auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz 250: W124 250D - Haperen/trillen bij optrekken

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: OM602

Zowel bij het wegrijden als in de 2de en 3de versnelling heb ik af en toe direct na het laten opkomen van de koppeling een soort hapering, net of de motor of de koppeling niet goed oppakt, hoewel er niets aan de toerentalteller te zien is. Een zelfde soort trilling/hapering komt voor bij snelwegrijden, zo rond de 3500 rpm (140 km/u en meer)

Nu had ik in het verleden wat problemen met de koppeling, waarna ik de cylinders en uiteindelijk ook de plaat (die was nog helemaal als nieuw) en de drukgroep (niets aan te zien, maar dat zegt niet veel) heb laten vervangen, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Toch voelt het een beetje alsof de koppeling slipt, in ieder geval trekt hij dan een paar seconden niet gelijkmatig op (en op de snelweg voel ik een soort onbalans/trilling) .

Ik dacht zelf, nadat de koppeling vervangen was, dat het misschien aan vervuiling in de motor kan liggen. Maar ookal heb ik nu met injectorreiniger gereden, het probleem blijft af en toe terugkomen (en als de monteur rijdt is het natuurlijk weg...)
Als ik steviger doortrek, boven de 3000 rpm, dan lijkt het minder vaak voor te komen dan als ik laag in de toeren blijf.

Iemand enig idee?

Geplaatst door

Hakka (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is het een mechanische hapering? voel je echt dat het uit je koppeling komt? als t daarweg zou komen heeft injectorreiniger weinig nut. van een vervuilde injector krijg je bij 140 per uur geen trilling in zon motor. Wie heeft de koppeling gemonteerd? was hetzelfde probleem er nog toen alles vervangen was of in mindere mate?

Harry4233 0
badge

17 jaar

Dezelfde hapering was er voor het vervangen van de koppeling en nog steeds erna. De koppeling is door een garage gespecialiseerd in Mercedes vervangen, die aangesloten is bij een bekende keten hier.
De trilling/hapering merk ik het duidelijkste als ik de koppeling op heb laten komen en daarna gas geef om op te trekken, (versnelling 2 en 3)en dan met name bij de wat lagere toerentallen. Als ik hoger in de toeren ga voor het schakelen lijkt het minder vaak voor te komen. Het is dus ook niet constant, soms kan ik wel 30 keer optrekken voordat het weer optreed. Op constante snelheid en constant gas (dus niet versnellen) beneden de 120 km/h voel ik die hapering niet, boven de 130 km/h in z'n 5 bij constant gas is het dus soms wel. De hele auto trilt dan een beetje, net oftie in resonans komt en lijkt wat in te houden.

Pff lastig uit te leggen zeg! De garage had dan ook niks gemerkt, maar weet ook niet hoe lang die gereden hebben.

Ik weet niet 100% zeker dat het uit de koppeling komt. Daarom dat ik ook aan iets in de motor dacht. De koppeling komt in principe ook gewoon goed op, al is er al een klein beetje bonanza effect (110.000 km, 1991)

Hakka 0

17 jaar

Aandrijflijn controleren. d.w.z hardyschijven voor en achter en de centreerbussen waar de "neus"van de cardan en bakflens in de aandrijfas geschoven is. Speling kan voor problemen zorgen. Gr.Arjo

arjobalder 0
badge

17 jaar

Als dat het is, kan het kwaad als ik nu nog even een ritje Europa maak (5000 km)? Ga namelijk over een paar dagen op weg en dat worden veel (snelweg/80-weg)kilometers.

Gr. Paul

Hakka 0

17 jaar

gas met dat ding gebeurt niks mee :-)

Harry4233 0
badge

17 jaar

[quote=Harry4233]gas met dat ding gebeurt niks mee :-)[/quote]
lol :D Bedankt!

Hakka 0

17 jaar

Nog maar even terugkoppelen:

Blijkbaar was het een 2-ledig probleem wat nu (deels?) opgelost is. Ik heb nieuwe banden laten monteren (Michelin Energy E3A 195/65R15) en de trillingen op snelheid zijn nu verleden tijd! Bij het optrekken denk ik soms nog wel wat te voelen, maar dat is beduidend minder dan het was.
De garage heeft de hardy-schijven gecontroleerd en overigens ook de cardan en daar was niets mis mee. Ik heb nu nog wel een soort brom vanaf de achteras waarvan ik denk dat het niet hoort.

Hakka 0

17 jaar

wiellagerkapot.

mart-vervoort 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 250 of stel zelf een nieuwe vraag.