Mercedes-Benz 320: vibratie/bromtoon bij ca. 140 km/uur.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320 cdi

Beste mensen,

Mijn Mercedes S 320 CDI automaat van 2001 met nu 150.000 km gelopen heeft de volgende hardnekkige problemen:
1)
Tussen 2000 en 3500 tpm, vooral merkbaar in 5e versnelling, treden bij gas loslaten en vervolgens weer gas bijgeven de volgende verschijnselen op; toerental gaat omhoog naar tussen de 2500 en 3000 tpm, loopt vervolgens iets terug (100/150 tpm) om vervolgens weer gestaag op te lopen, is voelbaar als een schokje c.q licht inhouden en zichtbaar op de toerenteller.
2)
Bij gas loslaten bij snelheden ruim boven de 140 km/uur en vervolgens weer rustig gas bijgeven nadat de snelheid onder de 140 km/uur is gezakt treedt bij ca. 140 km/uur in zijn 5 regelmatig een bromtoon op in het midden onder de auto. Het is alsof over een geribbelde streep wordt gereden. Er is tevens een vibratie voelbaar.
3)
Af en toe zijn bij snelheden tussen de 120 en 150 km/uur vreemde schokjes te voelen.
4)
Bij optrekken treedt in de 2e versnelling tussen de 2000 en 3000 tpm regelmatig een piepend/schavend geluid op.

Ik heb het gevoel dat de klachten optreden/erger worden na enkele uren snelweg met snelheden boven de 150 km/uur, dat belading ermee te maken heeft (hoe meer hoe erger de klachten) en dat de de klachten erger en frequenter worden naarmate het warmer wordt buiten.
Enige tijd geleden is de bak gespoeld en waren voor mijn gevoel klacht 1 t/m 3 weg. Inmiddels, ca. een half jaar verder treden de klachten weer op.
De bak schakelt doorgaans soepel. Echter een maand geleden ben ik bij de dealer geweest omdat de bak van slag af leek. Bokkerig schakelen van 1 naar 2 en zoekende naar de juiste momenten van handelen tijdens het schakelproces. Bak is uitgelezen, geen storingen, zag er goed uit. Inmiddels schakelt de bak weer goed.
Auto presteert verder volgens het boekje.

Inmiddels zijn de volgende acties verricht door de garage:
1) Automaat gespoeld.
2) Banden vervangen.
3) Turbo vervangen.
4) Alle breinen uitgelezen; geen storingen.
5) Poelie vervangen.

Het begint een slepend probleem te worden voor de dealer en voor mij.

Wie zou ons hiermee kunnen helpen?. Wij zijn voor elke hulp zeer dankbaar!

Gr,

lechim

Geplaatst door lechim (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 320? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Probleem lijkt mij in de bak te zitten. Al eens contact gehad met een automaat specialist?? Die kunnen er mischien eens mee rijden en uitlezen

lechim (0), 16 jaar geleden

Bedankt garageburgwal!
Auto gaat naar de automaatspecialist. Deze heeft hetzelfde idee.
Als het probleem opgelost is meld ik dit forum wat het euvel was.
Ik verzoek iedereen om meer info.

Gr.

nic (0) PRO, 16 jaar geleden

zo te lezen is je koppelomvormer defect die veroorzaakt al dit soort dreun en brom problemen

lechim (0), 16 jaar geleden

De garage wil nog even wachten met repareren. Kun je met een koppelomvormer/automaat met de klachten die ik beschreven heb veilig naar Spanje heen en terug?

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat kan niemand je garanderen....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 320 of stel zelf een nieuwe vraag.