Mercedes-Benz V-Klasse: Vreemde rammel 4-5 seconden na start (zonder multiriem is het er

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: W638/2 OM 611.980

Hallo,

Mijn Mercedes V-Klasse V220CDI van 2002 (148000km) maakt een raar geluid dat ik niet thuis kan brengen.
Het is een hol dof klinkende rammel rondom de motor.
Bij een koude start begint het pas na 4-5 seconden en blijft dan ook bij meer toeren; bij warme motor lijkt het erger.
Het klinkt alsof er iets los zat in het inlaattraject, maar daar zit het niet.
Ik heb de multiriem verwijderd en gestart en dan is het geluid er niet.

Vervolgens onderstaande vernieuwd:
- vrijloopkoppeling dynamo
- geleiderol multiriem
- complete spanner multiriem

Dit alles heeft niet geholpen.

Op het moment dat het geluid begint gaat ook de spanner staan trillen dus op een of andere manier is de riemloop onrustig.
Met de hand draaien alle poulies (airco, stuurbekrachtiging, dynamo, waterpomp) soepel en spelingsvrij.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak kan zijn?

Alvast hartelijk bedankt!

Noriyuki

Geplaatst door Noriyuki (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz V-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Volgens mij zijn het de einden van de demper bij de spanveer die je hoort.

Je kunt er een ringetje (van kunststof )bij doen of het dempertje vervangen.

Succes.

PeterK011 (10), 8 jaar geleden

cdi heeft geen demper

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Dan maar die spanner vervangen en eventueel de riem.

Soms ontbreekt er een stukje van de V groefjes en heb je zo een oorzaak.

Groet.

Noriyuki (0), 8 jaar geleden

De spanner heb ik al compleet vernieuwd (dus inclusief de rol); de riem overigens ook.

Zojuist maar eens een proefrit gemaakt, maar er is meer aan de hand.
Geen vermogen en ik kom niet boven de 3000omw/min.

Het is overigens een automaat bij kickdown gebeurd er ook niks meer.

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Dan toch maar uitlezen.! Of als de rammel er niet is met de riem er af , Goed alle wielen en aanverwanten controleren.

Dat de motor niet op toeren komt (noodloop) kan tientallen oorzaken hebben , ook aan de bak kan wat mankeren of aan de ESP .



Groet en Succes.

Noriyuki (0), 8 jaar geleden

@Punt: de rammel is er ook bij stilstand/stationair dus wielen e.d. veroorzaken het niet

Noodloop is opgelost; vacuumslangetje naar de regeling van de wastegate van de turbo lag los. Heb ik zelf per ongeluk gedaan toen ik de dynamo los moest halen voor montage van de vrijloopkoppeling.

De rammel is er helaas nog dus als er nog iemand tips heeft hoor ik ze graag!

arjankempeneers (0) PRO, 8 jaar geleden

Trillingsdemper krukaspoulie gecontroleerd

Noriyuki (0), 8 jaar geleden

Eigenlijk nog niet, want ik weet niet hoe ik die zou kunnen controleren?

Ik ken de constructie niet precies maar wat ik zo voel zit er een dun rubberen gedeelte tussen naaf en de riemschijf; dat moet de demping verzorgen neem ik aan?

Het voelt enorm stabiel, als 1 geheel zeg maar.

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Met wielen bedoel ik de loopwielen waar de riem langs loopt !!

Neem anders om de plaats te lokaliseren van het geluid een stethoscoop.

Een lange schroevendraaier met het hangreep tegen het oor en het andere eind bij de verdachte plek werkt ook .

Heb je ook de motorsteunen gecontroleerd? Deze zakken wel eens door en daarbij metaalcontact als gevolg.

Ook wat Arjan aanhaalt de boutjes van de krukaspouley , deze zal echter zonder of met riem altijd wel rammelen als deze los zit.

Vr. Groet.

Noriyuki (0), 8 jaar geleden

Naast de spanner (met rol) zit er nog maar 1 geleiderol (wiel) en die heb ik ook al vernieuwd.

Stethoscoop heb ik er ook gebruikt en ik hoor alle lagers, maar vergelijkbaar geluid d.w.z. geen gekke dingen / verschillen in mijn beleving.

Motorsteunen niet gecontroleerd, maar zonder multiriem heb ik het probleem niet dus motorsteunen lijkt me daardoor eigenlijk niet de oorzaak.

Krukaspoelie is eigenlijk de enige die lastig te controleren is.
Deze zit overigens met 1 grote bout (>300Nm!) op de krukas.

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Laat er maar een mercedestechneut naar luisteren . Die torsiedempers kunnen heel goed de oorzaak zijn.


Groet.

Noriyuki (0), 8 jaar geleden

Het is opgelost!

Afgelopen weekend de dynamo eraf gehaald; nog best een klusje.
Met de hand eraan draaien voelde ik helemaal niets; draaide gewoon soepel.

Toch naar een revisiebedrijf gebracht en daar bleek het achterste lager toch zijn beste tijd gehad te hebben ... kogels vielen er al uit...
Helemaal laten reviseren en gisteravond weer gemonteerd: geluid is weg en het draait weer als vanouds!

Bedankt voor de tips en meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz V-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.