Mercedes-Benz E-Klasse: Veren w211 vervangen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 cdi

Hallo,

Ik moet de achterveren vervangen(er is er 1 gebroken) en nu wil ik graag weten of ik daarvoor speciaal gereedschap nodig heb?

Of kan ik de veren eventueel ook zonder veerspanners vervangen?(schokbreker loshalen en hoger opkrikken en ophanging verder laten zakken)

Tevens zou ik een wat stuggere veer willen monteren dus dezelfde hoogte maar dan eentje die niet zover inzakt heeft iemand een suggestie ?

Groet,

Laurent Grunewald

lgrunewald

Geplaatst door lgrunewald (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

een veer vervangen zonder veerspanner is niet aan te raden
en op straat vervangen is ook niet slim dit omdat beide wielen van de grond af moeten om de veer er tussen uit te kunnen halen
dit gelt wel voor een starre achteras

maar ik denk dat de e-klasse een multi-link veerstysteem heeft
hiervoor zul je dus het een en het ander moeten verwijderen
en zonder goed gereedschap niet slim om zelf te doen

dupl-u-19054-5dd14a44697fb+kosopoel (0) PRO, 15 jaar geleden

De veren zijn wel zonder veerspanner te verwijderen, maar dat kan niet op straat, daar zul je wel een werkplaatsbrug voor moeten gebruiken i.v.m. de kracht diej moet gebruiken om de draagarm weer op zijn plaats te krijgen.

lgrunewald (0), 15 jaar geleden

Allereerst bedankt voor jullie reactie,

Ik ga voor de zekerheid toch maar een plekje reserveren voor een brug in onze autohobbyclub.

En wil ook best een setje veerspanners halen, prijs valt wel mee(ongeveer 40,-euro).
Ik weet alleen niet of deze bruikbaar zijn voor mijn auto,bij mercedes gebruiken ze een type dat met platen en een spanner van binnenin de veer aangedraait wordt.

Heeft iemand ervaring met universele spanners (voor de achterveren) en zo ja, welke kan ik het beste halen ?

Groet Laurent

ToniMB (0) PRO, 15 jaar geleden

Nee dat gaat niet met uitwendige veerspanners. Wij gebruiken altijd de transmissiekrik met een speciaal gemaakt hulpstukje om de onderste draagarm te ondersteunen. Dan de binnenste bevestigingsbout losdraaien en de krik laten zakken. Buiten op de grond inderdaad zeker niet aan beginnen.

izzi (0) PRO, 15 jaar geleden

klopt best doen zoals tonimb zegt ,het is trouwens vrij lastig om de onderste arm op zen plaats te houden om de bout er weer in te krijgen van de draagarm

lgrunewald (0), 15 jaar geleden

Wederom bedankt voor jullie reactie,

Maar even voor de duidelijkheid,is het wel mogelijk om de veer te (de)monteren zonder de inwendige veerspanner?
Tips welkom!

Zoniet,zijn er dan ook betaalbare versie's van deze inwendige spanners te koop?
Of kan ik deze misschien ergens huren

Groet, Laurent

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Ben geen expert op dit gebied maar toch een tip. Als er al betaalbare geschikte verenspanners zijn vraag ik me af of die veilig zijn. Dit is echt een klus voor een garage met een brug het juiste gereedschap. Zo'n veer is levensgevaarlijk als die niet goed ingeklemd is.

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

inderdaad,
zo'n veerrspanner kan gerust al 300-600 euro kosten
wel zund voor 1 veer om zo veel geld erin te stoppen

heb al een keer een verhaal gehoort over het wegspringen van de veer
er zat zoveel kracht op dat de veer zeker een aantal meters aflegt (zeg maar andere kant van de werkplaats, ongeveer 50meter of meer)

Hans4040 (190) PRO, 15 jaar geleden

Inderdaad, pas op!
Ik heb een veer door de garagedeur zien gaan!

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik gebruik de binnenspanner alleen voor de voorveren, nooit voor de achterveren.

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

ken alleen maar een veerspanner
[img]http://www.toolstoreonline.nl/argeweb/do...[/img]
ook als een hydraulische spanner

een binnen spanner ken ik niet (http://www.toolspecial.com/images/Canvik..., alleen deze zie ik)
maar dan kun je geen voorveren vervangen dit omdat de schokbreker in de weg zit , dus harry soory maar snap niet hoe je het dan voor elkaar krijgt

Hans4040 (190) PRO, 15 jaar geleden

Dit zijn bijvoorbeeld 2 soorten


[url=http://imageshack.us][img]http://img80.imageshack.us/img80/200/spa...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img80.imageshack.us/img80/6470/sp...[/img][/url]

dupl-u-19054-5dd14a44697fb+kosopoel (0) PRO, 15 jaar geleden

Het vervangen van de veer door het ondersteunen van de onderste draagarm en deze daarna beheerst te ontspannen door de brug omhoog te doen is door een garage heel goed te doen.
Of je dit ook als leek moet gaan proberen zonder deskundige begeleiding is de vraag.
Ik denk overigens dat een beetje goede garage niet heel veel meer voor het vervangen van de veer zal berekenen dan de 40 euro brughuur die je aangeeft.
Wat informeren bij diverse garages kan je een hoop ellende besparen.
Groeten,
Koos.

lgrunewald (0), 15 jaar geleden

Hallo,

Gisteren heb ik de veren vervangen en ik moet zeggen dat het niet tegenviel.
Ik heb een veerspanner type "binnenspanner" met haken zoals hierboven afgebeeld gebruikt.

-Auto op de brug en steunpoot onder trekhaak en beschermkap verwijderd.
-brug laten zakken en veerspanner in de veer vastgezet
-daarna brug omhoog en veerspanner aangedraaid.
-Brug weer laten zakken en daarna kon ik de veer er zo uit pakken zonder dat er verder iets gedemonteerd hoefde te worden.

Ik ben ongeveer anderhalf uur bezig geweest(voor beide veren) en heb rustig aangedaan.

Bedankt voor alle reacties,

Laurent

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.