close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Sprinter: wisselend vermogensverlies Sprinter 416 CDI

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 416 CDI

Mijn camper (52.000 km) is op Sprinter 416 CDI gebouwd en heeft van tijd tot tijd last van hinderlijk en soms gevaarlijk vermogensverlies. De motor komt om onduidelijke redenen in 'noodloop' terecht. Soms kom ik niet boven de 2800 toeren, een andere komt de motor tot 4000 toeren, maar mis ik de trekkracht die deze motor juist zo typeert. De MB-garage zit met zijn handen in het haar. Ik ook, maar dan vanwege de dreiging van vette rekeningen.
Wat heeft de garage er al aan gedaan?
- de remlichtschakelaar vervangen
- asje gesmeerd van vacuümkast dat turbodruk bedient
- een vage klacht (lekkage van een vacuümleiding) verholpen
- proefritten gemaakt met aangesloten analysecomputer
- resetten door accu te ontkoppelen
Steeds weer bleek dat er bij storing te weinig turbodruk is. In de herfstvakantie ben ik een week in Luxemburg geweest en deed de motor het optimaal. Wie geeft mij antwoorden op de volgende vragen:
. wat zou het probleem kunnen zijn (richting)?
. kan een turbo soms wel en soms niet goed werken?
. kan het zijn dat het geen hardware- maar een softwareprobleem is?
. wat voor meetmethoden zijn er buiten analyseapparatuur om vitale onderdelen te testen zoals egr-klep, luchtmassameter, turbo etc.?

Geplaatst door

Marcel6989 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Marcel ik zal proberen antwoord te geven op je vragen

1 (wat zou het probleem kunnen zijn (richting)?Omdat het niet altijd aanwezig is kan het dus veel zijn wat je als eerste kan bekijken is de kabel boom die van af de kant van de accu naar de motor loopt die zit vast aan een beugeltje met een binder hier kan vaak een slijtage plekje op treden en de gekste problemen geven.
2 (kan een turbo soms wel en soms niet goed werken?)Nee wat ik tot nu toe meegemaakt heb is een turbo stuk dan blijft hij stuk.
3 (. kan het zijn dat het geen hardware- maar een softwareprobleem is?)Bij een sprinter nog niet meegemaakt dat er echt software problemen waren (Dat is meer iets van een Vito)
4 (wat voor meetmethoden zijn er buiten analyseapparatuur om vitale onderdelen te testen zoals egr-klep, luchtmassameter, turbo etc.?)Wat soms wel eens wil gebeuren is het ventiel die het vacuum moet regelen voor je turbo blijft hangen of plakken.Wat het ook kan zijn is dat de bedrading van dit ventiel die voor je grill langs lopen klem zitten en soms sluiting geven en als dit ventiel niet goed werkt doet je turbo het ook niet omdat je turbo ook word aangestuurd door vacuum.
Om deze klep te testen haal je de rechterkoplamp er uit naast een vacuumbol zit de klep er zit 1 stekker op met 2 draadjes en 3 slangentjes als de storing aanwezig is kan je kijken of je vacuum hebt op de slang naar je turbo toe als dit niet het geval is test je het vacuum voor het ventiel heb je daar wel voldoende vacuum is de klep stuk heb je daar ook geen vacuum moet je verder terug zoeken tot dat je het lek boven hebt

M vr Gr Dirk

Bril 0
badge

17 jaar

misschien zit er bij jou wel een kapotte kat onder je wagen
materiaal in de kat gaat loszitten en kantelt af en toe waardoor de turbo een storing geeft doordat ie te veel tegendruk krijgt van je uitlaat.
dit zal ook het varieren in motorvermogen verklaren

janus5151 0
badge

17 jaar

Naar aanleiding van de tips van Dirk (Bril) kwam ik tot de ontdekking dat de vacuümklep die de turbodruk 'regelt' geen constante werking vertoont. Deze klep (€90; van binnen door condens één bonk roest) heb ik vervangen (voor het gemak maar het hele luchtfilterhuis en beplating rond de turbo gedemonteerd). Een flinke proefrit wees tot mijn verbazing uit dat het lang geleden was dat mijn camper op Sprinter 416 over zijn volle vermogen beschikte. Dirk en Jan: bedankt voor jullie professionele hulp op dit mooie forum!

Marcel6989 0

17 jaar

Beste Marcel6989

Geen dank ik ben erg blij dat het op deze manier op gelost is voor je en het plaatsen van van een resultaat vind ik helemaal SUPER dat zou iedereen moeten doen.Als ik ooit nog iets voor je kan betekenen hoor ik het graag van je.


En voor een ieder die dit forum tot een succes maakt een fijne kerst en een mooi 2007 toegewenst

M vr Gr Dirk

Bril 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.