De kachel blaast alleen maar warme lucht uit de ventilatie boven (voorruit) en aan de beide zijkanten. Ook al heb ik de beide wieltjes op blauw (minimum) staan.
Advies dat ik onder een vergelijkbaar probleem zag staan met een C-serie uit '96 daarbij zou het bedieningspaneel de boosdoener zijn.
Ik ben dus met het bedieningspaneel aan de gang gegaan. In eerste instantie heb ik het oude paneel eruit gehaald en de soldeerpunten doorgesoldeerd, maar dat had geen effect. Mijn kacheltje blaast nog steeds alleen maar warme lucht naar buiten. Dus ik heb een 2e hands bedieningspaneel opgesnord en heb deze geplaatst... HELAAS nog steeds hetzelfde probleem. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het duoventiel / kachelkraantje defect is?
Kan iemand mij vertellen dat die gedachte kan kloppen?? Of kan ik het bedieningspaneel middels een electronische meter testen? Ik weet dat de bruine kabel de massa is en dat de andere twee de beide ventielen aansturen.
Stel dat ik dit meet en er treed geen verschil op (blijft 0 volt geven) is dan wellicht het 2e bedieningspaneel OOK kapot?
Thnx!
Gr. Menno
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je toevallig een elektronische kachelkraan?
Begin dan daar met meten en je zult het probleem
snel vinden.
Succes, Pascal
Dag Pascal,
Bedankt voor je bijdrage. Hoe kan ik het zien of het een electronische is? Er lopen in iedersgeval 3 draden naar toe en als ik op de middelste (aarde) en een van de buitenste een meter zet geeft hij 0 volt aan. Als ik dan aan de wieltjes draai veranderd dit niet. Zou er dan een andere voltage op moeten staan?
Gr. Menno
15 jaar
Je hebt een electrische kachelkraan,als deze niet wordt aangestuurd staat deze open.
Hij is massa gestuurd en moet dus met lopende motor op een aansluiting plus 12v hebben, en als hij ook massa krijgt staat hij dicht.
De kachelkraan is dubbel dwz l en r gescheiden.
Is de zekering van de kachel wel goed? indien niet staat hij vanzelf op warm.
De zekeringen die er vlakbij zitten zijn allemaal nog heel. Althans zo ik dat kan zien. Wellicht dat ik ze gewoon even omdraai met een gelijke zekering om te kijken of dit uitmaakt. Met draaiende motor weet ik niet zeker of ik dit getest heb. Wel met contact aan natuurlijk. Dus in iedersgeval iets dat ik nog even kan proberen. Stel dat je de verwarming op de helft zet. staat er dan ook minder spanning op? Hoe krijg je anders dat er een BEETJE warmte naar binnen wordt geblazen?
wederom alvast bedankt!
15 jaar
Van de week heb ik de kachelbediening vervangen voor een 2e hands die ik bij een garage heb laten komen. Met draaiende motor nogmaals getest maar wederom gaf hij op beide polen 0 volt aan. Ook hoor ik de kachelkraan niet schakelen of tikken. Is er een mogelijkheid om de kachelkraan te testen? Bijvoorbeeld rechtstreeks 12v gelijkspanning er op te zetten? Dan zou hij toch moeten schakelen.
Zelf heb ik toch sterk het vermoeden dat ook deze 2e hands bediening defect is.
Volgende stap die ik ga doen is de componenten doormeten. Wellicht de weerstand
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar