Ik zit met het volgende:
heb een Mercedes bus 613 (grote broer van een 508) met een OM352 motor (6 cilinder 5,7 liter) met turbo intercooler. Motor heeft altijd meer dan voldoende vermogen gehad. (170PK) Sinds een paar jaar was opeens een deel ven het vermogen weg. Normaal had ik bij 80/90 km/uur geen of heel weinig turbodruk. Als ik vanaf 80 gas intrapte dan kwam de turbo inwerking en voelde je het extra vermogen. Nu heb ik bij veel lagere snelheid al turbodruk. Ik moet meer gas geven om de zelfde snelheid te halen en hij accelereert veel slechter.
Motor loopt en start goed. Geen overdruk in carter. Klepspeling is goed. Turbo komt op druk bij belaste motor. niet bij onbelaste motor. (weet niet of dat normaal is. Heb voorheen ook nooit opgelet of ik onbelast met veel gasgeven turbodruk had). Intercooler vervangen omdat deze iets lekte. turbo uitgebouwd en laten nakijken. Geen defect turbo. Kan geen gat/lek vinden in turboluchtslangen. Nieuw luchtfilter en brandstoffilter. Motor verbruikt geen overmatig olie. Motor rookt zwart bij belasting (bergop) maar dat is toch normaal voor dit type motor. Volgens monteur van revisiebedrijf zit het in de luchtinlaat of verstopte uitlaat. Omdat ik geen lek kan vinden ga ik nu uitlaat losgooien en dan proberen, maar ik verwacht hier niet te veel van. Wie heeft er tips of andere oorzaak?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen aanlopende rem of iets anders dat stroef loopt in de aandrijving?
Bas,
Nee. Geen aanlopende rem of iets anders dat stroef loopt. Alles nagekeken Motorrem heb ik niet, kan het dus ook niet zijn.
9 jaar
Tja, dan zul je uitlaat en inlaat moeten controleren. Als de motor nog zwart rookt, dan lijkt hij in ieder geval genoeg diesel te krijgen. Zit er een kat in? Wellicht zit die vol. Zeker als je al een paar jaar dat probleem hebt.
9 jaar
Hoe vers is de dieselbrandstof? Oude kan vol bacterien zitten door de biotoevoeging.
Loop alle leidingdelen en filters eens na die in het brandstofsysteem zitten ,ook die sok in de tank.
Naast de motor tegen het chassis zit of zat er toen ook nog een en vaak over het hoofd gezien.
Het zag er uit als een borrelglaasje !!!
Je kunt eigenlijk bij het ontluchten al voelen of er veel vacuum moet worden getrokken. Het moet moeiteloos gaan.
Je kunt op zoek gaan naar een roetfilter , het kan er zo'n tien jaar geleden onder geplaatst zijn .
In 1985 was dit echter een onbekend onderdeel.
Succes.
Punt,
bedankt. borrelglaasje weet ik te zitten. ook dat filtertje heb ik vervangen. Dieselbrandstof is niet oud. er wordt regelmatig gereden met het voertuig. Heb zelf diesel afgetapt en dat ziet er goed uit.
Ontluchten na brandstoffilter vervangen ging heel eenvoudig. Paar keer pompen maar.
Ik ga vrijdag de brandstofleidingen schoonblazen (toevoer en afvoer terug richting tank). Als er dan vuil o.i.d in de leiding zit dan blaas ik dat schoon. Als dat niet helpt dan maar eens proberen zonder uitlaat. Ben beetje bang voor het geluid.
9 jaar
Bang voor het geluid???
Dat zal je verrassen ....... In de toekomst laat je hem er af. Je moet die rookgassen afvoeren naar de zij - of achterkant van de wagen, maar een demper is eigenlijk niet nodig.
De turbo vlakt de geluidsgolven af.
Succes.
Is het lek al boven water?
Komt er voldoende uitlaatgas uit de uitlaat? Verstoppingen o.i.d..
Als de turbodruk stijgt is er ook druk op het membraam van de brandstofpomp . Werkt dit allemaal wel.
Meet eens de druk van de turbo ,2 bar moet gehaald kunnen worden.
Groet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vario of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar