vervangen daar het je verschil in kijk eens wat voor druk er op het brandstoffilter staat en vergelijk eens met de druk die hij hoort te hebben. 3.7 tiot 4.2bar

R_Bakker 0
badge

10 jaar

Ik heb eerder slechts 1 melding op dit forum gelezen van een soortgelijk geval - al was het toen een Opel.
Vervanging van de ecu was daar de oplossing omdat de geheugenplaats van de fuel trim(s) niet meer beschreven kon worden.

oldford 0
badge

10 jaar

Brandstofdruk heb ik ook gecontroleerd,nog een nieuwe brandstofdrukmeter laten komen omdat ik onze oude niet Vertrouwde maar die is netjes tussen deze waarden.

Ik ga de ecu nu ook verdenken na de complete motorkabelboom gecontroleerd te hebben zonder iets te vinden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.