C 180 1993 km 220000. Bij mij zit de visco koppeling van de radiateur-fan af en toe vast. Gisteren met veel WD 40 weer los gekregen maar speling geconstateerd. Wil hem vervangen. Moet ik de hele fan vervangen ? of alleen de koppeling ? Meest brandende vraag is hoe krijg ik het ding er af ? steeksleutel 36 (?) linkse of rechtse schroefdraad ? Of moet de hele poullie er af (4 inbusbouten) ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is gewoon rechtse draad , sleutel erop en even een flinke tik op de sleutel , schrikt hij los.
Fan kan dan weer van de fisco los gehaald worden als je hem er uit hebt.
ik geloof dat het linkse draad is ;) sleutel van 36 erop en flink kloppen naar rechts als je voor de auto staat
11 jaar
ff een tijdje nix gebeurd, maar inmiddels een nieuwe visco-koppeling van de Brezan binnen. Is idd links schroefdraad.
Blijkt een "normale" steeksleutel 36 niet te passen, die is te dik. Dus zelf eentje gemaakt van stevig staal. Maar nu ..
Peter stelt voor "even flink kloppen naar rechts" maar dat heeft geen enkel resultaat. Het ding zit gewoon muurvast. Ook nog geprobeerd met een zelfgemaakte "tegenhouder" op de bouten van de poullie, maar werkt ook ff niet. Ik vrees dat ik met het blijven "kloppen naar rechts" een ander lager aan gort sla. Iemand ervaring hiermee of een tip zonder dat ik direct naar de jongens van de STER wordt doorverwezen.
10 jaar
met een flinke hamer enkele flinke kloppen mss wel 30keer kloppen,lossen zal ie, deze week nog één losgehad..
10 jaar
Probleem opgelost. Visco koppeling uiteindelijk "gewoon" losgedraaid met zelfgemaakte "tegenhouder" en een redneck steeksleutel. Nieuwe gemonteerd. De fan "raast" nog wel met toenemend toerental, maar heb ergens gelezen dat dit (tijdelijk) normaal is.
10 jaar
euh .. enige tijd later .. na het vervangen van de visco-koppeling, waartoe ik eerst op aanraden van andere forumleden flink heb zitten hameren op de steeksleutel om de moer los te krijgen, blijkt de waterpomp steeds meer lawaai te gaan maken. Heb ik de lagering van de pomp toch aan gort geslagen ? Hoe dan ook, vandaag de waterpomp maar vervangen. De motor loopt nu zonder bijgeluid. Advies: niet meer slaan op een gelagerd onderdeel.
10 jaar
Als je hem losdraait zoals jij nu hebt gedaan door hem tegen te houden is natuurlijk de beste methode. Een lager stuk krijgen door tikken kan natuurlijk, maar ik vrees dat dit lager met name door de speling op die visco koppeling al een beste "tik" en daarmee zijn beste tijd al had gehad Gerrit.....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar