Omdat ik sportvelgen (origineel MB) wil plaatsen op mijn A'tje (W168) en er roest in het schroefdraad aan de voorzijde zit wil ik het draad opnieuw tappen. Ik heb een tapsetje maar de M12 hiervan draaide er niet lekker in, dus even goed het schroefdraad naast elkaar gehouden en ik zie dat het geen standaard M12 is.
Vraag 1: Welke maat tapboor moet ik bestellen? (heb niet echt een boortje maar zo'n handsetje om schroefdraad te herstellen)
Vraag 2: ik heb de wielbouten aangedraaid met een momentsleutel op 110 maar heb niet echt het idee dat ik ze echt heel vast heb gezet, klopt dit moment? Ik weet wel dat ze niet te vast moeten maar als ik geen momentsleutel had gehad had ik ze waarschijnlijk veel vaster gezet..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de M12 tap er helemaal doorheen gehad , of ben je gestopt toen het niet ging ?
gaan de wielbouten er met de vingers in , zo ja , heeft tappen geen zin , richt eerder meer schade aan omdat je in het ergste geval materiaal weg haalt en de boel verzwakt.
Het is M12 metrisch fijn.
Ik ben op tijd gestopt toen ik voelde dat het wat zwaarder ging. Waar de bout er nog gemakkelijk in ging wilde de handtap er niet in dus toen wist ik al genoeg.
Metrisch fijn heeft verschillende maten. Is het 12x1,5?
8 jaar
M12X1,5
Bedankt, ga ik die handtap bestellen!
8 jaar
Alleen de andere vraag nog, is 110 het juiste moment voor de wielbouten?
8 jaar
Ja, 110Nm en [b]geen vet[/b] op de bouten.
Duidelijk, bedankt!
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar