close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 200: Vervuiling in oliesysteem.

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 90

Beste mensen,

Toch maar weer eens een probleem, nu met mijn eigen auto, de W124 200 2.0 ECE.
Van deze auto is de oliedruk altijd goed geweest; 3 bar koud en warm 2,6 ongeveer terwijl hij bij 1300rpm alweer op 3 stond. Mooi dus.
Kleppen gingen tikkeren (koud). Dat kan, "ik kijk er binnenkort wel naar" want weinig tijd en kans. Oliedruk nog steeds goed.
Ik maak altijd lange ritten en afgelopen week na een lange rit; warm ook tikkeren EN plots mijn oliedruk op 1,2 bar!
Moeilijk omhoog te krijgen ook, pas bij 3500rpm weer op de 3 bar.

Onder het dopje gekeken; daar zat wat sludge......nouja, geen echte sludge, maar met weke brokjes.
Dus ik heb vanmorgen Wynns oliesysteem reiniger erin gegooid en olie ververst. Bij het dementeren van het filter, zag ik echt grote plakkaten van die troep zitten; niet alles is weg dus.
Het zijn geen harde brokjes zoals ik al schreef, maar wat week. Zoals ik het inschat en zoals zij plakkaten vormen bij elkaar, zullen ze heus wel een kanaal verstoppen. De auto loopt op LPG en dus is het allemaal mooi van kleur; ook niet verbrand zou je zeggen, ook de brokjes niet.

Maar goed; oliekanaal verstopt = hogere oliedruk. In dit geval, zou ik dan weer zeggen; die troep heeft mijn oliezeef dicht geslibt. Klinkt logisch toch?
Afijn, na de reiniging en verversing (inclusief filter uiteraard) is de druk wat beter en het tikkeren warm (koud niet) iets beter.

Probleem dus; ik moet mijn zeef schoon maken. Uit mijn hoofd zeg ik dat de marterpan er niet zomaar onder vandaan kan (auto nu niet in de buurt dus kan even niet kijken) maar ik heb de laatste tijd ook weinig middelen tot mijn beschikking en zeer weinig tijd voor een grote ingreep (als de motor eruit moet).

Wat te zeggen van mijn volgende plan; een agressiever middel erin (petroleum?) in plaats van de olie en hem zonder draaien, laten weken. Hopen dat de troep uit de zeef valt......
Die Wynns is wel leuk en werkte ook wel een beetje, maar op het moment dat de motor draait, trekt de pomp toch alles naar zich toe en het vuil, is vaster in; het maakt het niet fijn genoeg om door te malen.

Mijn vraag is dus; heeft iemand suggesties/toevoegingen/beter idee of wat dan ook? Ik zit wat te twijfelen hier.......
Alvast bedankt!

Geplaatst door

Cees vd Velden (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gewoon carterpan eronder uit en schoonmaken anders wordt het helemaal niks.En onderzoeken waarom dit is gebeurd!Heel vreemd zeker omdat ie op gas loopt!

bieuwke 0
badge

8 jaar

Goed oorzaak van vervuiling opzoeken is advies. carter er onderweg is redelijk te doen. zeef controleren.
forte motorreiniger gebruik ik al meer dan 20 jaar. reinigen maar dat heb je al gedaan. evt drukverlies van motorblok naar kop kan. als koppakking ouder wordt kan deze inwendig via 1e cil naar distributiekanaal gaan zweten.
sludge kan niet komen van oliedruk. wel van kwaliteit olie en motortemperatuur niet ok en veel korte ritjes.
hoe ziet het koelmiddel reservoir eruit? is deze ook vervuild?

jarno-ster 0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.