close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz S-Klasse: Welke W126 is de beste, 280 / 380 / 500

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Benzine, Motorcode: 280/380/500

Hallo,
Ik heb de plannen om een W126 serie aan te schaffen. (budget 5500 euro)
Wie weet waar ik er het beste mee doe?
Wat is de beste motor 280 380 of de 500?
Mijn voorkeur gaat het meeste uit naar een 280 of 380, de 500 vidt ik zelf wat over de top, maar misschien is dit toch wel de beste motor.
Wie heeft ervaring?
De voor keur gaat ook uit naar een handgeschakelde bak (280s/se)daar ik geen ervaring heb met automatische bakken, onwetendheid dus,
Zijn de automatische bakken kwalitatief goed en wanneer is een revisie nodig?
Zelf rij ik al jaren MB met handgeschakelde versn.bakken en nooit geen problemen hiermee, misschien geld dit
ook wel voor de automaten.
Zijn deze motoren geschikt voor gas? of hebben ze hier een aanpassing voor nodig
Zijn bij ingevoerde (duits , zwitsers) auto's de km standen goed nate gaan of deze waarden wel kloppen?
Waar moet ik verder nog op letten?
Ok lees het graag,
Met viendelijke groet,
Peter uit Assen

Geplaatst door

peter1966 (5)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Peter.

De auto's uit deze tijd stammen nog uit de tijdperk dat Mercedes niet op de ontwikkelkosten lette. De onmiskenbare "Deutsche Grúndlichkeit". Helaas is dat niet meer zo. Waar je eerder op moet letten: In welke staat verkeert de carrosserie en het plaatwerk. Ik heb pas een w124 kombi uit 1986 gekocht. Mijn vorige kwam ook uit dit jaar maar had een lekke koppakking, een deuk en slechte achterschokbrekers. Dat laatste kan ik zelf wel oplossen maar een nieuwe koppakking en uitdeuken en spuiten ging toch wat te ver en werd te duur (€2000 - €2500 ). De motor liep trouwens nog als een zonnetje.

De "nieuwe" verkeerde in prachtstaat. Maar: hele uitlaat, remschijven, achterklepgasveren, en v snaar moesten vervangen worden.

Kun je zeggen: dat moet ik niet. Zo zie ik het niet. Ik heb nog wat van de prijs afgekregen en alle zaken zelf vernieuwd. Aan deze auto's kun je een hoop zelf doen. Geen smerige electronica. Als je ook een sleutelaar bent moeten zulke dingen kunnen. Als je alles moet laten doen is dat een andere zaak
Controleer compressie en vacuum en zet het koelsysteem onder druk ( 1atm). Als je dit soort zaken zelf niet kunt, laat dan een onafhankelijke keuring doen door de ANWB of DEKRA. Kost je een paar honderd euro maar dan weet je waar je aan toe bent. Je kunt bij de keuring zelf blijven kijken.
Kilometerstanden uit het buitenland?? geen idee. Let wel op de ribbels in het stuur. Een kilometestand van 125.000 km en een glad stuur: klopt niet. Kijk naar de (versleten) pedaalrubbers, versleten bestuurdersstoel.

Rijden op gas? Wat mij betreft: klepzittingen laten vervangen door geharde zittingen. Je kunt natuurlijk ook zo op gas gaan rijden. Houd dan echter wel de klepspeling in de gaten. Moeten de kleppen steeds bijgesteld worden omdat ze teveel speling hebben tijdens de controle, dan wijst dit op snelle slijtage van de zittingen. Dan moeten uiteindelijk de zittingen (en als de kop er dan toch af is de kleppen zelf ook maar) toch vervangen worden. Wil je dit risico niet lopen: geen gas, punt uit. Ook belangrijk: auto voor dagelijks gebruik of als "speeltje"?

Charles.

Bukkens 0

17 jaar

Charles,
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Sorry dat ik iets laat reageer maar ben net terug van vakantie.
Ik kijk goed om me heen naar een goede W126 maar heb wel gemerkt dat het niet altijd meevalt om
een goede te vinden.
Een aantal zaken spelen wel mee zoals genoeg tijd, hoeveel mag het gaan kosten etc.
In de eerste instantie wilde ik een blastingvrije maar ik ben nu ook wel aan het kijken naar een die wat jonger is.
Laats een mooie gezien (1989 260SE) maar deze had 320000 km op de teller en vond dit weer een beetje veel van het goede.
Volgens de verkoper was dit geen probleem, zou kunnen maar ik heb geen haast om er snel een te hebben, dus heb het maar over laten gaan.
Ik ga zelf de auto maar voor zo'n 8000km per jaar gebruiken en heb hem echt wel nodig als tweede auto.
Voorwaarde is ook een trekhaak daar ik er volgend jaar mee op vakantie wil (caravan)
Ik kijk nog even rustig verder en wie weet loop ik een goede W126 tegen het lijf.
Mijn huidige W124 200D heeft maat 75pk en hier een caravan achter hangen is vragen om problemen, ik
blijf deze auto wel rijden daar hij weer zuinig is.
Even tot zo ver, nogmaals bedankt voor je reactie.
Mvrgr,
Peter

peter1966 5

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.