Mercedes-Benz V-Klasse: Vito trekt niet goed

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 112 CDI ( V220 CDI )

Ik heb het volgende probleem: de Vito tikte enorm door een defecte verstuiver, deze is vervangen en de andere 3 zijn schoongemaakt getest en goed bevonden. Bij 1 van de verstuivers ging bij de montage de schroefdraad voor het bevestigen stuk. Dit is goed gerepareerd door het plaatsen van een helicoil.
Hierna de auto een aantal gebruikt waarna de auto startproblemen kreeg, alle rubbers van de branstofleidingen vervangen maar de auto was niet aan de praat te krijgen. uiteindelijk de auto aan de testkast toen bleek dat er een nokje van de stekker op 1 van de verstuivers was afgebroken dus geen goed contact.
De Vito loopt nu wel weer mooi maar trekt niet goed en rookt bij gasgeven behoorlijk veel zwart. De MB gar heeft hem 2 keer aan de testkast gehad en geeft aan dat er niks mis is met de motor en het CDI systeem.
Mischien de Katalisator dicht of de turbo stuk, dus deze leeg gehaald. De turbo fluit nu als een gek dus hoort goed, ook heb ik de slangen los gehad om te kijken of de turbo druk opbouwt en of de aanzuiging naar de turbo goed is. Alles lijkt goed maar de auto trekt niet goed, vooral met de caravan kon ik het goed merken omdat ik hiervoor ook een Vito 112 CDI heb gehad met 200.000 Km op de teller trok deze nog ontzettend goed maar gebruikte wel behoorlijk olie. Daarentegen heeft deze nog maar 102.000 KM gelopen en gebruikt geen olie dus moet volgens mij eerder nog sterker zijn.

Wie heeft voor mij nog een goede tip ?? Ik zat zelf nog aan het gaspedaal te denken dat deze niet goed met het motormanagement communiceert of het turbodrukregelventiel. Dit omdat het er op lijkt dat de motor te veel diesel krijgt met te weinig lucht ( veel zwarte rook bij het gas geven ).
Groet Jan

dalton

Geplaatst door dalton (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz V-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

harry h (0) PRO, 16 jaar geleden

zit het slangetje van de mapsensor wel op de sensor bevind zich vlak boven het luchtfilterhuis of sensor stuk groet harry

dalton (0), 16 jaar geleden

Hallo, bedankt voor jou bericht.

Ik heb in een maand zoveel problemen gehad en geprobeerd dit op te lossen dat ik een beetje het overzicht kwijt ben, maar ik had inderdaad een probleem met deze sensor. Het bleek dat het korte slangetje van de sensor naar de inlaat verstopt zat, er zit namelijk een heel klein koppelingetje tussen het haakse bochtje in de slang wat verstopt zat.
Hierna trok de auto wel wat beter maar nog niet goed, toen hebben we alsnog de sensor vernieuwd maar dit had geen invloed.

Groet Jan

harry h (0) PRO, 16 jaar geleden

lucht massa meter??

dalton (0), 16 jaar geleden

Kan deze zwarte rook veroorzaken? Kan de testkast dit niet meten dan ?
Waar zit deze ?

Gr Jan

harry h (0) PRO, 16 jaar geleden

je kan de waarde meten zwarte rook niet, normaal gesproken houd de auto in als je vermogen vraagt bij bv 2500 a 3000 toeren, als het goed is zit hij altijd in de inlaad buis na het filterhuis
bij audi bv kan de wasegate ook wel eens vast zitten maar die habben vaak variabele turbo''s
dan blaast hij de turbo te vroeg af, ik zal een verder horen ben wel nieuwsgierig naar dit probleem
het kan ook nog in de verstuivers zitten maar dan moet je de retour brandstof meten als daar verschil in zit dan gaat hij in zijn noodloop lopen en heeft ie ook geen kracht tot weder horen groet harry

dalton (0), 16 jaar geleden

Na lang zoeken blijkt dat de verstuiver niet goed vast zat.
Dit geeft ook een tikkend geluid.
Enorme bende onder de kap die boven de verstuivers zit.
Alles schoongemaakt en nieuwe koperring en verstuiverbout gehaald.
De nieuwe bout is 8 cm lang!! de oude was 5.5 cm.
Met de nieuwe bout komt de schroefdraad wel 6 cm in de kop.
Dit lijkt mij erg veel ! Bij eventuele demontage kans op breuk lijkt mij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz V-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.