close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Vito 2003: Vito trekt niet door

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 108 CDI 2.2 (980)

Auto kwam binnen omdat er een verstuiver lekte op de afdichting in cilinderkop. Na dit euvel hebben te verholpen, trekt de auto niet meer. motor draait perfect rond. Heb voldoende vacuum. Turbo wordt goed aangestuurd d.m.v. drukwandler achter dynamo. heb ik trouwens vernieuwd omdat ik twijfelde. Alleen de turbodruk komt niet hoger dan 1.7 - 1.8 Bar. Heb ook het slangetje en de restrictie van de sensor schoon gemaakt (geen vuil) Heb geen foutcodes. Wat wel opvalt, is dat de spanning op de turbodruksensor 1.85 volt is bij 1000 mbar. Zou volgens ESI tronic van bosch ca. 3 volt moeten zijn. Reageert wel op vacuum en druk. Heb het spruitstuk en de aansluitingen nog een keer los gehaald, maar geen afwijkingen te zien. EGR en LMM zitten er niet op.
Zie ik nu iets over het hoofd of heeft iemand nog een tip.

Geplaatst door

arjankempeneers (75)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat ESI Tronic hier een verkeerde waarde opgeeft.
Map-sensors (turbodruk sensor) werken met 5 volt. Als je met motor uit al 3 volt krijgt, dan is 5 volt ongeveer 1,65 bar.
Met 1,85 volt bij motor uit is het meetbereik ongeveer 2,5 bar (dus 1,5 bar overdruk).
Even uitlezen met de juiste apparatuur zal laten zien of de mapsensor de juiste waarde aangeeft.

oldford 0
badge

10 jaar

Dacht ik wel een beetje, want stilstaand meet ik de buitenluchtdruk. Maar de turbodrukis toch ook te laag?

Turbodruk zou is niet extreem laag. Gaat de motor ook in noodloop( dus toerental begrensd op ongv. 3000rpm)?

Motor gaat niet in noodloop. Heb remlichtschakelaar nog vervangen. Kwam ook een keer voorbij als foutcode. Ga toch vermoeden dat het in de verstuivers zit. Motor maakt ook een beetje nagelend geluid.

Gingen de injectors er makkelijk uit? Of zaten ze muurvast en heb je veel moeten doen om deze te demonteren?

Heb er 3 kunnen verwijderen. Vervuiling viel mee, maar behoorlijk moeten tobben om ze er uit te krijgen. De 1e cilinder heb ik laten zitten omdat er geen beweging in te krijgen was. Er was er maar 1 lek op de zitting.

Heb je van te voren ook gereden met de auto? Dus merk je echt verschil? Slangetje op inlaatspruitstuk naar turbodruksensor zit er op? Alle slangen(inlaat en turboslangen) zitten goed? Heb je nog steeds geen foutcodes na het rijden?

Ik merk zelf echt verschil. klant kwam ook gelijk terug. Heb alles gecontroleerd, maar er blijft eigenlijk niets anders over. Wat wel opvalt dat bij de vergelijkingshoeveelheden de ene verstuiver op - 1.5 en de ander op -0.4 tot + 1.5

De correctiewaardes van de injectoren zijn normaal. Pas als deze op +4,5 of -4,5 staan is er iets aan de hand.
Waarmee lees je uit?

Uitlezen met Bosch KTS 650. Volgens dieselspecialist zou die van + 1.5 (4e) dicht aan zijn maximum zitten en die van - 1.5 (1e) aan het bijregelen zijn om de motor mooi rond te laten lopen.

Met een KTS moet je een eventuele foutcode wel kunnen uitlezen.

Dat er met die correctiewaardes wordt aangegeven hoeveel een injector wordt bijgerekend klopt idd, daar zijn die waardes voor. Alleen liggen de maximum waardes wel wat verder uit elkaar. Ze kunnen gaan van -4,5 tot +4,5.

Is het niet een samenloop van omstandigheden dat er nu bv een lekkage in het inlaatsysteem zit, misschien een lekke turboslang? Heeft deze een katalysator of een achteraf gemonteerd roetfilter?

Ligt even stil

arjankempeneers,

het euvel nog ondekt, zitten hier namelijk met exact hetzelfde, weliswaar een 111 cd 2006 maargoed,
hoor het graag,

deurnemarco 0
badge

3 jaar

geen reactie mogelijk ?

deurnemarco 0
badge

3 jaar

Auto is destijds verkocht. Waren toen van plan om verstuiver nog te demonteren die vast zat, maar zat muurvast. Dus ik kan je niet verder helpen

dat is jammer, dank voor je reactie.

deurnemarco 0
badge

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.