De auto met zware opbouw, begint boven de 110 km te trillen, tot zeer erg bij 120 km.p.u
Er staat maar 55000 km op de auto.
In de aandrijfas is professioneel een Kloft retarder ingebouwd.
Hiervoor is de aandrijfas door de midden gehaald, en zijn er extra kruiskoppelingen geplaatst.
Probleem is sinds kort aanwezig, retarder zit er al vanaf het begin onder.
Wie heeft er een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je bij die snelheid het gaspedaal los laat is het trillen dan weg? Zo ja ,dan is er een kruiskoppeling defect. Het kan ook zijn dat er een balanseerlood van een wiel is afgevlogen. Til de achteras eens op en laat de aandrijving zo draaien en kijk of de cardanas te keer gaat door onbalans.Succes.
Als ik bij die snelheid het gas loslaat, blijft de trilling.
Zal de auto gaan opkrikken om te kijken of de as mooi loopt.
14 jaar
Helaas...
Probleem zit niet in de aandrijving. Het trillen begint in de motor bij een bepaald toerental. Zou het ook het 2 massa vliegwiel kunen zijn ?
Motor heeft nog maar 55.000 gelopen
Verder genoeg trekkracht ,geen lampjes die gaan branden.
Ideeen ?
14 jaar
Sprinter als dat zo is wat jij denkt moet je dat trillen ook in neutraal kunnen opwekken. Onronde wielen is ook een mogelijkheid. Stopt dat trillen na zo'n 30 km snelweg? Bij die snelheid lijkt het mij door de banden te komen. Groeten.
Beste Punt, het trillen is ook in zijn neutraal, dus als de bus niet rijd.
Het is een lichte trilling die als de bus rijd, nog eens versterkt wordt.
Kan dit ook door egr klep of sensors veroorzaak worden?
Grt.
14 jaar
Kijk eens of de trillingsdemper voor op de krukas niet los zit of het rubber er nog goed tussen zit . Verder kan de koppeling een oorzaak zijn . Ik weet niet of deze motoren al een 2 delen vliegwiel hebben. Zit er wel genoeg trekkracht in de motor , dat het geen 4 cilinder is geworden. Groet.
90 % van de trillingen bij deze snelheid komt van de banden en velgen, velgen hebben een hoogteslag en banden zijn ook een punt van aandacht. span de velgen met banden maar op in de balanceer machine, je balanceerd ze wel maar het wiel blijft ovaal. ook de centreering op de naaf is een punt van aandacht.wij gebruiken centreermoeren met een schuine borst.
volgens MB NL moeten de velgen met wielen op een hunter balanceermachine met aandrukrol gebalanceerd worden dan zijn 90% van de problemen weg. alleen zijn er maar een paar dealers met zo`n machine dit i.v.m. de prijs.
succes Marcel.
Wederom bedankt voor het meedenken.
Wat betreft de banden, de auto heeft de trilling dus in al zijn versnellingen bij hetzelfde motor toerental....
weet iemand overigens welke verstuiver van de 5, de elektronische moet zijn ?
Heb een sprinter met de meet verstuiver op de eerste cilinder, en een bus waar ie op de tweede zit...... (1996 en 1998 bouwjaar)
14 jaar
VWB de verstuiver. Dit kan verschillen per type motorstuurapparaat. Het is dus niet altijd dezelfde cilinder waar de verstuiver met sensor gemonteerd is.
De verstuiver kan op cilinder 1,2 of 3 zitten.Maar bij mercedes heeft men geen gegevens waar de verstuiver zit. Ook niet met chassisnummer.
mvg
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar