Mercedes-Benz 280: W124 280E 1992 slaat af

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: M104.942

Het betreft een Mercedes 280E automaat uit november 1992, type W124 (200-serie). Er zit een M104 motor in, om precies te zijn de M104.942. Deze had heel af en toe het probleem dat hij na een warme start ineens afsloeg. Soms tijdens het rijden hield hij ook ineens in met een schok, maar dat was dan maar een fractie van een seconde. Het is ook wel eens een hele dag dat er geen problemen zijn. Het afslaan gebeurt zonder gepruttel, hij slaat dus ineens af, alsof het contact uit gaat. Lampjes in dashboard branden gewoon. Na uitlezen zijn er geen fouten gevonden. Bougies, kabels en doppen zijn vervangen. Het OVP-relais (overspanning beschermings-relais) is vervangen, evenals het brandstofpomprelais. Dit leek even te helpen maar helaas deed het probleem van het afslaan zich dezelfde dag toch weer voor. Ik weet dat bij deze motoren de kabelboom wel eens problemen kan veroorzaken door slechte isolatie. Bij aanraking van de kabelboom doet het probleem zich echter niet voor. Het afslaan gebeurt zomaar, ineens. Iemand wel eens hetzelfde probleem meegemaakt..? Wat zijn nog zaken die gecheckt kunnen worden?

Passat32B

Geplaatst door Passat32B (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

204020 (0) PRO, 12 jaar geleden

Voorop de motor zit een zwart stekkertje van de nokkenaspositiesensor, reinig deze eens goed, kabelboom geeft naar mijn weten in de latere bouwjaren problemen ivm overgang naar ander materiaal

Passat32B (0), 12 jaar geleden

dank Jero, ik geef het door. Wordt vervolgd...

ahavelaar (0), 12 jaar geleden

Volgens mij kan de kabelboom ook bij dit bouwjaar problemen geven.
Als bij de temperatuursensors voor aan de motor de isolatie van de bedrading verhard of gedeeltelijk afgebrokkeld is,
dan is de kabelboom bij voorbaat verdacht. Pel hem vandaar wat verder open en kijk of de draden nog redelijk soepel
zijn. Als de isolatie daar ook hard is of afbrokkelt als je de draden verbuigt, dan is maar één optie en dat is vervangen.
Als je met een slechte kabelboom door blijft rijden kan je dat een ECU kosten of als je nog meer pech hebt vliegt de
zaak in brand. mvg. Arie

Passat32B (0), 11 jaar geleden

update: nadat het euvel (na drie weken zoeken) niet gevonden kon worden en er een aantal zaken preventief vervangen waren was het probleem nog steeds niet opgelost, en zelfs veel erger geworden dan vóór het garagebezoek. Maar er gebeurde vervolgens iets vreemds. Het probleem werd na het garagebezoek, door iedere dag veel te rijden, wel steeds minder. Tot het op een gegeven moment helemaal niet meer voorkwam. De 280E rijdt alsof hij nieuw uit de fabriek gerold is! Het lijkt er op dat iedere dag rijden en veel km's maken de Benz heel erg goed heeft gedaan.. In de historie zag ik ook dat er de laatste 3 maanden in Duitsland maar 200km met de Benz was gereden. Hij moest waarschijnlijk gewoon even goed wakker worden. Er zijn preventief twee relais vervangen, te weten het overspanningsbeveiligingsrelais en brandstofpomprelais. Daarnaast, ook preventief, de bougies, kabels en doppen en last but not least is het motorstuurapparaat vervangen door een gebruikt exemplaar. Het hielp allemaal niks maar zoals gezegd, de problemen ebden langzaam weg... Ik ging in eerste instantie ook helemaal niet met grote motorproblemen naar de garage, ik dacht, laat het even checken. Pas bij de garage werden de problemen ineens erger en de dag dat hij "klaar" was en ik naar huis reed was ook een ramp (niet meteen, maar op de snelweg pas). Al met al vreemd verhaal, maar goed, nu een hele tevreden Benz-rijder!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.