Mercedes-Benz C-Klasse: Tik-Takken (Regenerierventiel / Koolstof ventiel)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: C180

Hallo MB-rijders,
ik maakte zojuist de motorkap open en hoorde een tik-takkend geluid.
(Betreft een C180 bwjr. 1998, kmstand 120.000).
Ik heb deze auto vanaf juli 2007 en ik weet zeker dat dit tik-takken tevoren nooit hoorbaar is geweest. De computer geeft ook geen storingssignaal.

In het Duitstalige werkhandboek staat een afbeelding met de omschrijving: "electrisches Regenerierventil bei Motoren mit HFM-Motronic". Als het goed is, wordt dit in het Nederlands "koolstofventiel" genoemd. Dit ventiel zit vlak bij de ABS. Op de bovenkant van dit onderdeel staat: MOT + een --->. Er staat helaas niet omschreven of dit ventiel ook daadwerkelijk moet tikken, althans dat dit hoorbaar moet zijn.

Als ik de hand hierop houd, dan is dit tik-takken ook duidelijk voelbaar.

Op de Duitse MB-site staat dit "probleem" ook een aantal keren vermeld.

Ook las ik dat dit ventiel(kosten 44 euro in Duitsland) vervangen werd en dat hierna het tikken verdwenen was.

Rest nu dus nog steeds de vraag: " Moet dit tik/takken nu wel of niet hoorbaar zijn????

Nu ik ook dit tik-takken hoor, kan dit beteken dat dit ventiel bij mij ook aan het verslijten is en dus vervangen moet worden???

Enkele leden op de Duitse MB-site geven als antwoord dat dit tik/takken normaal is!!!!

Ik ben heel benieuwd naar de oplossing van dit geluid.
M.vr.gr.
Frans

Benz190

Geplaatst door Benz190 (20) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

hermes1 (0), 16 jaar geleden

Hallo Frans,

Heb zelf een C180 combi bj2000,deze maakt ook dat tikkende geluid,heb bij forum W202freunde.de gelezen dat dit normaal is.
Het is inderdaad een regenereer venliel die de verdamte benzinedamp in de brandstoftank naar de inlaat pompt waarna het in de motor verbrand wordt.

Groeten Henk

Benz190 (20), 16 jaar geleden

Hallo Henk,
het blijkt inderdaad dat het regenereerventiel moet "tikken". Ik heb dit echter nog nooit tevoren gehoord.
Ik krijg geen antwoord op mijn vraag of dit ventiel ook duidelijk hoorbaar doet klikken op het moment dat dit nieuw is?? Weet jij of dit ventiel dan ook hoorbaar doet tikken?
M.vr.gr. Frans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.