auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz C-Klasse: W202 C180 Elegance Vreemd geluid

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: C180

Sinds enkele dagen hoor ik ratelend geluid vanuit onder de motorkap komen.

Dit geluid treedt op, op het moment, dat ik vaart ga minderen. Zodra ik het rempedaal bedien (normaal), treed dit geluid eerder op.

Ook als ik de auto bijvoorbeeld in zijn 2de versnelling laat uitrollen, is dit geluid af en toe hoorbaar, echter dan moet je goed luisteren. Ik bedien in dit geval de rem dus niet.

Ben ik een tijdje aan het rijden, dan verdwijnt dit geluid vanzelf, tenminste ik hoor het niet meer.

Er gaan ook geen lampjes branden op het dashbord.

Waar zou ik dit euvel moeten gaan zoeken? ABS?

Gr,

Leon

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn vaders ervaring:

N.a.v. het "ratelend" geluid in de auto van mijn zoon, heb ik ook zojuist hiermede gereden. Ook bij mij treedt dit geluid op.

Mijn beleving is echter als volgt. Tijdens het rijden is dit niet hoorbaar, doch rijd ik in de richting van een kruising en ga ik afremmen, dan treedt dit geluid op op het moment dat ik onder de ca. 40 km rijd. Vanaf dat moment bedien ik dus het rempedaal en blijft dit geluid hoorbaar. Ook als ik de auto, -vanuit stilstand -, weer optrek, blijft dit geluid hoorbaar tot op het moment dat ik richting 40 km ga, daarboven is het weer weg. Dit geluid treedt dus voortdurend op tijdens voornoemd rijden/afremmen.

Het hoort zich aan alsof de ABS in werking treedt, doch gelet op ons rijgedrag kan dit pertinent niet van toepassing zijn, en ik meen zelfs dat onder de 30 km/u de ABS niet eens meer kan en mag werken.

Het oliepeil in het reservoir van de rembekrachtiger staat op max.

Wie herkent dit geluid??

Frans

Geplaatst door

Benz190 (320)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer eens de spanner van de multiriem, daar zit een soort schokbrekertje op waarvan het rubber wel eens wil verslijten en er zodoende ruimte op het scharnier komt.

[url=http://imageshack.us][img]http://img176.imageshack.us/img176/1244/...[/img][/url]

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

klopt de riemdemper durft wel eens ratelen bij de modellen

izzi 0
badge

16 jaar

Hoor je het geluid ook als hij stationeer draait?? heb ik laatst ook gehad, was de ventilator kapot. Daar zit een metalen plaatje die als hij uitzet v/d warmte de ventilator harder mee laat draaien. Kosten: 180 Euries

soerc 0

16 jaar

Vandaag weer gaan proefrijden en we constateren nu als volgt.

Het "ratelend" geluid treedt alleen maar op op het moment dat de airco in werking is. Schakel je de airco uit, dan is ook dit "ratelend" geluid verdwenen. Ik denk dat de oorzaak gezocht moet worden in de compressor van de airco, immers schakel ik de airco uit, dan loopt weliswaar de poelie van deze compressor wel nog mee middels de multiriem, doch de compressor is dan uitgeschakeld. Ik ben dan ook bang dat in de compressor "iets" aan het verslijten is.

Mijn auto is niet voorzien van een "kijkglas" waarmede je kunt vaststellen of er nog voldoende "koelmiddel" aanwezig is.

Weet iemand of dit uit te lezen is via de computer????

Groetjes,

Frans en Leon

Benz190 320

16 jaar

Frans, een versleten compressor wordt niet al zodanig opgeslagen in het geheugen van de ECU.
Het is hoogstwaarschijnlijk dat de compressor versleten is, omdat het alleen optreedt met ingeschakelde airco.
Het kijkglas zit op de filter/droger, gemonteerd voor de compressor op de chassisbalk, naast de radiateur.
Heeft hij geen kijkglas, is hij niet origineel.
Dat hinderd niets, maar op deze filter/droger zit een stekker : trek die stekker eens los bij draaiende motor en ingeschakelde airco.
De compressor stopt dan met draaien.
Als de rammel stopt, druk je de stekker er weer op en als hij dan weer rammeld , oefen dan wat druk uit op het schokdempertje door dit zijdelings te duwen.
Is de rammel weg. ligt het aan het schokdempertje.
Rammel niet weg, ben ik bang dat toch de compressor versleten is.

Ik verwijs je dan naar een airco specialist.

[color=red]PAS OP ![/color]voor de draaiende delen als je met je handen rond de riemen zit !

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.