Ik rij een 320cdi automaat (teller nu op 170000km, gekocht op 140000km) die tussen 1400 en 2000 rpm een scherp tikkend geluid uit de motorruimte laat horen. Symptomen zijn als volgt:
-goed hoorbaar bij geleidelijk gasgeven tijdens rijden in genoemd toerengebied;
-tikkend geluid is alleen aanwezig bij warme motor en in genoemd toerengebied;
-alleen goed hoorbaar als je met open ramen langs bv. geparkeerde auto's rijd of als je buiten de auto staat;
-tikkend geluid heeft frequentie als die van de zuigerslagen;
-sinds aankoop 30000km gereden zonder dat geluid erger is geworden;
-nadat motor enkele minuten onbelast op volle toeren heeft geblazen is het geluid weg...maar komt na 2 weken/1300km rijden weer geleidelijk terug;
-injectorreiniger helpt niet;
-tikkend geluid is zeer moeilijk te lokaliseren;
-auto en motor functioneren verder probleemloos.
MB dealer heeft de boel uitgelezen en nader onderzocht: alles in orde op tikkend geluid na. Dit geluid werd daarom maar als verbrandingsgeluid beschouwd. Dit vind ik vreemd omdat het om een metaalachtig tikkend geluid gaat...bijna ratelend.
Ik ben niet van plan om om de twee weken de motor onbelast volgas te laten lopen om van het tikkend geluid af te zijn (niet goed voor motor?).
Wie kent dezelfde symptomen en kan mij informeren over mate van schadelijkheid en mogelijke oplossingen?
Ron
(zoekrichtingen: kleppen injectoren verstuivers ?)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat nog al eens voorkomt is dat er een klepje afbreekt van de inlaatkanaalafsluiting ( M55 op de inlaatcollector) waardoor dit klepje tegen je inlaatklep van de desbetreffende cilinder komt te zitten wat dikwijls tikken als gevolg heeft.ik zeg dit maar uit ervaring daarom is dit mss niet het probleem bij jouw maar je kan het wel eens controleren.
veel succes
Dank voor de reactie.
Voordat ik eventuele breuk van klepje van inlaatkanaalafsluitng laat checken wil ik graag van je weten of dit normaliter ook bij koude motor tot tikkend geluid leidt. Zo ja, dan zal mijn probleem wellicht een andere oorzaak hebben omdat het bij mij alleen bij warme motor optreedt en alleen tussen 1400 en 2000 tpm.
Leidt jouw ervaring met tikkend geluid door gebroken klep van inlaatkanaalafsluiting ook op bij koude motor?
De MB dealer heeft al mijn wagen al ettelijke uren onderhanden gehad met 0 resultaat....daarom ben ik nu op zoek naar een kundige MB-specialist die hopelijk betere kennis/ervaring tegen normalere tarieven kan bieden. Enige suggesties voor West-Nederland?
Ciao,
Ron
20 jaar
normaal gaat dit bij koude motor ook tikken.
dus zul je nog wat verder moeten zoeken.
de injecteurs fitten toch ook niet ofzo ,je kan eens een lekspray rond de injecteur spuiten om te zin of deze fit .
of injecteurs laten reinigen met speciaal toestel waar door middel van hoge frequentie trillingen wordt gereinigd.
veel succes ,post de oplossing aub terug moest je ze gevonden hebben
MB Sterretje,
Het tikkend geluid is eindelijk gelokaliseerd: het komt uit het blok -4e cilinder- vandaan (wellicht ook 3e cilinder).
EGR-klep is gecheckt en het bleek dat deze niet geheel sluit zodra dit moet. EGR-klep was ook zeer vervuild en met roet omgeven.
Verdenking is nu dat slechte werking EGR-klep tot teveel roet in verbrandingsruimte leidt. Met name cilinder 3 en 4 komen hiervoor in aanmerking omdat deze makkelijkst te bereiken zijn voor uitlaatgas via EGR-klep. Hierdoor kan bij warme motor een iets afwijkende verbranding plaatsvinden met extra geluid.
Dit is in overeenstemming met feit dat na 'schoonblazen' van motor (enkele minuten onbelast volgas ) het tikkend geluid een tijdje weg is.
Ik wil nu de werking van EGR-klep wat beter laten bekijken en kijken of het inderdaad hieraan ligt of dat bijv. de aansturing hapert.
Vraag aan jou: onder welke omstandigheden gaat de EGR-klep open om uitlaatgas naar de inlaat door te laten? ....en hoe kan ik het beste te weten komen of de EGR-klep niet goed werkt?
Groet,
Ron
20 jaar
Verholpen!
De km.stand is nu 220000 km. Ik kreeg 2 weken geleden last van moeizaam op temperatuur komen van motor na koude start en tevens last van diesellucht in de auto. Bleek dat de thermostaat open bleef en er bij de brandstofpomp brandstoflekkage was.
De thermostaat is nu vernieuwd evenals de rubber-pakkingen tussen brandstofpomp en brandstofleidingen. Alles is nu weer in orde.
Bijkomstigheid van deze werkzaamheden is dat het tikkend geluid nu ook verdwenen is!
Ik weet nu bijna zeker dat de thermostaat de oorzaak was. Voorheen bleef de temperatuur namelijk altijd rond de 70 graden bij warme motor. Slechts bij lang stilstaan met draaiende motor in hete omstandigheden kon ik de temperatuur richting 90 graden krijgen.
Met de nieuwe thermostaat is de temperatuur nu continu circa 85 graden. Het lijkt me dat dit invloed heeft op de verbranding en het verbrandingsproces nu beter verloopt zonder tikkende geluiden.
Ik weet dat diverse mensen met hetzelfde tikkende geluid en dito symptomen rondrijden en al honderden EUR's hebben betaald voor werkzaamheden die niet tot de oplossing leidden. Heb ik vernomen van diverse MB-werkplaats-chefs.
Ik hoop dat ook bij hun vernieuwing van de thermostaat de oplossing zal blijken.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar