Mercedes-Benz C-Klasse: Wisselend toerental bij stationair draaien

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Mijn C180 heeft bij stationair draaien een wisselend toerental tussen de 750 en 1100. Meestal rond de 750-800. Klopt het dat dit te laag is(?), want zelf vind ik'm het mooiste lopen bij 1100 tpm.

En wat kan ik doen aan dit wisselende toerental?

Soms blijft het toerental bij gas loslaten ook hangen op de 2000 t/pm en soms bij 1500 maar dan klimt hij zelf soms ook meteen weer omhoog naar 2000. Kunnen deze 2 problemen met elkaar te maken hebben?

Of is het tweede mogelijk een gaskabel die blijft hangen?

Aristoteles

Geplaatst door Aristoteles (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

frans49 (0) PRO, 16 jaar geleden

Stationiar draaien deze normaal 750 - 800 tr/ min . Bij c180 komt het wel voor dat de gasklep door vervuiling niet goed sluit . Wat te doen - gasklep losmaken en van binnen reinigen . Opm. er is ook een aktie geweest waar de gasstangetjes en veertjes moesten vervangen worden , maar dat was in '93 of '94 dus dit zal al wel uitgevoerd zijn . suc6

Aristoteles (0), 16 jaar geleden

Kan ik dat als leek zelf of kan ik het beter laten doen?

frans49 (0) PRO, 16 jaar geleden

tja ik ken uw technische achtergrond niet , maar ik zou het eens proberen. Gewoon de bovenste aanzuigbuis verwijderen , de gasstang verwijderen en dan met 4 inbusbouten van 5 mm gasklephuis losdraaien . Gasklep goed reinigen met ontvettingmiddel , binnenkant moet zuiver zijn suc6

Aristoteles (0), 16 jaar geleden

Ik heb het zelf geprobeerd en het is gelukt. De gasklap was erg vervuild aan beide zijden en ik heb het goed schoongemaakt met remreiniger. Het probleem van wisselend toerental is iets minder maar niet verholpen. Wat wel verholpen is en waar ik erg blij mee ben is dat normaal wegrijden met deze auto wat moeilijk ging omdat je snel te veel gas gaf en dat kan nu veel geleidelijker. Het gaspedaal is bij lage toeren nu beter te reguleren. Het is voorlopig even goed genoeg zo. Wellicht dat ik hem nog eens laat uitlezen voor het stationair draaien maar dat moet ik nog even laten bezinken. Kost veel geld. Frans bedankt.

frans49 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het probleem van wisselend toerental verergerd zul je het gasklephuis moeten vervangen , maar dit kost inderdaad een aardige duit . suc6

Aristoteles (0), 16 jaar geleden

Maar wat kan er 'kapot' gaan aan een gasklephuis dan waardoor het stationair toerental niet goed is? Vervuiling begrijp ik, maar als het allemaal schoon en heel is ligt het probleem dan niet ergens anders? Ik hoorde van verschillende mensen dat het ook de luchtmassameter kan zijn die stuk is of de lambdasonde. Wat denk je hiervan dan?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.