auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 200: voorruit vervangen

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2-liter

Beste sleutelaars,

Ik heb een scheurtje ( ongeveer 10 cm) in de voorruit van mijn mercedes 200 uit 1982 (W123).
Is er een manier om te zorgen dat het niet verder scheurt??
Als ik hem toch moet vervangen, is dat een ingewikkeld karweitje ?? en hoe doe ik dat (er zitten nl chromen strips in de raamrubber).
Alvast bedankt voor de tips.

Hans

Geplaatst door

hans van gestel (120)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste hans,
Het doorscheuren is moeilijk te voorkomen.
het plaatsen van een nieuwe ruit is wel te doen.
je doet een stevig dun touw door het rubber op de plaats van het (metaal van de auto ) en smeert het rubber in met wat bandenvet of dreft oid
ruit op de auto leggen,aandrukken en van binnenuit het touw er door trekken zodat rubber om metaal vormt.
de chromen strips laten zitten want die krijg je er later moeilijk in


groeten henri

ham 0
badge

15 jaar

Wat heb je nodig.

* Natuurlijk heb je als eerste een andere ruit nodig voor degene die je wilt vervangen.
* Afwasmiddel.
* Een sterk koord wat een langer is dan de totale omtrek van je ruit. (± 50 cm langer)
* Roestbehandelende middelen.
* Dekens of grote zachte lappen.
* Sportschoenen of schoenen met zachte zolen.
* Eventueel grondlak, kleurlak en blanke lak.


Hoe ga je te werk:

* Leg de deken over de motorkap (bij de voorruit) om de lak te beschermen.

* Plak bij voorkeur alle ventilatieroosters in de buurt dicht en eventueel een deken over je interieur.

* Ga in de auto zitten/liggen met je voeten tegen de bewuste ruit.

* Druk nu stevig met je voeten de ruit naar buiten.
Houd er rekening mee dat je hier behoorlijk wat kracht voor nodig hebt.

* Als de ruit eruit is kontroleer je de rubbers of deze nog goed zijn.

* Op de plaats waar de rubbers gezeten hebben kan veel roest zitten. Reinig de plekken zo goed mogelijk en behandel ze met de roestbehandelende middelen.
Eventueel bijspuiten met grondlak en vervolgens aflakken met kleurlak en blanke lak.

* Doe nu het rubber om de nieuwe ruit heen zodat de twee uiteinde goed tegen elkaar aansluiten.

* Smeer nu de buitenste voeg (die op de carresorie komt.) in met afwasmiddel.

* Doe nu het koord in de buitenste voeg zodat deze er strak in ligt.

* Zet nu deze rubber voeg met de onderkant van de ruit op de carresorie waar de ruit moet komen.

* Ga zelf in de zuto en laat iemand anders de ruit goed tegen de carresorie aan drukken zodat deze goed op de plaats blijft zitten.

* Trek nu (met enige kracht) langzaam het koord uit de voeg, zo dat het rubber om het plaatwerk van de carresorie wordt getrokken.
Het beste is om vanaf één kant te trekken en de andere kant van het koort goed vast te houden of vast te zetten.
Als alles goed gaat kan je zo het rubber weer goed op zijn plaats om het plaatwerk heen trekken.

* Als het rubber helemaal om het plaatwerk zit, loop het dan nog even na of hij niet ergens dubbel zit.

* Ga nu buiten de auto de ruit helemaal op zijn plaats drukken. (zodat de ruit weer goed tussen het plaatwerk zit)
Het kan mogelijk zijn dat een (zachtere) rubber hamer uitkomst bied. Maar sla de ruit niet weer aan gruzelementen. :)

* Tot slot loop je het rubber nog een keer helemaal goed na om te zien of hij echt overal helemaal goed zit en goed aansluit.

Bron: J`s Webwereld

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

Mijne heren bij dit type mercedes moet je eerst alleen het rubber om de ruit heen doen vervolgens met koort erin trekken en als laatste de chromenkunstofpees erin trekken met een pezen trekker .dus als de ruit met rubber al gemonteerd is

stephane 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.