Geachte forumleden,
Ik heb een vraag over onze bedrijfsauto, een Vito 4x4 automaat (115CDI) met onderstaande klachten waar dealer en onderhoudsbedrijf geen antwoord op kunnen geven.
Het probleem is dat de auto de laatste tijden erg slecht reageert op gasgeven. Als het gaspedaal wordt bedient duurt het 1 à 2 seconden voordat de motor reageert (vanuit stationair/ stilstand). Gas tot op de bodem intrappen maakt geen verschil. En als er dan wat beweging in komt en geen gas wordt teruggenomen gaat de motor ineens als een dolle door naar de 4000 toeren voordat de bak doorschakeld. Er is gewoon niet gedoseerd gas te geven.
Verder duurt het erg lang voordat er doorgeschakeld wordt door de automaat. Als er eenmaal op cruisesnelheid wordt gereden duurt het ook weer enige seconden voordat de bak doorschakeld naar een hogere versnelling waarbij het motortoerental erg hoog blijft. Tenzij ik de schakelpook een klikje naar rechts geef.
Verder is het opgevallen als er langzaam (+/- 20 km/uur) wordt gereden in de 1e versnelling (vastgezet dmv de keuzestanden) dat er en schavend geluid voor onder de auto vandaan komt. Ik heb gelezen dat bij dit type 4x4 een tussenbak/ differentieel zit wat nogal wat klachten kan geven. Verder hoor ik bij stevig doortrekken (auto trekt meestal een 1300 kilogram zware aanhanger) een diepe brom onder de auto. Alles rammelt dan ook en alleen bij gas wegnemen verdwijnt dit geluid. Eenmaal op constante snelheid is het geluid af en toe hoorbaar (repeterend)
Zijn er experts of mensen die genoemde klachten bekend voorkomen en hoe dit is op te lossen? De auto is diverse malen bij de dealer geweest en er zijn geen storingscodes gevonden. Enige vermoeden wat ik heb is dat het oliepeil in de bak te laag is, differentiëlen versleten(?) en het electronisch gaspedaal (is mij verteld) vervuilt is.
In afwachting van de antwoorden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De kans bestaat erin dat de koppelomvormer van de automatische versnellingsbak defect is ofwel moet de versnellingsbakstuurdoos EGS terug aangeleerd worden en nog een vraagje heeft de wagen veel kms. Kan de oorzaak zijn door de olie niet te vervangen deze moet de eerste keer vervangen worden rond de 60.000 km en dan om de 120.000 km.
@Astra17tds: Vooralsnog heeft de auto maximaal 190000 km gelopen. ik heb geen idee of en wanneer de bakolie is ververst en met welke kilometerstand. Ik zal dit nogmaals met de garage bespreken.
12 jaar
Update: Auto is 3 dagen bij garage geweest en uiteraard doet het probleem zich dus niet bij hun voor. Hebben alles nagekeken met de testapparatuur (ook rijdend) en geen afwijkingen kunnen constateren. Ook het schavende geluid is niet reproduceerbaar.
Navraag mbt wat Astra17tds schreef blijkt dat de auto netjes volgens schema is onderhouden en dit konden ze ook aantonen in hun systeem.
Probleem blijft dus. Wie heeft er nog meer ideeën?
12 jaar
Auto begint meer en meer (bij)geluiden te produceren. Op vlakke weg tijdens inhaalpogingen tussen 70-90km/uur begint het als een brommend geluid, wat overgaat in trillingen/ klapperen/ rammelen. Totdat het gas eraf gaat of een andere lagere versnelling gekozen wordt (hoger toerental) dan is het weg.
Ook vals plat met de cc erop geeft dezelfde problemen als er wat vermogen wordt gevraagd om op snelheid te blijven. Bult af of gewoon op snelheid en met optrekken niet noemenswaardig geluid, soms wel brommen.
Garage zegt nog steeds geen problemen te kunnen vinden, maar daar moet van worden gezegd dat de auto zonder aanhanger daar is geweest. Eerstvolgende keer gaat gehele combinatie er naartoe en laat ik ze voelen wat ik bedoel. Misschien dat dat wat oplevert of iemand hier moet nog met een lumineus idee komen?
12 jaar
De dealer zou hier toch meer informatie over moeten hebben. Er zijn voor de Vito 4x4 meerdere TIPS-documenten over div klachten oa mbt het voorste differentieel.
@ Jarno5187: Dit heeft de dealer mij al eens verteld en naar mijn weten is er destijds ook iets aan gedaan aangezien deze toen niet goed gemonteerd zat (iets met rubbers oid?). De auto wordt binnen niet al te lange tijd bij hem neergezet en dan mag de importeur zijn zienswijze erop loslaten. Ik zal jouw antwoord mbt het voorste differentieel hier ook in meenemen.
12 jaar
Aandrijfas is ook een mogelijkheid , niet een keer een hoes defect gehad , en alleen de hoes vervangen en niet de homokineet.
Als het de homokineet zou zijn, zouden er "knappende" of "bonkende" geluiden hoorbaar zijn, vooral met scherpe bochten. Hiermee ben ik bekend (eigen auto diverse malen gehad). Het is niet hetzelfde als wat ik met de genoemde klachten bemerk.
Zoals gezegd, de auto gaat binnekort naar de dealer met aanhanger (voor het trekkend gewicht) en dan mogen ze nogmaals hun oordeel erover vellen.
12 jaar
Update: Auto is bij de garage geweest en importeur erbij. Tussenbak is de oorzaak van het hele probleem. Heb nog afspraken lopen of dit onder coulance gaat vallen of niet aangezien het een bekend probleem is bij MB.
Topic mag close.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar