Wie o wie kan mij helpen?
We hebben deze auto nog niet zo lang en hebben vanaf het begin last van variabele toeren tijdens het rijden.
Vaak rond de 11/1200 en rond de 17/ 1800 toeren.
Hierdoor ontstaat een schommelend gevoel.
Bij de garage waar wij de auto gekocht hebben geven ze aan dat er geen storing tevoorschijn komt bij het uitlezen.
Bij het uitlezen in een bedrijf voor chip tuning kwam er de foutcode P0800 uit met de vermelding:
Tussendef regelsysteem
Dit aangegeven bij de garage en zij zeggen dat deze code niet bestaat en dat deze ook bij de mb dealer er niet uit komt.
Op het internet kom ik wel verschillende sites tegen waarop code p0800 vermeld wordt : Transfer Case Control System (MIL Request) maar een oplossing wordt niet geboden.
Wat kan ik nu doen of waar kan ik heen om dit probleem uitgelezen en opgelost te krijgen? Is hier meer over bekend?
Alvast bedankt voor de reactie en met vriendelijke groet,
Pico
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze code bestaat wel degelijk: EOBD code P0800:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/863...][img]http://img863.imageshack.us/img863/5136/...[/img][/url]
Gebeurt wel meer bij merken dat de merk-specifieke codes een ander nummer geven dan de code die met EOBD is uitgelezen.
De code is verder alleen informatie, het geeft aan dat de tussenbak gevraagd heeft het lampje aan te zetten.
Je moet de tussenbak laten uitlezen om erachter te komen wat er aan de hand is.
automaat / w211 ?
13 jaar
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Het betreft inderdaad een automaat /W211.
Ik blijf nog wel met het probleem zitten dat de garage (subdealer MB) aangeeft dat hij geen foutcode krijgt.
Hij is met deze auto naar een MB dealer geweest en daar kwam wel uit dat er een defect was aan de drukregelaar van de brandstof inspuiting. Dit is gerepareerd maar de auto heeft nog telkens een variabele toerental.
Het lijkt mij ook dat een mb dealer deze fout dan wel zou moeten kunnen vinden ondanks een ander nummer.
Of kan een EOBD meer uitlezen?
Is dit trouwens een veel voorkomend probleem?
Gr. Pico
13 jaar
Of de ene lezer meer kan dan de andere hangt af van de fabrikant, de auto en of deze wel of niet aan die wettelijke regels moet voldoen.
Bij de meeste merken krijg je met EOBD de foutcodes te zien die relevant zijn voor de uitlaatgas kwaliteit - zoals dat wettelijk is voorgeschreven.
Als je dan met dealer apparatuur (of equivalent) uitleest krijg je diezelfde foutcodes ook te zien - soms met een ander nummer.
Vaak krijg je dan wel meer foutcodes te zien - soms tot 3 x maal zo veel.
Er zijn modellen die de foutcode alleen laten zien via de EOBD methode. Als je de dealer apparatuur gebruikt zegt ie "Geen codes aanwezig".
Dat heb ik gezien bij Citroen/Peugeot.
Terug naar jouw auto. Een diesel hoeft pas vanaf 2004 te voldoen aan die wettelijke regels. Dus een 2002 hoeft dat niet.
Dat kan tot heel rare effecten leiden. Ik weet dat er bij Mercedes diesels van dit bouwjaar wel al vast iets van de eisen in de software is verwerkt.
Je moet het een keer gaan maken om op tijd te zijn voor de verplichte invoering.
Maar compleet is het zeker niet. En het voldoet ook niet aan alle eisen.
Als je dus geen tussenbak hebt, is dit een spookmelding van nog niet complete software.
De dealer geeft aan dat hij geen fout code krijgt. Welk systeem bedoelt hij dan? De motor, de versnellingsbak?
Neem aan beiden.
We zijn nu namelijk al 3 maal bij de garage geweest voor deze klacht.
Eerste keer hebben ze alleen de olie in de bak vervangen
Tweede keer hebben ze de versnellingsbak opnieuw ingeregeld, dus ik neem aan na uitlezen.
Laatste keer zijn ze met de auto naar MB dealer geweest waarna de drukregelaar is gerepareerd/vervangen.
Maar moet dit dan apart uitgelezen worden dan?
13 jaar
Tja, wat noem je apart?
Vroeger bij bijvoorbeeld Fiat of Peugeot moest je de tester aan een andere stekker aansluiten. Dat is wel apart uitlezen te noemen.
Nu zit alles op 1 enkele stekker. Maar je moet nog wel steeds op het uitleesapparaat het systeem aankiezen wat je wilt uitlezen.
Wil je dus EN de motor EN de bak compleet uit lezen (inclusief data) moet je 2 maal een reeks handelingen verrichten.
Sommige testers hebben de mogelijkheid om een volledige scan uit te voeren van alle stuurapparaten.
Krijg je een lijst van de systemen met een fout, soms met een kort overzicht van die fouten. Dat is 1 handeling.
Is soms een langdurig (tijdrovend) proces.
Bedankt.
Ik ga denk ik zelf maar naar een MB dealer en zal hem daar volledig laten uitlezen.
Indien er een fout code uit komt zal ik vragen of zij deze kunnen uitprinten zodat ik hiermee naar de garage kan gaan.
Wordt vervolgd.
13 jaar
1
gr
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 220 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar