Ik heb een Vito 110 cdi uit 1999 die op 500km na nu 300000km heeft.
Buiten eenmaal een injector vastzetten en eenmaal brandplaatjes vernieuwen, heb ik aan deze motor nog nooit problemen gehad.
Alles aan de motor is nog origineel, zelfs de schokdempers zijn de eerste nog.
Een twee maanden geleden kreeg ik echter vermogenverlies waardoor het leek of de turbo niet genoeg druk gaf.
Bij mijn garage hebben ze daar een uur of twee aan bezig geweest. De interkoeler werd nagezien, onderdruk gemeten, turbodruk werd nagezien en nog van alles. Alles was ok.De computer zag ook geen fout aan de motor.
Na het vervangen van een soort klep onderaan (80) werd een testrit gedaan en de wagen hersteld bevonden. Bij mijn vertrek voelde ik direct dat het probleem niet opgelost was.
De hoofdtechnieker heeft weer een computer aangehangen en een testrit gedaan. Toen hij terug binnen kwam, was het probleem volgens hem opgelost. Hij zei dat hij een stuk of 50 keer de koppelingspedaal in en uit geduwd had en de motor nu weer trok, wat ook zo was.
Hij dacht dat de besturing van de motor niet altijd zag of de koppeling was ingeduwd of niet, waardoor het toerental niet hoger dan 3000 toeren/min kon gaan en daardoor niet trok. Bij het meervoudig na elkaar koppelen zou het contact weer melding beginnen geven, volgens hem.
Bij de eerst volgende smeerbeurt is de schakelaar aan de koppelingspedaal vervangen en ik dacht daarmee dat het probleem zou opgelost zijn.
Ondertussen heb ik dit opnieuw drie maal gehad waarbij ik de laatste keer onderweg stopte, de wagen stil legde, opnieuw startte en het euvel verholpen was. Vandaag heb ik dit weer gehad maar stil leggen hielp nu niet.
Probleem is dat ik nogal veel autostrade doe en het een hachelijke onderneming is om zonder voldoende vermogen snelheid te halen.
Ik kan niet controleren of dit effectief rond 3000 tr/min gebeurd want mijn toerenteller is 2 winters terug gesneuveld en heb die niet meer laten herstellen (nieuwe toerentellerblok 600).
Mijn garagehouder kan de fout niet vinden.
Weet iemand hier wat dit zou kunnen zijn?
Als het probleem zich niet voordoet, trekt de wagen zijn volle vermogen en heeft die geen enkel probleem met snelheid halen, enz.
Dank bij voorbaat
bruno
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
denk dat de egr vast blijft zitten
of verstopt zit
egr zorgt voor dat uitlaat gas terug de motor in gaat voor mileu eisen te kunnen halen
als je vermogen wilt moet deze dicht gaan en zal je gewoon kunnen rijden
bij 3ton kan het wel zo zijn dat dit mogelijk is
je zegt ook dat bij opnieuw starten soms over is
Beste,
bedankt voor de snelle reactie.
Is het nakijken van deze klep echt een werk voor een garage of kan iemand die vroeger aan wagens prutste dit ook reinigen/vervangen?
Heeft u ook een idee wat deze klep kan kosten?
14 jaar
De EGR-klep kan je best zelf eens afnemen,is niet zo veel werk.Na deze kilometerstand is het best mogelijk dat ze volgeplakt zit met kleverig roet.Gewoon de prut eruitkrabben met een schroevendraaier,en dan met een beetje cellulose-thinner kuisen.Let wel dat je het plastic gedeelte niet onderdompelt in de thinner.
Mvg
14 jaar
Het probleem kan heel divers zijn. Dat de motor niet boven de 3000tpm komt, heeft als oorzaak dat de motor op dat moment in noodloop is en dit heeft niets met je koppelingspedaalsensor te maken. Waarschijnlijk zal het motorstuurapparaat als foutcode P1470 aangeven. Ik weet niet of dat er op jouw Vito ook een AGR-klep zit, dit hadden ze niet allemaal namelijk. Je kan ook eens alle vacuüm-slangen controleren. Die willen ook nog wel eens poreus worden na verloop van tijd. Buiten dat kan dit probleem nog heel veel andere oorzaken hebben trouwens.
AGR - en EGR klep neem ik aan dat hier hetzelfde mee bedoeld wordt.
Ik heb wat afbeeldingen van zo'n klep opgezocht op internet en als ik het goed voor heb, zit er zo eentje bovenaan de motor rechts, juist onder de grote aanzuigdarm voor de lucht.
Daarstraks ben ik langs mijn garage geweest en heb het defect opnieuw gemeld. Vrijdag moet ik naar hen toe om de wagen opnieuw te controleren. Indien die klep vuil ziet (vast zit) vraag ik mij af waarom ze dat niet gezien hebben bij de laatste keer dat ze een injector moesten herplaatsen. Ik heb de filter en buis er daarstraks afgehad en zag dat, indien je aan de injectors moet zijn, je de inlaten en (misschien ook) die erg-klep moet verwijderen.
Ik ga alleszinds de vraag stellen of ze die klep kunnen controleren.
Ik laat nog weten wat ze gevonden hebben (of niet).
14 jaar
Ik ben dus bij de garage geweest en heb hen verteld wat ullie aangaven.
De technieker die het eerste onderdeel heeft vervangen, zei dat hij toen de aanstuurklep van de EGR-klep had vervangen (zonder resultaat).
Hij stelde voor om eventueel die egr-klep er dan uit te halen en die te reinigen.
Na wat wachten was het mijn beurt en een jonge technieker ging eerst een testrit maken en hing dan de computer aan.
Hij zei dat de wagen een foutmelding aangaf (zoals hierboven eerder vermeld nr P1470).
Hij tilde de wagen met de brug op, begon aan de onderkant te morrelen en plots haalde hij een darmpje te voorschijn dat was ingesleten en een ingesleten gat vertoonde. Dat darmpje zou naar de turbo gaan.
Hij heeft dat darmpje vervangen en een testrit gedaan maar zonder resultaat.
Ik herhaalde hem wat jullie hebben gezegd maar hij negeerde die egr-klep en zocht verder bij de darmpjes.
Hij haalde toen een vacuumafleestoestel boven en begon drukken te meten. Daarbij haalde hij plots een andere technieker er bij en de andere zei dat er iets niet klopte (dan wel gemeten druk en dan niet).
Hij heeft een mobiele computer er aan gehangen en het toerental een beetje opgevoerd, weer een darmpje er af gehaald, nog eens gemeten, ... .
De hoofdtechnieker kwam er bij en begon met de computer te werken en plots was er een soort ronkeld geluid (een kuismodule of zo? die indruk had ik toch).
Ze hebben samen een testrit gedaan en het vermogen was er opnieuw.
Hij zei me (als ik het goed gebrepen heb) dat de aansturing van de wastegate was komen vast te zitten of zo, dat de wastegate standaard open staat en dat stukje de wastegate dicht trekt naargelang druk gevraagd wordt. De jonge technieker had er wat aan geprult en heeft die weer in gang gekregen.
Ik moet nu enkele dagen proef rijden en hen iets laten weten.
Ik ben benieuwd of dit alles een definitieve oplossing is.
Als dit niet zo is, kan het nog altijd dat de EGR-klep uiteindelijk de oorzaak is.
Alvast bedankt voor het meedenken. Mocht het uiteindelijk toch de egr-klep zijn, laat ik het jullie zeker weten.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar