Beste collega's wij hebben een probleem met een w220. Sinds een aantal maanden treed bij dit voertuig extreem hoge bandenslijtage op.
nieuwe banden zijn binnen 5000 km volledig versleten. 1 mm profiel dus nog maar. Geen storingen in luchtveersysteen,esp of dergelijke.
Differentieel werkt prima anders zou esp ingrijpen. auto vertoont ook geen raar weggedrag. Remkracht voor/achterzijde ook goed dus geen overberemming of dergelijke. Draagarm rubbers etc allemaal in orde. Voertuig laten uitlijnen en staat netjes in het spoor. Wij vinden zelf echter dat de sporing aan de achterzijde veel toespoor vertoont.Hier is echter niets aan te stellen, ook weten we niet of dit normaal is.
Graag eventuele idieen wij zijn te einde raad.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sporing achter is zeker wel af te stellen, en moet uitspoor hebben. Als hij toespoor heeft nu is het dus niet goed. Hoeveelheid uitspoor is afhankelijk van wagenhoogte, moet gemeten worden mbv de Romess-meter.
Je moet er trouwens ook bijvertellen hoe de banden slijten, als ze over het hele loopvlak gelijkmatig slijten heeft ligt het niet aan de uitlijning maar aan de rijstijl. Slijten ze aan de buitenkant heeft ie in de meeste gevallen te veel toespoor, slijten ze aan de binnenkant in de meeste gevallen te veel uitspoor.
Sporing bij een w220 is niet af te stellen, tenminste ik zou niet weten waar. Banden zijn over het gehele loopvlak afgesleten. Alleen rechterband iets meer aan de buitenzijde en de linkerband iets meer aan de binnenzijde.
Sporing bij een 220 is zeker wel af te stellen, dan moet je beter kijken.
Maar aangezien je de Romess meter waarschijnlijk ook niet hebt kun je hem beter even bij de dealer uit laten lijnen.
Ik bedoel het trouwens niet kwaad maar als je naar de ophanging kijkt en begrijpt wat er moet gebeuren om de sporing af te stellen zie je ook hoe het af te stellen is. Uitlijnen is meer dan alleen de wijzertjes in het groene gebied draaien. Probeer te begrijpen hoe de ophanging werkt en waarom er bepaalde hoeken nodig zijn en waarom die verschillen per auto en wat voor invloeden verkeerde hoeken hebben, als je die dingen in de gaten hebt wordt het een stuk gemakkelijker en leuker.
Je kan ook een poging wagen om het hem uit te leggen, daarvoor komt hij hier!!! Over dragen van kennis is essentiël anders zit men later op doodspoor, toch!
"Geef een man een vis en hij heeft één dag te eten. Leer hem te vissen, dan heeft hij heeft iedere dag iets te eten" is hier een toepasselijke uitdrukking.
Heeft te maken met dat dode spoor later waar jij het zelf over hebt. Dat probeer ik dus net te voorkomen.
Er zitten 5 armen per kant bij de ophanging achter en als je weet wat sporing is zie je ook welke arm/stang de sporing regelt. Aan de wielkant is dit een vast punt maar aan de carrosserie zit deze met een bout met een excentrische ring. Is niet echt uit te leggen zonder het aan te wijzen, maar als je er goed naar kijkt zie je het gewoon.
En nogmaals, zonder Romess meter weet je niet hoeveel uitspoor hij moet hebben. Het lijkt me in dit geval gewoon beter om het uit te besteden aan de dealer of een goede bandenspecialist.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar